Search

Üdvözöljük!

Search
Search

Beszámoló Csömör Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 2025. február 20-ai üléséről

2025 március 25. –
Képviselő-testületi beszámolók

A képviselő-testület 10 fő részvételével tartotta meg ülését.

1.)Tájékoztató az elmúlt időszak fontosabb települési eseményeiről és önkormányzati intézkedéseiről 
Fábri István polgármester röviden tájékoztatta a képviselő-testületet az elmúlt időszak legfontosabb eseményeiről. (A beszámoló teljes szövege a www. csomor.hu honlapunk Polgármesteri beszámolók menüpontjában olvasható.)

2.)Csömör, Széchenyi út 23. 210/1 hrsz. alatti ingatlanra vonatkozó megállapodás megkötése, valamint a változtatási tilalom elrendeléséről szóló 27/2023. (X.31.) önkormányzati rendelet módosítása – csömöri polgárok családi házas építkezésének támogatása

Fábri István polgármester és Károlyfi Levente főépítész ismertette, hogy  a képviselő-testülete 27/2023. (X.31.) számú döntésével változtatási tilalmat rendelt el a csömöri polgárok családiházas építkezésének támogatása céljából.  A rendelet hatálya nem terjed ki azokra az önkormányzat által megvalósított vagy általa támogatott változtatásokra, melyek közérdekű célra irányulnak vagy közérdekű célt tartalmaznak – ideértve a hazai és európai uniós forrásból megvalósuló beruházásokat is –, valamint azon tevékenységek esetére, melyek után az építési telken kizárólag és legfeljebb egyetlen új lakóegység marad vagy alakul ki. Változtatási tilalom elrendeléséről, hatályáról, valamint a tilalom ideje alatt végezhető építési tevékenységek köréről a Magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény (a továbbiakban: Méptv.) rendelkezik. A Méptv. 86.§ (4) bekezdése szerint „A változtatási tilalom alá eső területen – a 85. § (4) bekezdésében foglalt esetek kivételével – telket alakítani, új építményt létesíteni, meglévő építményt átalakítani, bővíteni, elbontani, továbbá más, hatósági engedélyhez vagy egyszerű bejelentéshez nem kötött értéknövelő változtatást végrehajtani nem szabad.” A Csömör, Széchenyi utca 23., 210/1 hrsz-ú ingatlan tulajdonosa 2025.január 3-án meghatalmazott útján kérelmet nyújtott be a polgármesternek címezve, amelyben a hivatkozott ingatlan változtatási tilalom alóli felmentését kérte. A 210/1 hrsz-ú ingatlan a Széchényi utcától a Szőlő utcáig terjed és telekmegosztással a Szőlő utca felől egy önálló telek kialakítását tervezik, a kérelem mellékleteként benyújtott változtatási vázrajz szerint. A változtatási tilalom ideje alatt telekalakításra sincs lehetőség. Településképi szempontból nincs akadálya az új telek kialakításának, hiszen a Szőlő utca utcaképe kialakult, a jelenlegi foghíjtelkek folyamatosan épülnek be, amelyek nem befolyásolják hátrányosan a településképet. A változtatási tilalom elrendelésének nem volt célja a telekalakítás akadályozása. A tilalom alóli feloldás feltétele, egy megállapodás megkötése, amelyben a tulajdonos vállalja, hogy az építési telkeken kizárólag és legfeljebb egyetlen új lakóegység alakul ki. A Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság úgy döntött, hogy 6 igen, 1 tartózkodás mellett támogatja, hogy  az   ingatlan tulajdonosával a megállapodás megkötését. A képviselő-testület egyhangúlag   elfogadta a javaslatot.

3.)A Helyi Építési Szabályzat részleges felülvizsgálat – véleményezési szakaszának lezárása, tervdokumentáció tartalmáról való döntés és zárószakasz megkezdése

A  Helyi Építési Szabályzat részleges felülvizsgálata tárgyában   a testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a tervdokumentációt; a „2.A.3. A Hegyalja utca rendezése” tárgyában, Hegyalja utca és Széchényi köz közötti útszakasz kiszabályozását a hatályos helyi építési szabályzat szerinti fenntartja valamint „2.A.4. Közterület szélesítése a Kistarcsai utca és a Csömöri-patak között” tárgyában a véleményezési tervdokumentációban szereplő módosítási szándékot elveti. A tervezői válaszokat a melléklet szerint elfogadja, a partnerségi véleményezési szakaszát lezárja, és megindítják a módosítási eljárás záró szakaszát.

4.)Csömöri Községgondnokság 2024. évi szakmai beszámolója

Fábri István ismertette,  hogy a  település működtetésében, közterületi fenntartásában és intézményi karbantartásában meghatározó szerepet betöltő, önkormányzati fenntartású Csömöri Községgondnokság életében a 2024-es év két igen jelentős változást hozott: egyrészt pályáztatás útján Schinkasek Zoltán személyében új vezetője lett az intézménynek, másrészt a Csömöri Településszolgáltató Nonprofit Kft. zöldterületei feladatai — önkormányzati fenntartói döntés értelmében — átkerültek a Községgondnoksághoz, és ezzel együtt a zöldterületi dolgozók is gondnoksági alkalmazottak lettek. Elégedettséggel mondhatjuk el, hogy a vártnál sokkal gördülékenyebben ment a szervezeti átalakítás és a lakosság is igen gyorsan alkalmazkodott az új helyzethez a bejelentések, jelzések, kapcsolattartás során. Mindez a dolgozók, illetve a vezetők rugalmasságát, munkáját dicséri. Problémát jelent ugyanakkor, hogy több mint fél éve nem sikerült zöldterületi vezető munkatársat találni, ami az általános vezetői helyettesítésben is gondot okozhat majd.Az ily módon így már lényegesen sokrétűbb és komplexebb feladatkörrel rendelkező Községgondnokság immáron két szakbizottsághoz is tartozik. A zöldterületi tevékenységről szóló beszámolót a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság legutóbbi ülésén ismertette. Az épített környezettel kapcsolatos és általános karbantartási, fenntartási munkák ismertetésére a Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság ülésén került sor, ahol kérésként megfogalmazódott a jelenlegihez képest részletesebb költségvetési kimutatások elkészítése a soron következő bizottsági ülésre.A közterületi feladatok ütemezése, áttekintése a polgármester által vezetett rendszeres heti személyes egyeztetések alkalmával történik, amelyen az alpolgármester és az intézmény vezetője mellett a műszaki osztály vezetője is részt vesz. Itt is az az igény merült fel, hogy a pénzügyi tervezhetőség miatt, a jelenlegi igen feszes költségvetési keretekre is tekintettel, részletesebb kiadási kimutatások és részletes költségvetési tervek készüljenek. A Környezetvédelmi,  és pénzügyi bizottság is egyhangúlag támogatta az éves beszámoló elfogadását  A testület  11 igen és 1 tartózkodás mellett elfogadta a Csömöri Községgondnokság 2024. évi beszámolóját.

5.)Tájékoztatás közösségi célú, önkormányzati tulajdonú és résztulajdonú erdőterületekről

Fábri István polgármester tájékoztatást adott arról, hogy külterületeink egyre jobban beépülnek, így kiemelt fontosságú a meglévő erdőterületek megőrzése, szakszerű kezelése, mivel fontos szerepük van a levegő minőségének javításában, a talaj erodálásának megakadályozásában, a biodiverzitás fenntartásában, közösségi funkciók biztosításában (szakrális, rekreációs és sporttevékenységek), településvédelmi és településképi rendeltetésekben. Csömör közigazgatási területein összesen 179,90 hektár, az Országos Erdőadattár Állományába regisztrált erdő található. Ezek nagyobb része osztatlan közös tulajdonban van, nem rendelkeznek erdőgazdálkodóval és nem is várható ennek rendezése a közeljövőben, így nem biztosított a területek szakszerű kezelése, fenntartása.

Önkormányzatunkban időben felismertük ezeket a hiányosságokat, veszélyeket, ezért lépéseket tettünk az osztatlan közös területek tulajdonrészeinek minimális áron történő felvásárlására, bekebelezési eljárások elindítására az erdőterületek megőrzésének érdekében.

Így a már régebb óta meglévő 13,86 hektár saját tulajdonunkat további 58,98 hektárral gazdagítjuk, amennyiben befejeződnek a kéviselő-testület által előzőleg elfogadott folyamatban lévő eljárások, ezzel összesen 72,84 hektár teljes tulajdonú erdőterület birtokosai és erdőgazdálkodói lesz a település, melynek köszönhetően az összes erdő 40,5 %-át védeni és szakszerűen kezelni tudják. Ezt az arányt a közeljövőben fel szeretnék emelni 60 %környékére a további osztatlan közös tulajdonrészeink kibővítésével. Az önkormányzat erdeijeiben kímélő erdőgazdálkodással, nem gazdasági szemlélettel, csekély mértékű beavatkozással, egészségügyi gyérítésekkel, kisebb lékes felújításokkal, fokozatos fafajcserével és változatos fafajösszetétel és korosztály létrehozásával  biztosítja a közösségi erdőterületek további életét, melynek kiemelkedő szempontja a folyamatos erdőborítás megtartása, lehetőleg inkább a balesetvédelmi szempontból történő fakivágások végzése, illetve a szociális és saját felhasználású tűzifa mennyiség biztosítása a cél.

 A zöldterületi lakossági bejelentések a következőképp alakulnak:

  • 2023 évben 192 db. bejelentés érkezett, 100%-ban feldolgoztuk, mindet elvégeztük
  • 2024 évben 230 db. bejelentés érkezett, 100%-ban feldolgoztuk, mindet elvégeztük
  • 2025 évben idáig 16 db bejelentés érkezett, 88% feldolgozottságnál tartunk.

Minden bejelentést megvizsgálnak, a jogszabályokkal és a helyi rendelettel összhangban, szakmailag megalapozottan döntenek azokról. Tavalyi évben elkészült a község teljes területére kiterjedő fakataszter, összesen 6876 db. fával, mindegyikről minden lényeges adatot tartalmaz, fényképekkel kiegészítve. Ezt 2-3 évente frissíteni kell a fák növekedésével, változásával összefüggésben. Idén el kell kezdeni az újrafelvételt mivel 2021-ben kezdődött a felmérés.

6.) A Csömöri Települési Szolgáltató Nonprofit Kft. 2024. évi szakmai beszámolója

Fábri István polgármester tájékoztatást nyújtott arról, hogy az önkormányzati fenntartású Csömöri Községgondnokság, mind a 100%-os önkormányzati tulajdonú Csömöri Településszolgáltató Nonprofit Kft. esetében a 2024-es év igen jelentős változásokat hozott

1.) Egyrészt pályáztatás útján két új vezetőt választott az önkormányzat képviselő-testülete. A Csötesz Nonprofit Kft. ügyvezetője Szőke Balázs lett, a Községgondnokság intézményvezetője pedig Schinkasek Zoltán.

2.) A Csömöri Településszolgáltató Nonprofit Kft. zöldterületei feladatai — önkormányzati fenntartói döntés értelmében — átkerültek a Községgondnoksághoz, és ezzel együtt a zöldterületi dolgozók is gondnoksági alkalmazottak lettek.

3.) A Csömöri Települési Szolgáltató Nonprofit Kft. szervezeti és működési átalakítása során a korábbi zöldterület-kezelési és hulladékgazdálkodási tevékenységek helyébe szálláshely-szolgáltatással és vendéglátással kapcsolatos feladatok léptek. Általános feladatként pedig a képviselő-testület azt fogalmazta meg, hogy az intézményi fenntartás alá nem tartozó, és a Sport Kft. vagyonkezelésébe nem átkerült, közösségi célú ingatlanok működtetését a Nonprofit Kft. végezze.

Fentiek szerint a CSÖTESZ Kft. vagyonkezelésébe és üzemeltetésébe tartozó ingatlanok elsősorban a következők: a Csömöri Vendégház, a Horgásztó és környezete, a régi Strand tér és Természetismereti park, a Palotai utcai gazdasági övezeti ingatlan (volt Agél telep), Állomás utcai raktárépület, valamint a Vörösmarty u. 2. szám alatti Kultúr 2 Bisztró. Emellett a Kft. feladata az Egészségház gondnoki és takarító személyzetének humánpolitikai ügyintézése is.

A Nonprofit Kft. ügyvezetője a mellékelt szakmai beszámolóját a Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság elé terjesztette, majd megválaszolta a felmerülő kérdéseket, és reagált a jövőre vonatkozó, javító szándékú javaslatokra. Általánosságként megállapították, hogy az ingatlanok működtetése során (elsősorban a Vendégház és a Kultúr 2 esetében) minimálisan az önfenntartásra kellene törekedni. A Pénzügyi Bizottság a beszámolót a 2025. február 10-én megtartott ülésén egyhangúlag elfogadta és javasolta a Képviselő-testületnek annak elfogadását. A testület egyhangúlag  elfogadta a beszámolót.

7.)A Petőfi Sándor Művelődési Ház 2024. évi szakmai beszámolója, valamint a 2025. évi munkaterv és szolgáltatási terv bemutatása

Szántóné Hermányos Mária, a  Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke ismertette, hogy  a  település életében kiemelt szerepet tölt be a Petőfi Sándor Művelődési Ház sokrétű tevékenysége, az általuk szervezett számos színvonalas program és rendezvény által. Elmondható, hogy a művelődési ház ezen szerepét kiemelkedő módon látja el, ezt bizonyítja az általuk elnyert „Minősített Közművelődési Intézmény Cím” szakmai minősítési díj is.

A közművelődési alapszolgáltatások, valamint a közművelődési intézmények és közösségi terek követelményeiről szóló 20/20018. (VII.9.) EMI rendelet 3. §-a (6) bekezdése értelmében az intézmény által elkészített munkatervet és szolgáltatási munkatervet az önkormányzatnak el kell fogadnia, jóvá kell hagynia. Ezen jogszabályi kötelezettségre figyelemmel a művelődési ház a 2024. évről szóló beszámolóját. valamint a 2025 évi munka- és szolgáltatási tervét elkészítette.

A Népjóléti és Kulturális Bizottság 2025. február 06-ai ülésén egyhangúlag támogatta az előterjesztést, és az elkészült szakmai anyagokat.  A testület egyhangúlag elfogadta az intézmény  beszámolóját, valamint a szolgáltatási- és munkatervét.

8.)A szociális és gyermekvédelmi települési támogatásokról szóló 10/2024 (IV.10.) önkormányzati rendelet módosítása – magánbölcsődei ellátás szociális jellegű támogatása

Szántóné Hermányos Mária, a  Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke tájékoztatást nyújtott arról, hogy  aszociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) rendelkezése alapján a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatoknak a feladata. A helyi önkormányzatok az Szt.-ben szabályozott ellátásokon túl saját költségvetésük terhére egyéb ellátásokat is megállapíthatnak. Az Szt. 45. §-a értelmében a képviselő-testület az Szt. rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján pénzbeli vagy természetbeni formában települési támogatást nyújt.

Az Szt. 133. § (4) bekezdése alapján felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait. Ezen törvényi felhatalmazások, a jelenlegi gazdasági helyzet, valamint a nagymértékű infláció miatt szükségessé vált az önkormányzat szociális rendeletét teljesen újragondolni, erre figyelemmel az önkormányzat 2024. április 10-én új szociális rendeletet fogadott el. Ebben döntött többek között a jövedelemhatárok újra szabályozásáról és a támogatási összegek növeléséről. Az eltelt időszak alatt az önkormányzat folyamatosan nyomon követte a rendelet szerinti egyes támogatási sorok felhasználási módját, szükségszerűségét, intenzitását. Erre figyelemmel – az érintett szervezetekkel egyeztetve – szükségessé vált a magánbölcsődéknek adott támogatási rendszer átalakítása, a támogatás szociális jellegének erősítése. Jelen rendeletmódosítás a jelenleg hatályos rendelet szerkezetét követi, a rendeletben szereplő eddigi magánbölcsődei támogatási formát megszünteti, egy új jövedelem alapú, szociális jellegű támogatási rendszert vezet be. A Népjóléti és Kulturális Bizottság 2025. február 9-én megtartott ülésén az előterjesztést megtárgyalta, és egyhangúlag javasolja annak elfogadását. A testület egyhangúlag elfogadta a szociális és gyermekvédelmi települési támogatásról szóló 10/2024. (IV.10.) számú önkormányzati rendelet módosítását.

9.)A helyi közlekedésről, a közterületek rendjéről és használatáról szóló 31/2022 (XII.15.) önkormányzati rendelet módosításának megtárgyalása – helyi székhelyű és telephelyű vállalkozások számára behajtási díj-kedvezmények meghatározása

Pásztor Sándor, az ügyrendi, Közbiztonsági és közlekedési Bizottság elnöke ismertette, hogy 

 az Országgyűlés 2025. január 1-i hatállyal módosította a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényt, amelyben felhatalmazzák az önkormányzatokat a tehergépjárművel történő behajtásesetén a díjak alkalmazására. A Képviselő-testület élt ezzel a lehetőséggel és a 2025.január 23-i ülésén elfogadta azt a díjtáblázatot, amely a helyi közlekedésről, a közterületek rendjéről és használatáról szóló 31/2022 (XII. 15.) önkormányzati rendelet 5. mellékletét képezi. Ebben már voltak kedvezmények a csömöri vállalkozók és magánszemélyek részére. A hatályba lépés óta több olyan javaslat is érkezett a lakosságtól és a vállalkozóktól, amelyben azt szorgalmazták, hogy a behajtási díjak meghatározásánál további kedvezményeket biztosítsanak a részükre. Ezeket figyelembe véve, illetve azt a tényt is, hogy a tehergépjárművek rongálják a település útjait, a díjtáblázat és a rendelet egy része átdolgozásra került.  A tervezet a díjak a további differenciálás miatt a tehergépkocsik össztömegét is figyelembe veszi. A helyi fuvarozók, illetve azok a beszállítók, akik Csömörön működő üzletek, vagy kereskedelmi vállalkozók részére rendszeresen szállítanak árut, kedvezményben részesülnek. Ugyanígy kedvező elbírálást kapnak azok a tehergépkocsi üzemeltetők, akik Csömörön tárolják a járművüket, de nem a településen végeznek fuvarozási tevékenységet. A képviselők egyhangúlag elfogadták a javaslatot.

10.)A 2025. évi költségvetéshez kapcsolódó kiegészítő döntések

Ezen a napirenden belül az alábbi témákról döntöttek a képviselők.

A)A Turnovszky István Kertbarát Kör jubileumi, 50. évfordulója alkalmából tartandó rendezvény támogatása

Fábri István polgármester elmondta, hogy a  Turnovszky István Kertbarát Kör két képviselője, Kosztyó Lászlóné elnök és Németh György aktív tag azzal a kéréssel keresete meg januárban, hogy az önkormányzat  támogassa az  egyesület idén őszre, októberre tervezett jubileumi rendezvényét, melyet a szervezet megalakulásának 50. évfordulója alkalmából tartanak a helyi művelődési házban. A Kertbarát Kör a település legrégebbi és folyamatosan legnagyobb tagsággal rendelkező civil szervezete. Helyi társadalmi jelentősége így meghatározó, ami különösen igaz az 1970-es és 1980-as évekre, majd a rendszerváltás utáni első két évtizedre. A jelenleg mintegy 70-80 fős, nagyrészt a középkorú és idősebb  korosztály tagjaiból álló szervezet az utóbbi években is igen aktív volt: a hagyományos bálokat szervezi (farsangi  és Erzsébet-Katalin-bál); az augusztus 20-i ünnepen több évtizede terménybemutatót szerveznek a tagok; a település legnagyobb hagyományőrző rendezvényén, a Szüreti mulatságon közreműködnek a tradicionális programelemek megvalósításában; rendszeresen népszerűsítik különböző ismeretterjesztő szakmai  fórumokkal és képzésekkel a házi kiskerti gazdálkodást; tagjaiknak és a széles érdeklődői körnek rendszeresen részben helyismereti jellegű, autóbuszos kirándulásokat szerveznek; több évtizede hagyományos borversenyt rendeznek meg; rendszeresen részt vesznek egyéb civil akciókban. Fentiekre tekintettel a polgármester a jubileumi rendezvényük megszervezéséhez 300 ezer Ft támogatást javasolt, amelyet a 2025. évi költségvetés elfogadásával támogatott a képviselő-testület nagy többsége. A szervezet képviselőivel történt személyes egyeztetés során felmerült néhány egyéb jellegű támogatás lehetősége is, melyek közül a legfontosabb, hogy a rendezvény időpontjára a Petőfi Sándor Művelődési Házban biztosítsunk ingyenes s nagyterem-használatát   (az évi egyszeri ingyenes lehetőséget a hagyományos farsangi jelmezes bállal a szervezet 2025-ben már kihasználta). További érdemi segítség lenne számukra, ha a Csömör TV-s anyagokból szerkesztett film készülne a településről, amit szintén biztosítani tudnánk külön pluszköltség nélkül. Végül: a várhatóan az ország sok más pontjáról érkező, más kertbarát szervezetek tagjainak szeretnék megmutatni Csömör értékeit, amihez helyi kisbuszos segítséget kérnek, és amelyet a Csömöri Sport- és Szabadidő-szervező Nonprofit Kft., illetve a Szociális Alapszolgáltatási Központ kisbuszaival lehetne megoldani. Egy nagy busz bérlése indokolatlanul magas költséget jelentene. A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a korábban megszavazott 300 ezer forintos támogatáson felül  2025. évben egyszeri ingyenes nagyterem használati lehetőség biztosítás a Petőfi Sándor Művelődési Házban, illetve az önkormányzat tulajdonában álló intézmények és gazdasági társaságok szállító buszainak egynapos ingyenes használatát is biztosítja.

B.) Építményadó rendelet módosítása

Fábri István polgármester ismertette, hogy a település 2024 novemberében szembesültünk Magyarország Kormányának 2025. évet érintő költségvetésének tervezetével, ami sajnálatos módon továbbra sem biztosítja az önkormányzatok stabil gazdálkodását. A kormány évek óta jelentős forrásokat von el az önkormányzati szektorból, és így tesz 2025. évben is. Óriási érvágás minden település számára, hogy kötelezi az önkormányzatokat: a 2024. bázisévhez viszonyított 2025. évi helyi iparűzési adóbevételük többletét teljes egészében fizessék be a központi költségvetés részét képező területfejlesztési alapba. Ez a rendkívüli adósarc megakadályozza a bevétel növelését és általában ellen hat a települési gazdasági fejlődésnek. Minden gazdasági, fejlesztési logika szerint kijelenthetjük: kizárt, hogy egy ilyen intézkedés hosszú távon fennmaradjon, ám az, hogy mikor, melyik évben vonják vissza ezt az ésszerűtlen rendelkezést, teljesen kiszámíthatatlan.

Az emelkedő infláció hatására növekednek a kötelező és az önként vállalt feladatokkal összefüggő kiadásaink, melyekre csak részben kapunk támogatást az állami kasszából.

Önkormányzatunk 2025. évi költségvetését a Pénzügyi- Ellenőrző- és Vállalkozói Bizottság egyhangúan elfogadott javaslata alapján három pillérrel igyekszünk stabillá tenni. 1.) 2025. évben csökkentenünk kell az önkormányzati kiadásainkat. 2-3.) A költségvetési bevétel több, mint 40%-át kitevő adóbevételeinket növelni kell. Az adóbevétel növelése idén kétféle módon történik. Egyrészt a cégek esetében fennálló építmény- és a telekadó adómértékeinek általában inflációt követő emelésével, továbbá az építményadónál az adózói kör kiszélesítésével. Másrészt az építményadónál szükségszerűvé vált, hogy a magánszemélyek tulajdonában álló lakóházak és egyéb nem lakás céljára szolgáló építmények adómentessége megszűnjön.

A magánszemélyekre vonatkozó építményadó adómértékeket 2024 novemberében úgy határozta meg a testület,  hogy akkor még sok tekintetben nem voltak ismertek a kormány 2025. évet érintő központi intézkedései. Mivel egyrészt februárra egyértelművé vált, hogy sikerült a 2024. évi dologi kiadások előirányzatához képest érdemben tovább csökkenteni a 2025. évit; másrészt az önkormányzati érdekképviseleti szövetségek (MÖSZ, TÖOSZ, MJVSZ) több hónapon át tartó közös fellépése eredményre vezetett a „kettős adóztatás” mérséklése tekintetében, ezért a polgármester az  elmúlt héten egyeztetést kezdeményezett az érintett önkormányzati és hivatali vezetőkkel. (Ehhez kapcsolódóan: a beérkezett vállalkozói észrevételeket is figyelembe véve a tehergépjármű-behajtási díjak helyi vállalkozásokat érintő kedvezményrendszerének az újragondolásáról is egyeztettünk közlekedési bizottsági elnök úrral, amelynek eredménye jelen testületi ülés egy másik napirendi pontjának előterjesztésében öltött testet.) A polgármester kérésére  az adóosztály adócsökkentési alternatívákról készített költségvetési számításokat.

Mindezekre tekintettel  a polgármester azt javasolta, hogy a magánszemélyeket érintő építményadó sávos adómértékei közül kizárólag a legalacsonyabb maradjon meg: kerüljön törlésre a 61-160 m2 közötti hasznos alapterülettel rendelkező lakások után a 350 Ft/m2-es adómérték, továbbá a 160 m2 feletti hasznos alapterülettel rendelkező lakások esetén a 450 Ft/m2-es adómérték. Sávos adózás nélkül, a 250 Ft/m2-rel számolva is megvalósul a lakóházak nagyságával összefüggő differenciálás, egyértelműen terület arányosan. Ezenfelül az egységes adómérték mind a csömöri polgárok, mind az adókivetést és adóbeszedést végző hivatali munkatársak számára is egyszerűbbé teszi a számításokat. Minden ingatlantulajdonosnak a lakóháza és/vagy 50 m2-t meghaladó, nem lakás céljára szolgáló építményének az adóköteles hasznos alapterülete után kell megfizetnie az építményadót.

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 6.§ a) pontja értelmében az önkormányzat adómegállapítási joga arra terjed ki, hogy a törvényben meghatározott adókat vagy azok valamelyikét bevezesse, meghatározza azok mértékét, a már bevezetett adót hatályon kívül helyezze, illetőleg módosítsa, azonban az évközi módosítás naptári éven belül nem súlyosbíthatja az adóalanyok adóterheit — jelen javaslat éppen ezzel ellentétes irányú változást eredményez, hiszen amellett, hogy az adózók egy kisebb része esetében változatlan mértékű marad,  sok lakos esetében viszont csökken az adó mértéke. Számítások szerint a magánszemély adózók javára történő rendeletmódosítás hatására kb. 45 millió Ft-tal kevesebb adóbevétel realizálódna 2025-ben. Azt is számításba kell venni, hogy lesznek adózók, akik igénybe fogják venni a szociális kedvezményeket. Figyelembe véve a csömöri lakók közös teherviselését és egyben teherbíró képességét is,  a polgármester a csökkentett adók elfogadását kérte a testülettől. Mindezeken túl fontos leszögezni: az építményadó lakóházakra történő kiszélesítésének az oka döntően a lakossági adónemek (főként: SZJA, gépjárműadó) elvétele az önkormányzattól, kisebb részben az általánosabb és igazságosabb közteherviselés megvalósítása.

A képviselő-testület egyhangúlag  úgy döntött, hogy amennyiben a személyi jövedelemadó vagy a gépjárműadó valamelyike, vagy az  elvont iparűzési adó érdemi része visszakerül a települési  önkormányzatokhoz, újratervezi a lakosságot érintő helyi adók rendszerét és mértékét.

C.) Szállító kiválasztási hatáskör átruházása

A képviselő testület egyhangúlag  úgy döntött, hogy a településrendezési eszközök átfogó felülvizsgálatához és módosításához szükséges vezető településtervező és szakági tervezői partnerek kiválasztásának jogát, a rendelkezésre álló költségvetési források erejéig és 2025. április 30-ig átruházza a Pénzügyi- Ellenőrző és Vállalkozói Bizottságra.

D.)  Kultúr 2 Bisztró kert és udvar kialakítási költségek II. ütem – 2025.

Fábri István polgármester tájékoztatást adott arról, hogy a Kultúr 2 Bisztró mint a település újonnan megnyílt gasztro-kulturális közösségi helye, fontos szerepet tölt be a település társadalmi életében. Ennek megfelelően indokolt, hogy kertjének kialakítása esztétikus, fenntartható és funkcionális legyen. A tervek szerint a nagyközönség számára a kis pincét is megnyitjuk a tavaszi-nyári-őszi időszakban.

Az egész fejlesztés kezdettől 100%-ban önkormányzati önerőből valósul meg, beleértve az ingatlan korábbi megvásárlását is. A kert-udvar alapszintű rendbetételét első lépcsőben, 2023-2024. év folyamán végezte el a Csömöri Községgondnokság úgy, hogy a speciális gépeket igénylő munkák során alvállalkozó is bevonásra került. Ennek részeként a meglévő régi tároló és egyéb épületeket teljesen elbontottuk, a Coop parkoló felé eső falat megerősítettük, mint ahogy a hátsó szomszéd felé eső falat is, továbbá a főút felé eső falnál kisebb javításokat végeztünk. Ezenkívül megjavítottuk a nagy kaput, továbbá földmunkák elvégzésére is sor került. A meglévő növényzet egy részét eltávolítottuk, de a meghatározó fákat, cserjéket meghagytuk. A kertből nyíló pincét részben felújítottuk. Mindezek teljes összege bruttó 6,3 millió Ft volt, nem számítva a gondnokság rezsi költségét (bérek, munkagépek), amelyet a mellékelt összesítő táblázat tartalmaz részletesen.

A kert és udvar végleges kialakítását 2025 tavaszára tervezzük.

A 2025-ös évre tervezett költségek már tartalmazzák a kertépítési munkálatok során felmerült további kiadásokat, többek között: falfestés és falfelület javítása, bádogos munkák, a kertben található kút biztonságos lefedése, csepegtetőrendszer kialakítása, gyepfelület egységes kialakítása,  kerti bútorok és tároló beszerzése.

A kert kialakítását eddig is a lehető legköltséghatékonyabb módon valósítottuk meg, és erre a továbbiakban is törekszünk. A 2025-re tervezett költségek külön tartalmazzák a kertészeti és építési munkálatokat, valamint külön soron szerepelnek a munkadíjak, amennyiben a kivitelezéshez külső vállalkozók bevonása szükséges. Fontos megjegyezni, hogy amennyiben a Községgondnokság végezheti el a kivitelezést, az több mint 2 millió forintos megtakarítást jelentene a település számára.

A költségvetés előkészítése során ez a tétel Csötesz Nonprofit Kft. mint üzemeltető költségvetésében szerepelt, de végül az a döntés született, hogy a Vörösmarty u. 2. ingatlan korábbi felújítási munkáihoz hasonlóan ez is közvetlenül önkormányzati beruházásban valósuljon meg.

A mellékelt költségvetés terve bruttó 7 millió 277 ezer Ft-ot tartalmaz, amely még további kisebb spórolással 7 millió Ft-ra csökkenthető.

A Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság a 2025. február 10-én megtartott ülésén tárgyalta az előterjesztést, ám annak konkrét tartalmáról nem szavazott, kérve a korábbi kert-udvar munkák kimutatását, amit a képviselők az előterjesztéssel együtt megkaptak.

A képviselő-testülete egyhangúlag úgy döntött, hogy az önkormányzati tulajdonú Kultúr2 Bisztró kert és udvar kialakításának befejezésére bruttó 7 millió forintot különít el a 2025. évi költségvetés működési tartalék terhére.

11.)Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének lakossági kommunikációja a 2025-2026. évben

Fábri István polgármester a fentitémában tartott tájékoztatást, melynek során elmondta, hogy a civil önkormányzat 2010 óta a helyi polgárokkal egészen új, a korábbi időszakhoz képest lényegesen intenzívebb kapcsolatot alakított ki a lakosokkal, mely valódi beleszólást biztosít számukra Csömör ügyeinek intézésébe. Ennek része az önkormányzat által összeállított Közösségi tér-és közterület-fejlesztési program, melyet  évente újítanak meg.  Az immár önkormányzati-választási ciklusokon is átívelő két fő prioritás érvényesítése számos, térségi és országos szinten is példaértékűnek tekinthető tevékenység, döntés és kiállás esetében valósul meg:

a.) a csömöri diákok oktatásának és nevelésének, illetve a helyi fiatalok előre jutásának, továbbtanulásának és idegennyelv tanulásának kiemelt támogatása;

b.) a helyi polgárok természeti környezetének megóvása, fejlesztése és bővítése, az ezzel is összefüggő rekreációs lehetőségek szélesítése.

Fenti célok megvalósítása egyrészt egy igen racionális, átlátható és rendkívül takarékos pénzügyi-tervezési logika keretrendszerében valósul meg, amely egyúttal hosszú távon is biztosítja a település működését és fejlesztési lehetőségeinek megtartását, különösen ügyelve arra, hogy a település ne adósodjon el, mindig fenntartható gazdasági alapokot biztosíthatjuk az utánunk jövő önkormányzati vezetésnek, illetve a település lakóinak. A fejlesztési alapelvek érvényesítése mellett természetesen az egyes szakterületeken számos fontos program, cél valósul meg, melyek évenkénti kialakításában-megfogalmazásában önkormányzati szinten elsősorban a képviselő-testület szakbizottságai és a polgármesteri kabinet vállalnak szerepet, együttműködve mind az önkormányzati intézményekkel és önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal, mind a rendkívül széles palettán tevékenykedő csömöri civil szervezetekkel, nemzetiégi önkormányzatokkal,  egyházakkal, települési közösségekkel. A civil önkormányzati vezetés azonban tisztában van azzal, hogy céljainak eléréséhez, a település érdekeinek védelméhez többször túl kell lépni a nagyközség határain, és ezért nem csak rendkívül széles együttműködést alakított ki a szomszédos, térségi településekkel, hanem rendszeresen kezdeményezőként is fellép újszerű programok és együttműködési formák kialakításában. Sőt, ha szükséges, országos szinten is következetesen szerepet vállal, amikor a település és általában a hazai önkormányzatiság érdekei úgy kívánják. Mindezek együttes megvalósulása a térségi és országos települési politikában is példaként emlegetett Csömöri Civil Modellben ölt testet.

12.) „A 890 éves Csömör és a 310 éve újratelepített falu”- rendezvénysorozat a település XII. századi, első okleveles említésének és a XVIII. századi újratelepítésének alkalmából

Fábri István polgármester tájékoztatta a képviselő-testületet, hogy idén településünk  két neves évfordulót is ünnepel. A polgármester az egyes ünnepi alkalmak, események tervezetét mutatta be az ülésen.

ZÁRT ÜLÉS

1.)Csömör, Palotai út 2. az. alatti szociális bérlakás szerződésének meghosszabbítása

A képviselő-testület egyhangúlag úgy dönt, hogy a Palotai út 2. szám alatti bérlők önkormányzati szociális alapú bérlakásra vonatkozó határozott idejű bérleti szerződését – méltányossági okokból – az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletére vonatkozó egyes szabályokról szóló 27/2010. (XII.17.) számú Önkormányzati rendeletben foglaltak szerint 2025. január 1. napjától 2025. december 31. napjáig meghosszabbítja, valamint a  bérlők részére 2025. március 31-ig a 2024-es bérleti díjat változatlanul fenntartja, ezt követően a bérleti díj összege felülvizsgálatra kerül.

2.) Csömör, Vágóhíd u. 18. sz. alatti szociális bérlakással kapcsolatos döntések

A képviselő-testület -méltányossági okból úgy dönt – a 37/2025. (II.06.) Népjóléti és Kulturális Bizottsági határozatban foglaltakkal egyetértve -, hogy a bérlőnek a szociális bérlakása után 2025. januári bérleti díjat a 2024. évi bérleti díjnak megfelelően, ezt követően 2025. február 1-től már a felemelt bérleti díjat kell megfizetnie.  Egyúttal a bérlő beadványában az ingatlan használatával kapcsolatban felvetett egyéb kéréseit elutasítja, melyre egyhangú döntés született.

Megszakítás