A képviselő-testület 10 fő részvételével tartotta meg ülését.
1.) Tájékoztató az elmúlt időszak fontosabb települési eseményeiről és önkormányzati intézkedéseiről
Fábri István polgármester röviden tájékoztatta a képviselő-testületet az elmúlt időszak legfontosabb eseményeiről. (A beszámoló teljes szövege a www. csomor.hu honlapunk Polgármesteri beszámolók menüpontjában olvasható.)
2.) A Helyi Építési Szabályzat részterületekre vonatkozó módosításának lezárása – rendelet megalkotása
Fábri István polgármester ismertette, hogyaz önkormányzat2019-ben fogadta el hatályos településrendezési eszközeit. Az építési szabályzat elfogadása óta eltelt időben a jogszabályi, a gazdasági környezet megváltozott, ezért, valamint lakossági észrevételek alapján az építési előírások módosításának igénye merült fel. A képviselő-testület 246/2023.(X.24.) számú határozatában úgy döntött, hogy „egyszerűsített eljárás” keretében módosítja a község hatályos településrendezési eszközeit. A testület a 33/2024.(II.22.) számú határozatában elfogadta a partnerségi egyeztetési tervdokumentációt, a főépítészi feljegyzést és döntött arról, hogy a nagyközség hatályos településrendezési eszközeit „egyszerűsített eljárásban” módosítja. A képviselő-testület 163/2024.(VIII.29) számú határozatában megállapította, hogy környezeti értékelés elkészítése nem vált szükségessé, és módosította a 33/2024. (II.22.) számú határozatában elfogadott tervdokumentációt, egyrészről a Bányafelügyelet környezeti vizsgálat szükségességének véleményezése során tett észrevétele okán, másrészt a tervdokumentációban „2.A.4. Közterület szélesítése a Kistarcsai utca és a Csömöri patak között” tárgyú, Kistarcsai utcáról nyíló 1738/11 hrsz-ú utat érintő szabályozási vonal kialakítása okán. A módosítási eljárás keretében a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 75.§ szerinti helyi partnerségi egyeztetés lezajlott. A képviselő-testület 38/2025.(II.20) Kt. számú határozatában elfogadta a tervezői válaszokat, a partnerségi véleményezési szakaszat lezárta és döntött a záró szakasz megkezdéséről. A záró szakasz keretében az egyeztető tárgyalásra 2025. április 16-án került sor, amelyen az állami főépítész mellett a Pest Megyei Önkormányzat főépítésze vett részt. További államigazgatási szervek részéről észrevétel nem érkezett. Ezt követően számos észrevétel mellett április 23-án adta ki az állami főépítész pozitív záró szakmai véleményét. Az állami főépítész a helyi építési szabályzat általános fogalomrendszerét, jogszabályszerkesztését, hatáskör szerinti nem megfelelő tagolását kifogásolta, amely ugyan nem tárgya jelen módosításnak, azonban a kifogásolt paragrafusokat érinti. Az állami főépítész észrevételét elfogadásra javasolják, jelen módosítás keretében a kifogásolt paragrafusokat nem módosítják, azonban az észrevételeket a készülő új településtervben felülvizsgálják, ismétlődő típushibák esetén a teljes helyi építési szabályzat vonatkozásában. A rendelet-tervezet a jóváhagyás kihirdetését követő napon lép hatályba és legkésőbb a hatálybalépés napján fel kell tölteni az E-TÉR felületre, illetve a helyben szokásos módon közzé kell tenni. A képviselők több aggályt is felvetettek, így elnapolták a döntést.
3.) Csömör, 3512 hrsz.-ú közút közös tulajdonának megszűntetése
Tihanyi Ferenc, a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság elnöke elmondta, hogy Ardelean Attila elektronikus levélben fordult a polgármesterhez, amelyben Csömör, 3512 hrsz-ú „kivett út” megnevezésű, helyi építési szabályzat szerint Köu-IV jelű „közúti közlekedés területe” övezeti besorolású, önkormányzattal közös tulajdonú ingatlanának közös tulajdon megszüntetését indítványozza. Az 3512 hrsz. ingatlan adatai: 4150,856 nm, tulajdonosok száma: 2, tulajdoni hányad: 253/4150 Ardelean Attila, 3897/4150 Csömör Nagyközség Önkormányzata. A Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottsága 51/2024.(X.29.) számú határozatában úgy döntött, javasolja a Képviselő-testületnek a 3512 hrsz. (Tinódi u.) osztatlan közös tulajdon megszüntetését. Ardelean Attila 2025. június 22-én megküldött kérelmében a közös tulajdon megszüntetésének kérelme mellett az egyeztetett vázrajzot csatolta, amely alapján az önkormányzat tulajdoni hányadának megfelelő területen túl, további 90 nm területet ingyenesen átad az önkormányzat részére. Mindez a természetben kialakult állapot szerint kerül rögzítésre. A helyi építési szabályzat módosítása nem vált szükségessé. A telekmegosztást követően azonos övezeti besorolás mellett, a magántulajdonos telke esetén „közforgalom elől elzárt magán út” megnevezéssel fog szerepelni az ingatlannyilvántartásban, míg az önkormányzati tulajdonú telke esetén marad „kivett út” megnevezésű. A vagyonrendezésről szerződés a telekalakítási engedélyt követően kerülhet sor.A képviselők egyhangúlag úgy döntöttek, hogy az 3512 hrsz-ú telek megosztását támogatják és ennek alapján egyetértenek a közös tulajdon megszüntetésével, a változtatási vázrajz szerinti telekalakítási engedélyezési eljárás lefolytatásával.
4.) Csömör, Mókus utca 3304,3333/4 hrsz. alatti ingatlanra vonatkozó megállapodás megkötése és a változtatási tilalom elrendeléséről szóló 27/2023. (X.31.) önkormányzati rendelet módosítása vonatkozó megállapodás megkötése és a változtatási tilalom elrendeléséről szóló 27/2023. (X.31.) önkormányzati rendelet módosítása
Fábri István polgármester tájékoztatás nyújtott arról, hogy a képviselő-testület 27/2023. (X.31.) számú döntésével változtatási tilalmat rendelt el a csömöri polgárok családiházas építkezésének támogatása céljából. A rendelet hatálya nem terjed ki azokra az önkormányzat által megvalósított vagy általa támogatott változtatásokra, melyek közérdekű célra irányulnak vagy közérdekű célt tartalmaznak – ideértve a hazai és európai uniós forrásból megvalósuló beruházásokat is –, valamint azon tevékenységek esetére, melyek után az építési telken kizárólag és legfeljebb egyetlen új lakóegység marad vagy alakul ki.A telekalakítás eljárás előzményei az önkormányzathoz beérkezett tulajdonosi megkeresések, melynek keretében a 3333/2, 3333/3 és 3333/4 helyrajzi számú telkek tulajdonosai a 3304 helyrajzi számú, önkormányzati tulajdonban álló közterület (Csömöri út) egy részének megvásárlását és ennek saját ingatlanjaikhoz való csatolását kérelmezték. A képviselő-testület 109/2021. (VI.17.) számú Kt. határozatban előzetesen támogatta a módosítási igényt. Az érintettek a tervezett módosítással kapcsolatosan településrendezési szerződést is kötöttek, melyet a nagyközség önkormányzata 13/2022. (I. 20.) Kt. határozatával hagyott jóvá.Az önkormányzat földmérő által 152/2023 munkaszámon készített változtatási vázrajzot nyújtott be Pest Vármegyei Kormányhivatal Földhivatali Osztályához telekalakítási engedélyeztetés céljából. A Földhivatal 840079-9/2025. ügyiratszámú határozatában nem engedélyezte a telekalakítást hivatkozva Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő – testületének 27/2023.(X.31) számú önkormányzati rendeletében foglaltakra tekintettel.Indoklásul a Méptv.86 §(4) bekezdése alapján a változtatási tilalom alá eső területen- a 85 §(4) bekezdésében foglalt esetek kivételével-telket alakítani, új építményt létesíteni, meglévő építményt átalakítani, bővíteni, elbontani, továbbá más, hatósági engedélyhez vagy egyszerű bejelentéshez nem kötött értéknövelő változást végrehajtani nem szabad.A változtatási tilalom elrendelésének nem volt célja a telekalakítás akadályozása, sőt jelen esetben kifejezetten az önkormányzat szándéka a telekalakítás. A tilalom alóli feloldás feltétele, a megállapodás megkötése, amelyben a tulajdonos vállalja, hogy az építési telkeken kizárólag és legfeljebb egyetlen új lakóegység alakul ki.A Mókus utca 3333/4 szám alatti ingatlan a helyi építési szabályzat szerint Lke-2/2 jelű Kertvárosias lakóterület 25 %-os beépíthetőséggel, 50% legkisebb megengedett zöldfelülettel és 5,0 m épületmagassággal. Jelen előterjesztést az elutasító határozat indokolja és az a tény, hogy a változtatási tilalom rendelettel módosítható, amely képviselő-testületi hatáskör.Csömör Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete egyhangúlag úgy döntött, hogy Csömör Nagyközség Önkormányzata Csömör, Mókus utca 3304,3333/4 hrsz. telekalakításhoz a határozat mellékletét képező megállapodást megköti, és a változtatási tilalom elrendeléséről szóló 27/2023.(X.31.) önkormányzati rendelet módosítását elfogadja.
5.) A Szociális Alapszolgáltatási Központ Szervezeti és Működési Szabályzat, valamint Szakmai Program módosításának elfogadása – a lefolytatott kormányhivatali ellenőrzésre figyelemmel
Tormay-Lesták Mária alpolgármester tájékoztatást nyújtott arról, hogy az önkormányzat szociális jellegű feladatait a Szociális Alapszolgáltatási Központ közreműködése által látja el. Elmondható, hogy a SZAK, mint intézmény és valamennyi munkatársa is magas szakmai színvonalon, látják el feladataikat. Az intézmény törvényes működési feltételeit, valamint szakmai jellegű feladatellátását a Pest Vármegyei Kormányhivatal illetékesei 2025. májusában kormányhivatali ellenőrzés során részletesen átvilágították, vizsgálták. A hivatalos vizsgálat során megállapításra került, hogy a SZAK a vonatkozó törvényi előírásoknak megfelelően működik. A vizsgálati jegyzőkönyvben a kormányhivatali illetékesek apróbb, döntően adminisztratív jellegű pontosításokat javasoltak a SZAK SZMSZ-ében, illetve Szakmai Programjában. A módosítások a képviselő-terület általi elfogadással lépnek hatályba.A javasolt módosítások többek között: a jelzőrendszerrel kapcsolatos hatályos törvényi előírások pontosítása, feltüntetése; a szakmai folyamatok, folyamatleírások részletesebb, szövegszerű bemutatása; a szakmai vezető és jelzőrendszeri koordinátor feladatköri leírásának pontosítása. A javasolt módosításokat a SZAK és a Polgármesteri Hivatal illetékes munkatársai elkészítették, s javasolják annak Képviselő-testületnek elfogadásra. A testület egyhangúlag elfogadta a módosításokat.
6.) Csömöri Nefelejcs Művészeti Óvoda vezetői beszámolója a 2024/2025 nevelési évre vonatkozóan
Tormay-Lesták Mária alpolgármester elmondta, hogy a Nefelejcs Művészeti Óvoda igazgatója idén is elküldte az általa készített vezetői beszámolót a 2024/2025 nevelési év értékelésére vonatkozóan. Reikortné Bálint Zsuzsanna, az önkormányzat oktatási referensével egyeztetve a vezetői beszámoló szakmai szempontból minden tekintetben megfelelő. A képviselők egyhangúlag elfogadták a beszámolót.
7.) Csömöri Nefelejcs Művészeti Óvoda Pedagógiai Programja a 2025-2026. nevelési évre vonatkozóan
Tormay-Lesták Mária alpolgármester előterjesztésében elmondta, hogy a nevelő és oktató munka az óvodában pedagógiai program szerint folyik. A pedagógiai programot az igazgató a nevelőtestület bevonásával készíti el, és a fenntartó hagyja jóvá. A Nefelejcs Művészeti Óvoda igazgatója elküldte az intézmény megújított pedagógiai programját, melyben az aktuális törvényi előírások is átvezetésre kerültek. Több kormányrendelet is megjelent az elmúlt időszakban, mely alapján is szükséges volt a módosítás.A testület egyhangúlag elfogadta az óvoda megújított pedagógiai programját.
8.) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019.(VII.08.) önkormányzati rendelet módosítása – térítési díjak változása a kiírt beszerzési eljárások eredményére tekintettel
Tormay-Lesták Mária alpolgármester ismertette, hogy a gyermekétkeztetés térítési díjait – a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VI. 29.) önkormányzati rendeletében szabályozza.Csömör Nagyközség Önkormányzata és a Diák és Munkahelyi Vendéglátó Kft. között megkötött határozott idejű Szolgáltatási Szerződés alapján közétkeztetési feladatokat lát el a Mátyás Király Általános Iskola, a Csömöri Nefelejcs Művészeti Óvoda, a Csömöri Hársfa Önkormányzati Bölcsőde és a Szociális Alapszolgáltatási Központ részére.A szolgáltatási szerződés idén június 30-án lejárt, ezért az önkormányzat a közétkeztetési feladatokra új pályázatot írt ki. A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatásokért térítési díjat kell fizetni, amelyet aszemélyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VII. 8.) önkormányzati rendelet szabályoz. Az intézményi térítési díjat – ezen belül a szociális étkeztetést is – az önkormányzati rendelet mellékletei tartalmazza. Csömör Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete, úgy dönt, hogy a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VII. 8.) önkormányzati rendelet módosítását 9 igen és 1 tartózkodás elfogadja.
9.) A „Körpanorámás kilátó létesítése Csömörön” című, TOP_PLUSZ-1.1.3-21-PT1-2022-00005 sz. projekthez kapcsolódó, építési kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás elindítása
Fábri István polgármester tájékoztatta a képviselőket arról, hogy az európai uniós forrásból 100%-os intenzitású támogatást nyert a „Körpanorámás kilátó létesítése Csömörön” című, TOP_PLUSZ-1.1.3-21-PT1-2022-00005 azonosítószámú projekthez. A képviselő-testület határozott álláspontja volt már korábban is, hogy az ország rossz gazdasági helyzete és az önkormányzatokat érintő, egyre fokozódó megszorítások miatt csak abban az esetben kezd bele a turisztikai-rekreációs célú beruházásba, ha sikerül teljes körű támogatást elnyerni és nem kell önkormányzati önerőt biztosítani hozzá. Erre tekintettel hivatalos „kifogást” benyújtott be, mivel eredetileg a beruházás összegéből az ÁFA tartalmat finanszíroznia kellett volna az önkormányzatnak. A támogató szerv a létrejövő beruházás nonprofit jellegére vonatkozó érvelést elfogadta és így sikerült olyan támogatási szerződést megkötniük, amely mentesítette a települést minden jellegű, a beruházást terhelő kiadástól. Ezt követőn a képviselő-testület által kiválasztott koncepcióterv alapján elkészült az építési engedélyes – és a kiviteli tervdokumentáció. A végleges építési engedélyt 2025. június 20-án kapta meg az önkormányzat. A következő fontos lépés a kilátó megépítésére vonatkozó közbeszerzési eljárás kiírása, mely jelen előterjesztés tárgya. A képviselő-testület egyhangúlag úgy dönt, hogy a „Körpanorámás kilátó létesítése Csömörön” című, TOP_PLUSZ-1.1.3-21-PT1-2022-00005 azonosítószámú projekthez kapcsolódó, kilátó építésének kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárást elindítja.
10.) Rendelet kiterjesztése – martaszfaltos utak kialakítására
Rajnai Henrik, a Pénzügyi-, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság elnökhelyettese elmondta, hogy a mai gazdasági helyzetben, (a megvonásoknak köszönhetően) a szilárd burkolatú utak minél gyorsabb megépítésére a lakossági önerős útépítések jelentenek megoldást.
A 2023 évben a Fekete I. utca, Nektár köz, Árpádföldi utak és a 2024 évben a Tücsökdomb utca és Csendes utca aszfaltozása is ilyen konstrukcióban valósult meg.
A beleterületi utak mellet az üdülőterületek szilárd burkolattal történő ellátása is igényként jelentkezett. A Pipacs utcából jelezték, hogy a lakossági önerős útépítés keretében szeretnék, hogy burkolattal lássák el az utcát. Ezek az utak kis igénybevételűek, szinte csak az ott lakók közlekedését biztosítják. Az útépítési technológia fejlődése, új anyagok használata lehetővé teszi, hogy egy úgynevezett emulziós eljárással mart aszfaltos burkolatot készítsünk a kis igénybevételű utakon.A 18/2015.(VI.08.) Az útépítési érdekeltségi hozzájárulásról szóló rendelet módosítása, az üdülőterületek emulziós mart aszfaltos szilárd burkolatú utak érdekeltségi hozzájárulás bővítése miatt vált esedékessé. A képviselő- testület végül 3 igen, 5 nem és 2 tartózkodás mellett nem fogadták el a rendeletet. Ugyanakkor 7 igen és 3 tartózkodással határozat született arról, hogy az önkormányzat elvi támogatást nyújt a Pipacs utca mart aszfaltos, lakossági önerős útépítéséhez.
11.) M0-s körgyűrű útépítésének lezárását követő, Csömör közigazgatási területén lévő állami tulajdonú ingatlanrészek önkormányzati tulajdonba adása
Fábri István polgármester ismertette, hogy az M0-ás autópálya csömöri szakaszának átadását követően az autópályával párhuzamos területen több olyan ingatlan maradt, amelyet az állam az útépítésre már nem használ, de korábban kisajátításra kerültek. Ezen ingatlanok használatával kapcsolatban hosszú évek óta folytak tárgyalások a NIF Zrt -vel, majd az a döntés született, hogy a NIF Zrt. az ingatlanokat Csömör Nagyközség használatába adta és elindította azok tulajdonjogi átadását. Időközben a feladat átkerült a NIF Zrt-től az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz, amellyel az idei évben többszöri levélváltást követően sikerült megállapodni a területek átadásáról. A minisztérium megküldte az ingatlanokkal kapcsolatban az ingyenes vagyonátadási megállapodást és elszámolási kimutatást, valamint a megállapodást az ingatlanok önkormányzati tulajdonba adásáról. Ahhoz, hogy az önkormányzat a területeket ingyenesen átvegye dönteni kell az átvételről és ezt követően készülnek el véglegesen az átadási szerződések, melyeket az önkormányzat ügyvédjének is ellen kell jegyezni. A polgármester azt kérte, hogy a testületet hozzon határozatot arról, hogy az ingatlanokat átveszi és ezzel elindulhasson az átadás-átvétel adminisztratív folyamata. A testület egyhangúlag támogatta a javaslatot.
12.) Csömöri Települési Szolgáltató Nonprofit Kft. ügyvezetői álláshelyére pályázat kiírása
Fábri István polgármester tájékoztatást nyújtott arról, hogy az átszervezés eredményeként a Csömöri Településszolgáltató Nonprofit Kft. 2024 tavaszától teljesen új tevékenységi körrel működik. A korábbi zöldterületi feladatok a Csömöri Községgondnoksághoz kerültek vissza, a Kft. pedig az utóbbi években tudatosan kialakított önkormányzati tulajdonú, közösségi célú ingatlanok működétetését végzi. A Csömöri Vendégház, a Természetismereti park, a Csömöri Horgásztó közösségi ház és a két raktározási célú ingatlan (HÉV-Állomás köz és a Palotai u.) mellett a legújabb ilyen közösségi tér a Kultúr 2 Bisztró. Ez utóbbi kialakításában és működtetésének elindításában nagy szerepeket vállalt a múlt év tavaszán érkező új ügyvezető, Szőke Balázs, aki egy éves munkavégzés után felmondott, így 2025. július 21-étől nem lesz vezetője a cégnek. A polgármester azt javasolta, hogy az önkormányzat írjon ki nyilvános vezetői pályázatot, ám az átmeneti, várhatóan két-három hónapos időszakra, míg a pályáztatás zajlik, szükséges aláírási joggal rendelkező vezetőt kinevezni. A polgármester az előzetes egyeztetések alapján az átmeneti időszakra Solti Lászlót, a Sport Kft. egyik ügyvezetőjét javasolta, akinek idén október 31-éig tartana az ideiglenes megbízatása. Személyét 8 igen és 1 nem mellett elfogadták. A testület 8 igen és 1 nem mellett támogatta a a vezetői álláspályázat kiírását.
13.) Térségi önkormányzati társulásokkal kapcsolatos döntések – Gödöllői Többcélú Kistérségi Társulás, Gödöllő Környéki Turisztikai Egyesület
Fábri István elmondta, hogy a Gödöllő Környéki Regionális Turisztikai Egyesület (GKRTE) 1996-ban alakult közel 32 Gödöllő környéki település részvételével. Az egyesület célja a Gödöllő környéki települések idegenforgalmi kínálatának feltárása, a látnivalók számbavétele, a vendéglátóhelyek feltérképezése, különböző turisztikai célú rendezvények szervezése volt. Az egyesület kiemelt célja alapján segítséget nyújtott az adott település természeti értékeinek megóvásához és a turisztikai szempontból jelentős létesítmények hasznosításához, megőrzéséhez. Csömör Nagyközség Önkormányzata is régóta aktív tagja az egyesületnek, azonban úgy ítélik meg, hogy ugyan a GKRTE az Alapszabályban megfogalmazott céljait az alapítása óta eltelt hosszú idő alatt döntően megvalósította, az elmúlt években azonban már nem tud hathatós előrelépést és támogatást adni a megvalósítani kívánt célokhoz.Erre való tekintettel az önkormányzat a Gödöllő Környéki Regionális Turisztikai Egyesület Alapszabályában foglaltaknak megfelelően most kezdeményezi Csömör kilépését a Gödöllő Környéki Regionális Turisztikai Egyesületből. A testület egyhangúlag támogatta a javaslatot.
14.) Egyes önkormányzati rendeletek deregulációs célú hatályon kívül helyezése
Fábri István polgármester tájékoztatta a képviselőket arról, hogy az önkormányzatnál folyamatosan jelentkező feladat az önkormányzati rendeletek rendszeres felülvizsgálata, a már elavult, normatív tartalom nélküli rendeleteknek szükséges esetén a deregulációja.Ezen deregulációs feladatok elvégzése során figyelemmel kell lenni a Loclex rendszer, valamint a Njt. (Nemzeti jogszabálytár) vonatkozó előírásaira is.A fentiekre figyelemmel elkészült az elmúlt időszakban hozott valamennyi rendelet áttekintése, melynek alapján indokolttá vált egyes rendeletek hatályon kívül helyezése.Az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság 2025. január 06-án megtárgyalta az előterjesztést és egyhangúlag elfogadásra javasolta.A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy az egyes önkormányzati rendeletek deregulációs célú hatályon kívül helyezéséről szóló rendeletet elfogadja.