A képviselő-testület 12 fő részvételével tartotta meg ülését.
1.) Tájékoztató az elmúlt időszak fontosabb települési eseményeiről és önkormányzati intézkedéseiről
Fábri István polgármester röviden tájékoztatta a képviselő-testületet az elmúlt időszak legfontosabb eseményeiről. (A beszámoló teljes szövege a www. csomor.hu honlapunk Polgármesteri beszámolók menüpontjában olvasható.)
2.) Bel- és külterületi ingatlanokra vonatkozó telekegyesítési kérelmek elbírálása
Ezen a napirenden belül több előterjesztést is tárgyalt a képviselő-testület.
Fábri István polgármester és Károlyfi Levente főépítész ismertette a képviselőkkel, hogy a testület 16/2023. (VI.19.) számú döntésével változtatási tilalmat rendelet el a település mezőgazdasági területeinek védelme érdekében. 2024. november 11-én együttes kérelmet nyújtott be két tulajdonos, hogy a tulajdonukban álló Csömör, külterület 0106/10, 0106/46, 0106/45, 0106/8, 0106/43, 0106/56 hrsz. alatti ingatlanokra vonatkoztatva oldja fel az önkormányzat a változtatási tilalmat telekösszevonás céljából.
Csömör Nagyközség Önkormányzatának Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottsága 58/2024.(XI.26.) számú határozatában úgy döntött, javasolja a Képviselő-testületnek a 0106/8, 0106/10, 0106/43, 0106/45, 0106/46, 0106/56 hrsz. összevonásához szükséges változtatási tilalom feloldását. A változtatási tilalom elrendelésének nem volt célja a telekalakítások megakadályozása valamint a telkek összevonása nem veszélyezteti a település mezőgazdasági területeit, ezért a változtatási tilalom feloldása az érintett ingatlanok vonatkoztatva indokolt. A képviselő-testület egyhangúlag elfogadta a tilalom feloldását és a településrendezési szerződés megkötését.
Ezen felül településrendezési szerződés megkötéséről döntöttek a Petőfi Sándor utca, 851/1 és a 851/2 hrsz. alatti ingatlanokra, valamint Tinódi utca 061/1 hrsz. alatti ingatlanra vonatkozóan, mindegyiket egyhangúlag támogatta a testület.
3.) Csömör Nagyközség Önkormányzata és a Gödöllői Rendőrkapitányság közbiztonsági és közlekedésbiztonsági együttműködésének fejlesztés érdekében új költségvetési forrás biztosítása
Sipos Tamás, az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnökhelyettese tájékoztatást nyújtott arról, hogy atelepülés közbiztonsági és közlekedésbiztonsági helyzetének megszilárdítása érdekében lehetőség nyílt arra, hogy az önkormányzat szabadnapos rendőröket foglalkoztasson. Ez megnövelné, láthatóvá tenné a rendőri jelenlétet Csömörön.
A rendőröket a Gödöllői Rendőrkapitányság biztosítaná, bruttó 6.000.-Ft/óra megbízási díjért. Ehhez az önkormányzatnak szerződést kell kötnie a rendőrkapitánysággal, amely 2025 január 1-e, és 2025. június 30-i időszakra vonatkozna.
Ugyanilyen szerződést kötött a rendőrséggel például Isaszeg Város Önkormányzata is.
Az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság 2024. november 25-ei ülésén egyhangúlag elfogadta, hogy a szabadnapos rendőrök foglalkoztatására az önkormányzat 500.000.-Ft-ot biztosítson. A Pénzügyi– Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság 2024. december 2-ai ülésen szintén egyhangúlag támogatta az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság döntését, és azt javasolta, hogy a szabadnapos rendőrök foglalkoztatásához szükséges összeget a költségvetési tartalék terhére kell biztosítani. A testület egyhangúlag elfogadta a javaslatot, így 498 ezer forintot különítettek el a szabadnapos rendőrök foglalkoztatására a költségvetési tartalék terhére.
4.) S-Bedi Kereskedelmi Kft. kérelme csapadékvíz-elvezetési lehetőség biztosítására
Tihanyi Ferenc, a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság elnöke elmondta, hogy az S.Bedi Kereskedelmi Kft , mint a csömöri Príma CBA áruház üzemeltetője azzal a kéréssel fordult az önkormányzathoz , hogy a Príma CBA áruház területén keletkezett csapadékvíz elvezetéséhez hozzájáruljon. Az épületen és a parkolókban keletkezett csapadékvizet a szomszédos ingatlanra, melynek 1/1 tulajdonosa Csömör Nagyközség Önkormányzata szeretné elvezetni. A Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság tárgyalta és egyhangúlag támogatta a vízelvezetési megoldást.
Csömör Nagyközség Önkormányzatának alapvető elvárása, hogy a településen keletkezett csapadék víz ott is maradjon, ebben az esetben ez a kritérium teljesül, igaz nem a keletkezés helyszínén hanem a szomszédos önkormányzati tulajdonú ingatlanon. A testület egyhangúlag elfogadta a javaslatot.
5.) A település szociális ellátórendszerének 2024-2025. évi költségvetési vonatkozásai Szántóné Hermányos Mária, a Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke ismertette, hogy a Népjóléti és Kulturális Bizottság a Polgármesteri Hivatalhoz beérkezett kérelmek alapján dönt a támogatásokról, a fenti költségvetési keret terhére. Ez a keret – az előző évekhez hasonlóan – 2024. évben 29.600.000,-Ft.
A szociális támogatási rendszerben az előző évekhez képest 2024-ben az alábbi változások történtek, amelyek a keret felhasználhatósági módját, előreláthatóságát, tervezhetőségét nehezítették.
A lakosság szociális és anyagi helyzete az elmúlt években romlott (infláció, Covid, stb.) erre tekintettel az Önkormányzat 2024-ben új szociális rendeletet fogadott el. Ezen rendeletben jelentősen megemelésre kerültek mind a jogosultsági jövedelemhatárok, mind a támogatási összegek is. Mindezek mellett 2024-ben a keretből finanszírozták a defibrillátor berendezések beszerzését, valamint a Szociális Alapszolgáltatási Központ kiegészítő költségvetési támogatását, illetve egy a tűzifák aprítására szolgáló gép beszerzését is.
Mindezen évközi pénzügyi változások azt eredményezték, hogy várhatóan a szociális támogatásokra fordítandó összeget kiegészíteni szükséges. A Népjóléti és Kulturális Bizottság és a pénzügyi bizottság is megvitatta az előterjesztést és egyhangúlag támogatta a keret megemelését 2 millió forinttal. A képviselők egyhangúlag jóváhagyták a javaslatot.
6.) Csömöri Rózsakert Evangélikus Óvoda 2024/2025. évi munkatervének elfogadása
Tormay-Lesták Mária alpolgármester elmondta, hogy az óvoda munkatervének megismerése mindig jó lehetőség arra, hogy betekintést kaphasson a testület a település óvodájának belső működését, tervezett programjait, személyi állományát, esetleg azon területeket, amelyek támogatásra szorulnak. A képviselő-testület egyhangúlag elfogadta a munkatervet.
7.) Pályázat kiírása önkormányzati ingatlan hasznosítására – Vörösmarty u. 1. sz. ingatlan melléképületének bérbeadása
Az önkormányzat a Vörösmarty u. 1. szám alatti ingatlant (művelődési ház végében lévő kis épület) – pályáztatást követően – eddig a Cedek Emih Nevelőszülői Hálózat részére adta bérbe. A bérlő 2024. december 31-vel felmondta a bérleti szerződést. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy pályázatot ír ki a Csömör Vörösmarty u 1. szám alatti, 37 m2 alapterületű, önkormányzati tulajdonú ingatlan hasznosítására, határozatlan időtartamra.
8.) Közösségi tér- és közterület-fejlesztési program 2023—2027.I. INTÉZMÉNYEK. Polgármesteri Hivatal — Napelemes fejlesztések elindítása
Eigler Tamás Pénzügy, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság elnök ismertette, hogy az idei évi energetikai fejlesztések költségsoron maradt még 5 millió forint, amelyet a Polgármesteri Hivatal épületének napelemekkel való részleges felszerelésére fordítanának, így jelentős rezsiköltség takarítható meg a jövőben. A kivitelezésre a csömöri székhelyű NapVelem Bt-t javasolják. A képviselők hosszas vita után végül nem támogatták a javaslatot, mivel ez a beruházás egyelőre nem hozna érdemi csökkenést a rezsidíjakban.
9.) Hétvégi éjszakai buszjárat üzemeltetésének önkormányzati finanszírozása
Tormay-Lesták Mária, alpolgármester tájékoztatást nyújtott arról, hogy idén az első félévi éjszakai járatokhoz kapcsolódóan kötötték meg az éjszakai járat üzemeltetésére szóló szerződést, így utólag a második félévre is meg kell ezt tenni. A testület 10 igen és 1 nem szavazat mellett elfogadta a javaslatot és 2024- II. félévére 1,44 millió forintnyi támogatást nyújt az éjszakai járatot üzemeltető VOLANKAR részére.
10.) A 2025. évi költségvetés meghatározásával kapcsolatos előzetes döntések — önkormányzati díjak meghatározása, felújítások és beszerzések szabályozása
Ezen a napirenden belül több előterjesztést is tárgyalt a testület.
Eigler Tamás, a Pénzügyi- Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság elnöke ismertette, hogy házasságkötések díját a bizottság 2024. december 2-ai ülésén áttekintette és egy döntően inflációkövető díjemelésre tett javaslatot.
Fábri István polgármester előterjesztésekor elmondta, hogy mint azt már az adórendeletek módosítása kapcsán is kifejtette, a további központi megszorítások és az iparűzési adóbevételekre vonatkozó új törvényi szabályozás miatt az önkormányzatnak szükséges minden bevételi forráshoz kapcsolódó korábbi döntését felülvizsgálnia.
A bevételek egy részét kitevő díjak – tagdíjak, bérleti díjak stb. – legutóbb 2023. január elején változtak. Az azóta eltelt két évben a kumulált infláció, nem a tényleges, csak a KSH által központilag elismert mértékű, 22 % (17,6%, 4,5%). Ilyen mértékű emelés minimálisan szükséges az önkormányzat által alkalmazott díjaknál, hogy a kiadási oldal extrém szintű növekedését legalább valamelyest ellensúlyozni tudják A képviselők egyhangúlag elfogadták a javaslatot, és megállapították az egyes intézmények bérleti díjainak új összegét.
Dr. Katona Péter jegyző tájékoztatást adott arról, hogy a 2024. évi 119. számú Magyar Közlönyben megjelent a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény módosításáról szóló 2024. évi LVIII. törvény a polgármesterek illetményére és egyéb juttatásaira vonatkozóan, mely a polgármesterek bérét kötelező jelleggel összegszerűen határozza meg, amely változás az alpolgármester bérét is érinti. Ennek alapján a törvény által előírt bért 2024. október 1-jei hatállyal, visszamenőleg korrigálni kell az előírások szerint. A jegyző jelezte, hogy továbbra is érvényben van az az értelmetlen előírás, miszerint a képviselőknek szavazniuk kell a polgármester béréről, jóllehet bárhogyan is szavaznak, a törvényi előírás az országban minden településen meghatározza a településvezetők bérét.
A testület 10 igen és 1 tartózkodás mellett elfogadta a kötelező béremelésre vonatkozó javaslatot, így a polgármester fizetése3havi bruttó 1 767 300 Ft (nettó 1 175 255 Ft) , költségtérítése havonta bruttó 265 095 Ft (nettó 176 288 Ft.) , a társadalmi megbízatásban lévő alpolgármester bére havi bruttó 680 000 Ft (nettó 452 200 Ft), költségtérítése pedig havi bruttó 102 200 Ft (nettó 67 963 Ft) lesz a törvényi előírásoknak megfelelően.
Ezt követően a polgármester javasolta, hogy a testület Tormay-Lesták Mária alpolgármester társadalmi megbízatását változtassa főállásúra, mivel egy 10 ezer fős településen nem tartható tovább, hogy ne legyen főállású helyettese. Olgyay Bálint képviselő úgy vélte, hogy takarékoskodni kellene, és ezért nem javasolta a főállású státusz létrehozását. Szántóné Hermányos Mária képviselő mindenképpen szükségesnek tartotta, hogy a nagyközségnek legyen főállású vezető-helyettese. Fábri István elmondta, hogy mivel más, hasonló méretű településen általában két alpolgármester is van, a csömöri megoldás a lehető legtakarékosabb lesz. A testület 9 igen és 1 nem szavazat mellett megválasztotta Tormay-Lesták Máriát főállású alpolgármesternek (az alpolgármester érintettsége okán nem szavazott), juttatását a törvény szerinti minimumhoz közeli összegben, bruttó 1 350 000 Ft-ban (nettó 897 750 Ft), költségtérítését bruttó 202 500 Ft-ban ( nettó 134 663 Ft) határozta meg.
11.) Gödöllői Többcélú Kistérségi Társulás társulási megállapodásának módosítása
Fábri István polgármester elmondta, hogy a Gödöllői Többcélú Kistérségi Társulás 2007. január 25-én alakult meg és fogadta el a Társulási Megállapodását. Az időközben többször módosított Társulási Megállapodást újra esedékes áttekinteni és aktualizálni az új ciklus kezdetén. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011 évi CLXXXIX törvény 43 § (3), illetve a 95 § (3) bekezdései alapján a képviselő-testületek az alakuló, vagy az azt követő első ülésen felülvizsgálják a működési szabályaikat, és a Társulási Tanács működésére a képviselő-testületekre vonatkozó szabályokat kell alkalmaznia. A Társulási Tanács 2024. december 2-i ülésén felülvizsgálta és módosította, aktualizálta a Társulási Megállapodását.
A Társulási megállapodás javasolt módosításai alapvetően technikai jellegűek és érdemi változást nem eredményezve a Társulás működésében. Jelentős változtatás nem szükséges a korábban a Társulási Tanács és valamennyi társult település képviselőtestülete által elfogadott
Tekintettel arra, hogy a Társulási Tanács már elfogadta a javasolt módosításokat, és a Társulás általi elfogadást követően minden társult képviselő-testületnek is el kell fogadnia. A képviselő-testület 10 igen és 1 tartózkodás mellett elfogadta a javaslatot.
12.) Csömör Nagyközség Önkormányzata 2025. évi munkatervének meghatározása
Fábri István polgármester tájékoztatást nyújtott arról, hogy a Polgármesteri Hivatal osztályvezetőinek, jegyzőjének, aljegyzőjének a bevonásával elkészítették az önkormányzat 2025. évi munkarendjének tervezetét.
A munkaterv mind az előkészítés, mind a tematika szerint a korábbi évek tapasztalataiból indul ki. Mindez tartalmazza: önkormányzati-hivatali munka-ütemezésének főbb elemeit, a rendes, havonként megtartásra kerülő képviselő-testületi ülések, jelentős részben az ülések előkészítését szolgáló, szintén havonként megtartandó rendes bizottsági ülések időpontjait, a közmeghallgatás időpontját, az igazgatási szüneteket, illetve a települési nagyrendezvényeket és a nemzeti ünnepeket.
A bizottságok ütemterve szintén hasonló az utóbbi évek gyakorlatához: a képviselő-testületi ülés előtti második héten az ügyrendi, a településfejlesztési és a népóléti bizottság tartja üléseit, az ezt követő hét hétfőjén a pénzügyi bizottság ülésezik. A korábbi évekhez hasonlóan kifejezetten a szociális kérelmek alapos elbírálása és a nem kevés rendkívüli, akár sürgős segítséget igénylő beadvány minél gyorsabb naprendre vétele miatt javasoljuk, hogy a Népjóléti és Kulturális Bizottság üléseit kéthetente tartsa meg.
A szabadságokkal terhelt nyári hónapok különleges időszakot jelentenek, ezért a 2025. júliusi és augusztusi képviselő-testületi ülés, a korábbi években kialakított gyakorlat szerint szerepel a munkatervben, vagyis ezen két ülés csak szükség esetén kerül megtartásra a felmerülő ügyek függvényében, ezért nem szerepel a munkatervben ezen ülések bizottsági előkészítése.
Végül: a két hosszabb (nyári és téli) igazgatási szünetre is javaslatot teszünk a Polgármesteri Hivatal vezetőivel egyeztetve, melyről a Képviselő-testületnek rendeleti formában kell döntenie.
Igen fontos feladat, hogy a 2025. évi munkaterv alapján minden bizottság a 2024. januári ülésén egyrészt a saját bizottsági menetrendjét határozza meg, amelyek beépítésével lesz végleges az éves munkaterv (a bizottsági ülések véglegesítése bizottsági hatáskör, az már nem kerül vissza a Képviselő-testület elé). Másrészt: a bizottságoknak ezen az ülésen el kell fogadniuk éves feladat- és munkatervüket is, amely a bizottsági munka éves vezérfonala lesz, de a képviselő-testület éves feladat- és munkatervének is fontos eleme. A képviselő-testület egyhangúlag elfogadta a jövő évi munkatervet, amely a https://csomor.hu/onkormanyzat/csomor-nagykozseg-onkormanyzata/kepviselo-testuleti-es-bizottsagi-ulesek-idopontjai-meghivoi/ oldalon mindenki számára hozzáférhető
13.) Nefelejcs Óvoda fűtési rendszerének felújítása, kivitelező kiválasztása
Eigler Tamás beruházási tanácsnok elmondta, hogy a Nefelejcs Művészeti Óvodában 3db Top Gas M-c 80 típusú régi fali kazánnal egyre több a probléma és már nem szerezhető be hozzájuk javítóanyag. Az előzetesen felmért kazánárak alapján 2 db kazán cserére a testület a 252/2024.(XI.14.) Kt. számú határozata 7.000.000Ft-ot különített el. A felkeresett kivitelezők a személyes bejárást követően magasabb árakat adtak, így a legalacsonyabb árat adó kivitelező szerződéséhez is még plusz 300 000 Ft szükséges, melyet egyhangúlag megszavaztak. Az árajánlatok tartalmazták a 2db kazán-, az egyéb anyag-, a tervezés-, a kivitelezés-, kémény bontás/építési árakat is. A testület egyhangúlag elfogadta a legalacsonyabb árat adó Otthon Komfort Kft. árajánlatát