Search

Üdvözöljük!

Search
Search

Beszámoló Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testének 2025. október 16-ai üléséről

2025 október 29. –
Képviselő-testületi beszámolók

A képviselő-testület 10 fő részvételével tartotta meg ülését.

1.) Tájékoztató az elmúlt időszak fontosabb települési eseményeiről és önkormányzati intézkedéseiről

Fábri István polgármester röviden tájékoztatta a képviselő-testületet az elmúlt időszak legfontosabb eseményeiről. (A beszámoló teljes szövege a www. csomor.hu honlapunk Polgármesteri beszámolók menüpontjában olvasható.)

2.) Tájékoztatás átruházott hatáskörben hozott döntésekről

Eigler Tamás bizottsági elnök tájékoztatta a képviselőket arról, hogy a Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság kiválasztotta a kivitelezőt, beszállítót a Szociális Alapszolgáltatási Központ kazáncseréjére, így a legkedvezőbb árat adó Otthon Komfort Kft. végzi el a munkát közel bruttó 3 millió forintos áron.

3.) Helyi Építési Szabályzat változtatási tilalom alóli felmentési kérelem – 744. és 745 hrsz. ingatlanok összevonása

Fábri István polgármester tájékoztatást nyújtott arról, hogy a képviselő-testület 27/2023. (X.31.) számú döntésével változtatási tilalmat rendelet el a csömöri polgárok családiházas építkezésének támogatása céljából.

A rendelet hatálya nem terjed ki azokra az önkormányzat által megvalósított vagy általa támogatott változtatásokra, melyek közérdekű célra irányulnak vagy közérdekű célt tartalmaznak – ideértve a hazai és európai uniós forrásból megvalósuló beruházásokat is –, valamint azon tevékenységek esetére, melyek után az építési telken kizárólag és legfeljebb egyetlen új lakóegység marad vagy alakul ki.

Változtatási tilalom elrendeléséről, hatályáról valamint a tilalom ideje alatt végezhető építési tevékenységek köréről a Magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény (a továbbiakban: Méptv.) rendelkezik. A Méptv. 86.§ (4) bekezdése szerint „A változtatási tilalom alá eső területen – a 85. § (4) bekezdésében foglalt esetek kivételével – telket alakítani, új építményt létesíteni, meglévő építményt átalakítani, bővíteni, elbontani, továbbá más, hatósági engedélyhez vagy egyszerű bejelentéshez nem kötött értéknövelő változtatást végrehajtani nem szabad.”

Csömör, 744 és 745 hrsz-ú (természetben Csömör, Árpád utca 11.) ingatlan tulajdonosa 2025. szeptember 10-én kérelmet nyújtott be az önkormányzat részére, amelyben kérte a tárgyi ingatlanok változtatási tilalom alóli feloldását a telkek egyesítése céljából. A tárgyi telkek természetben évtizedek óta egy telekként vannak használatban. A telekalakítás célja a természetben kialakult állapot jogi rendezése.

Csömör Nagyközség Önkormányzatának Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottsága 55/2025.(IX.30.) számú határozatában úgy döntött, hogy a változtatási tilalom alóli felmentés feloldását támogatta a fenti ingatlanok esetében. A polgármester elmondta, a változtatási tilalom elrendelésének nem volt célja a telekalakítás akadályozása. A tilalom alóli feloldás feltétele, egy megállapodás megkötése, amelyben a tulajdonos vállalja, hogy az építési telkeken kizárólag és legfeljebb egyetlen új lakóegység marad vagy alakul ki.

A képviselő-testület egyhangúlag elfogadta a javaslatot és az ezzel járó rendelet módosítását.

4.) 056/1 hrsz. úttal kapcsolatos vállalkozói kérelem megvitatása

Tihanyi Ferenc, a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság elnöke ismertette, hogy a 056/18 hrsz. ingatlan tulajdonosa azzal a kéréssel fordult az önkormányzathoz, hogy a 056/1 hrsz. önkormányzati utat, mely belóg a területébe, megvásárolná. A 056/1 hrsz. út a 056/18 hrsz ingatlanba, a telek belső területébe ágazik, településrendezési szempontból a beágazás nem szükséges, fenntartása önkormányzati érdeket nem szolgál. A használaton kívüli út értékesítése az önkormányzat számára előnyös, hiszen forgalomképtelen vagyontárgy, az értékesítés azonban akkor lehetséges, ha az ingatlan átminősítésre kerül.

A Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság megtárgyalta a kérelmet, 5 igen szavazattal az 57/2025.(IX.30.) határozatában támogatta a leágazó útszakasz értékesítését.

A képviselők egyhangúlag támogatták a javaslatot.

5.) A személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló rendelet megalkotása a változó jogszabályi környezetre tekintettel— új rendelet megalkotása, korábbi rendelet hatályon kívül helyezése

Szántóné Hermányos Mária Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke elmondta, hogy az önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatásokért fizetendő térítési díjait, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VII. 8.) önkormányzati rendeletében szabályozza. A rendelet szabályozza továbbá a személyes gondoskodást nyújtó ellátások személyi térítési díjaihoz nyújtott kedvezmények, jövedelmi határok mértékét is. A Szociális Alapszolgáltatási Központ tevékenységével és szakmai feladatellátásával kapcsolatban a közelmúltban több kormányhivatali ellenőrzés is lezajlott. Az ellenőrzések vizsgálták a SZAK tevékenységének jogszabályi megfelelőségét, s azt is, hogy a mindennapi működését a vonatkozó önkormányzati rendeletek megfelelő módon szabályozzák-e.

Az ellenőrzések néhány javításra és pontosításra hívták fel a figyelmet, így a Szociális Alapszolgáltatási Központ kollegáinak bevonásával az a döntés született, hogy a személyes gondoskodással kapcsolatban új önkormányzati rendelet meghozatala szükséges. A hivatal a SZAK szakembereinek bevonásával a rendelet-tervezetét elkészítette, amelyben a javasolt kormányhivatali módosítások átvezetésre kerültek, többek között: az ellátotti kör meghatározásának pontosítása; az időközben megjelent jogszabálymódosítások beépítése; az ellátási formák bővítés; a térítési díjak megfogalmazásának pontosítása. A Népjóléti és Kulturális Bizottság október 9-én megtárgyalta az előterjesztést, és egyhangú szavazattal javasolták a képviselő-testületnek, az új rendelet elfogadását, egyúttal a korábbi vonatkozó rendelet hatályon kívül helyezését.  A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról szóló rendeletét elfogadja és egyúttal a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VII. 8.) önkormányzati rendeletét hatályon kívül helyezi.

6.) Az önkormányzati tulajdonú lakások és helyiségek bérletére vonatkozó egyes szabályokról szóló 16/2025. (március 24.) számú önkormányzati rendelet módosítása – az újonnan megvásárolt Mező u. 3. sz. ingatlan beemelése a szolgálati lakások körébe

Szántóné Hermányos Mária, a  Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke  ismertette, hogy a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény vonatkozó rendelkezéseire, valamit az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pont szerinti felhatalmazás alapján Csömör Nagyközség Önkormányzata megalkotta az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletére vonatkozó egyes szabályokról szóló 16/2025. (III. 24.) önkormányzati rendeletét.

A fenti rendeletben került szabályozásra többek között az önkormányzati tulajdonú lakások bérbeadási módja és típusai, a bérlés és bérleti szerződés feltételeinek meghatározása, a bérleti díj összeg megállapításának szabályrendszere. A közelmúltban az önkormányzat – elővásárlási jogával élve – adásvételi szerződés útján megvásárolta a Mező u. 3/F szám alatti 44 nm2,-es, 470 nm2 telekméretű 1,5 szobás összkomfortos ingatlant. A megvásárolt ingatlant az önkormányzat – felújítást követően – szolgálati lakás céljára kívánja hasznosítani, így azt indokolt a fenti rendelet mellékletében felvenni. A Népjóléti és Kulturális Bizottság 2025. október 9-én megtartott ülésén az előterjesztést megtárgyalta, és egyhangúlag elfogadásra javasolta.

A képviselő-testület egyhangúlag elfogadta az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletére vonatkozó egyes szabályokról szóló 16/2025. (III.24.) számú rendelet módosítását.

7.) Helyi Esélyegyenlőségi Program felülvizsgálata

Lesták Mária alpolgármester ismertette, hogy Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi törvény (a továbbiakban: Ebktv.) 31. §-a rendelkezik a helyi esélyegyenlőségi programokról (a továbbiakban: HEP). A dokumentum célja, hogy elemezze a településen élő hátrányos helyzetű csoportok helyzetének alakulását, és meghatározza ezen csoportok esélyegyenlőségét elősegítő célokat, kiemelt figyelmet fordítva a lakhatásra, oktatásra, egészségügyre, foglalkoztatásra, valamint a szociális helyzetre. Ennek érdekében a HEP két részre tagolódik, egy, a mindenkori állapotok vizsgálatán, értékelésén alapuló helyzetelemzésre, és egy, a helyzetelemzés figyelembevételével meghatározott célkitűzéseket tartalmazó Intézkedési Tervre.  A testület a 281/2023. (XII.07.) önkormányzati határozatával fogadta el az öt évre szóló — a jelenleg hatályos  – esélyegyenlőség megteremtésének feltételeit és érvényesülését biztosító 2023-2028 évre vonatkozó Helyi Esélyegyenlőségi Programot.  Az Ebktv 31. § (4) bekezdése értelmében, a HEP időarányos megvalósulását kétévente át kell tekinteni, az áttekintés alapján szükség esetén a HEP-et felül kell vizsgálni, illetve helyzetelemzést és az intézkedési tervet az új helyzetnek megfelelően kell módosítani.

A felülvizsgálat keretében idén szeptember 17-én Helyi Esélyegyenlőségi Fórumot tartottak, amelyre meghívást kaptak az intézkedési terv megvalósításába bevont partnerek. A Népjóléti és Kulturális Bizottság 2025. október 9-én megtartott ülésén az előterjesztést megtárgyalta, és egyhangúlag javasolta annak elfogadását. A testület egyhangúlag elfogadta a  program felülvizsgálatát.

8.) Csömör logó használati szerződésének megszüntetése           

Pásztor Sándor, az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnöke elmondta, hogy

az önkormányzat 2015. októberében kötött szerződés alapján engedélyezte a Kürcsi Kft.-nek, hogy használhassa a település logóját. A Kürcsi Kft. jó minőségű kürtös kalácsokat készített, amellyel országszerte öregbítette a település jó hírnevét. Ezt a tevékenységet a Kft. a nyilvántartás szerint három éve befejezte, de erről nem tájékoztatta az önkormányzatot. Mivel a cég már nem működik, így indokolt a szerződés megszüntetése.  

Az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság egyhangúan elfogadta a logó használati szerződés felmondását. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a már nem működő  cégre vonatkozó névhasználati szerződést megszünteti.

9.) Közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló rendelet módosítása – fás szárú növényekre vonatkozó rendelet átvezetése

Pásztor Sándor, az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnöke tájékoztatást adott arról, hogy

a képviselő-testület szeptember 18-ai ülésén úgy döntött, hogy módosítja a fás szárú növények védelméről, kivágásáról és pótlásáról szóló rendeletet, a fák kivágását, pótlását, ültetését a 282/2024. (IX. 30.) Korm. rendelethez igazította. A módosítás rendelkezett arról is, hogy az ingatlan tulajdonosának, vagy használójának milyen kötelezettségei vannak kiépített kerítés esetén. E rendelkezések érvényesítése céljából kell módosítani a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 10/2013. (II. 27.) önkormányzati rendeletet.

Mindezek mellett egy új szabályozást is szeretnének a rendeletben megjeleníteni, az autóból való hangosbemondó használatát, miután számos panasz érkezett arra, hogy az utóbbi időben egyre több olyan gépjármű közlekedik a településen, elsősorban hétvégén, amelyek hangosbemondóval, a település különböző részein  hirdetik használt vas és fém tárgyak, eszközök megvételét. Ezek a megjelenések  jelentős mértékben zavarják az itt élőket. A rendelet módosításával ezt is szankcionálja az önkormányzat, oly módon, hogy a tiltás nem vonatkozik a mozgó, hangkibocsátással élelmiszert kínáló gépjárművekre, személyekre.     Az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság. szeptember 29-ei ülésén a javaslatot megtárgyalta és egyhangúan úgy döntött, hogy a rendelet módosítását támogatja. A testület egyhangúlag elfogadta a rendeletmódosításra vonatkozó javaslatokat.

10.) A Csömöri Települési Szolgáltató Nonprofit Kft. költségvetési póttámogatása        

Eigler Tamás, a Pénzügyi- Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság elnöke elmondta, hogy a Csömöri Települési Szolgáltató Nonprofit Kft. (CSÖTESZ) ügyvezetője a szeptemberben megtartott felügyelőbizottsági (FB) ülésen tájékoztatást nyújtott a Kft. aktuális pénzügyi helyzetéről, és kérelmezte, hogy 3,5 millió forint pluszkeretet biztosítsanak a bérköltségek finanszírozására. A Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság és az FB is egyhangúlag támogatta a kérelmet. A Csötesz Kft. működése, azon belül a Kultúr 2 Bisztró üzemeltetése során szükségessé vált a korábban 4 órás munkakörben foglalkoztatott munkavállaló teljes munkaidőre (8 órára) történő átállítása, valamint egy új, 6 órás munkakör létrehozása is. Ezek a változtatások a tulajdonos korábbi döntései alapján váltak indokolttá, és csak ilyen formában biztosítható a bisztró hatékony és folyamatos üzemeltetése 2025 második felében is. A képviselő-testület 8 igen és 1 nem arányban elfogadta a póttámogatásra tett javaslatot.

11.) Közlekedésbiztonsági fejlesztések – Széchenyi úti közvilágítás felújítása – kivitelező kiválasztása

Eigler Tamás beruházási tanácsnok elmondta, hogy az elkészült  Széchenyi u.- Rákóczi u. kereszteződésében levő „mini körforgalom” felújítása, átépítésével kapcsolatban az önkormányzat gyalogátkelő helyeket is kialakított, melyeket a közlekedés biztonsága   miatt meg kell világítani.

A közvilágítás tervezése és engedélyeztetése megtörtént, a műszaki osztály 4 db árajánlatot kért a kivitelezésre, közülük három pályázat érkezett be.  A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a kivitelezéssel a legkedvezőbb árat adó PÁLFI VILL Kft-t  bízzák meg a közvilágítás kiépítésével mintegy 7 millió forint értékben.

12.) Közösségi tér- és közterület-fejlesztési program 2023—2027.II. 2. Útépítések — Fejlesztendő településrészek, Hőstelep-Újtelep —Híd utca aszfaltozására kivitelező kiválasztása

Eigler Tamás beruházási tanácsnok ismertette, hogy  több külső, üdülő övezeti településrészen (korábban ezek nagyrészt zártkertes, csak mezőgazdasági termelésre, életvitelszerű ott tartózkodásra nem használható ingatlanok voltak) a földutak állapota folyamatosan romlik. A nagyobb esőzések után a vízátfolyásokat munkagéppel kell járhatóvá tenni, azonban ez a technológia egyre jobban erodálja az út felületét. Ennek köszönhetően viszont évről-évre süllyed az útpálya, ami idővel a telkek megközelítését is nehezíti. Ezenfelül a Csömöri Községgondnokságnak is folyamatos útkarbantartási feladatot jelentenek a kialakult állapotok.

2023-ban a DMRV Zrt. és Csömör Nagyközség Önkormányzata között kötött úgynevezett „gördülő” fejlesztési keretszerződés részeként a Vízmű közben, Óhegy utcában, Knipfer T. utca végén (lakóövezet) és a Híd utcában (belterületi üdülő övezet) szennyvízcsatorna-hálózattervezése kezdődött meg. Ezen négy belterületi utca esetében a tervezett aszfaltozási munkák is felfüggesztésre kerültek a szennyvízhálózat kiépítése miatt. Sajnos több mint két éve (!) húzódik a vízügyi hatóságnál az engedélyezés, és egyelőre nem is belátható, mikor kezdheti meg a DMRV Zrt. a munkákat. Közben a Híd utca ingatlantulajdonosai beadvánnyal éltek, miszerint az áldatlan útállapotok miatt most már inkább lemondanak a szennyvíz-bekötési lehetőségről (telken belüli zárt emésztővel rendelkeznek az ingatlanok), csak készüljön el a szilárd útburkolat. Ezt a lakossági kérést akceptálva, árajánlatokat kért be az önkormányzat  a Híd utca aszfaltozására az első, legsűrűbben lakott részen. A tervezett beruházás forrását a Híd u. és a Szlanka u. korábban megmaradt felújítási keretének átcsoportosításával lehetne biztosítani.

A műszaki osztály négy kivitelezótól kért be  árajánlatot. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a „Szlanka utca aszfaltozása” beruházási keretet megszünteti, a felszabaduló összeggel, vagyis bruttó 2 577 350  forinttal megnöveli a „Híd utca aszfaltozása” keretet bruttó 4 218 860 forintra. mindezek mellett a testület egyhangúlag döntött a legkedvezőbb árat adó kivitelező, a KM Road Kft. megbízásáról bruttó 3,8 millió forintos áron.

13.) Patak rehabilitációval összefüggő környezetvédelmi pályázathoz szakértői tanulmányok  és tervek elkészítése                 

Fábri István polgármester elmondta, hogy településünkön előkészítés alatt áll egy projekt kidolgozása, mely a  környezetvédelmi célú, vízvisszatartás, vízmegtartási kapacitás növelésének, a  vízfolyások revitalizációjának  intézkedéseit, feladatait tartalmazza. A teljes szakmai program szorosan kapcsolódik az elmúlt évek vízmegtartási és patakrehabilitációs munkáihoz, illetve az annak mentén készült beavatkozási tervekhez. Bruttó költsége az előzetes kalkulációk szerint 200-250 millió forintos összeg körül lesz.

Várhatóan hamarosan megjelenik a KEHOP_Plusz-2.2.1-25 kódú pályázat, melynek keretében a projekt megvalósítható lenne. A felhívás társadalmasítása lezajlott, a végleges kiírás 2026. januárjában várható. A „Zöld-kék infrastruktúra fejlesztések településeken (ERFA)” című, „KEHOP_Plusz-2.2.1-25” kódú felhívás elsődleges céljai a településeken jelentkező, a környezettel (tájjal, ökológiával), éghajlattal, időjárással, vagy egyéb körülménnyel kapcsolatos, a klímaváltozás által is súlyosbított, az egyenetlen csapadékeloszlásból adódó vízgazdálkodási problémák megoldása, a kihívások kezelése, ezáltal ezen anomáliák által okozott károk mérséklése, megszüntetése zöldinfrastruktúra fejlesztések, természetalapú megoldások alkalmazásával, valamint az ezekhez kapcsolódó nem beruházási jellegű (ún. „szoft”) tevékenységekkel. A támogatás intenzitása 100%-os, a támogatás összege kisprojektek esetén min. 100 millió, maximum  1 999 999 999 forint.

Kifejezetten elvárt a természetalapú megoldások alkalmazása és a széleskörű szakmai együttműködés, valamint a társadalmi részvétel biztosítása.   A projekt előkészítéséhez és későbbi megvalósításához az  alábbi szakértők bevonása szükséges: pályázati szakértő a Projekt Megalapozó Tanulmányának elkészítéséhez; vízügyi tervező a műszaki megvalósíthatóság kidolgozásához; ökológus a természetközeli vízügyi megoldásokhoz; zöldinfrastruktúra tervezői tanúsítással rendelkező tájépítész.

A szakmai munka elkezdéséhez, illetve a szükséges tanulmányok elkészítéséhez  pályázati szakértőt kell kiválasztani,  melyhez három  árajánlatot kért be az önkormányzat. A testület egyhangúlag  úgy döntött, hogy a pályázat elkészítéséhez szükséges szakértők díjazására bruttó 7 millió forintot különít el,  a projektre nevesített, külön költségsoron, és a legkedvezőbb árat adó a Tempo-Consulting Kft-t bízza meg a Projekt Megalapozó Tanulmány elkészítésével bruttó 6.350.000.-Ft-ért a „Zöld-kék infrastruktúra fejlesztések Csömörön” sor terhére.

14.) Földbérleti szerződés megkötése az önkormányzati   tulajdonú 0147/110/A hrsz. mezőgazdasági földterületre             

Eigler Tamás, a Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság elnöke ismertette, hogy 2015-ben Varga Bélával kötött az önkormányzat szerződést a külterület, 0147/110/A hrsz. szám alatt lévő önkormányzati tulajdonban álló mezőgazdasági földterület művelésére. A területet a szerződött fél haláláig művelte, ezt követően polgármesteri döntés alapján (2020. (VI.16.), a Covid időszakában, a haszonbérleti szerződés folytatólagossága megmaradt lányával, Varga Dianával, a szerződés azonban idén szeptember 30-án lejárt. A mezőgazdasági területek hasznosítása a tulajdonos kötelezettsége, ennek egyik módja a tevékenység végzésére jogosult személynek történő haszonbérbe adás. Addig, amíg pontosan körvonalazódnak a földterülettel kapcsolatos hosszútávú önkormányzati tervek (pl. az egyik elképzelés pályázati támogatással erdő telepítése), addig a képviselő azt javasolta, hogy egy évre adják továbbra is haszonbérbe a területet a korábbi bérlőnek, változatlan feltételekkel. A témát a Pénzügyi-Vállalkozó és Ellenőrző Bizottság október 7-i ülésen megvitatta és egyhangúlag –támogatta a bérbeadást. A testület egyhangúlag elfogadta a javaslatot.

15.) Nefelejcs Művészeti Óvoda költségvetésének módosítása

Lesták Mária alpolgármester tájékoztatta a képviselőket arról, hogy az óvoda idei nevelési évére vonatkozó munkatervben 3 db klíma beszerzése szerepel. Idén az óvoda beruházási során jelenleg 301 ezer forint felhasználható keret áll rendelkezésre, amelyhez kiegészítést kell biztosítani annak érdekében, hogy már idén beszerelhessék az első készüléket. Ehhez az óvoda vezetője a bérmaradványból javasolt 100 ezer forintot átcsoportosítani. A testület egyhangúlag megszavazta a javaslatot.

Megszakítás