A képviselő-testület 9 fő részvételével tartotta meg ülését.
1.Tájékoztató az elmúlt időszak fontosabb települési eseményeiről és önkormányzati intézkedéseiről
Fábri István polgármester röviden tájékoztatta a képviselő-testületet az elmúlt időszak legfontosabb eseményeiről. (A beszámoló teljes szövege a www. csomor.hu honlapunk Polgármesteri beszámolók menüpontjában olvasható.)
2.Közösségi célú, védelmi rendeltetésű erdőterületek vásárlása
Fábri István polgármester elmondta, hogy a helyi védettség alá vonandó területek tulajdonosaival történt megbeszélésen több erdő tulajdonosban felvetődött, hogy eladnák a tulajdonrészüket az önkormányzatnak. Egyesek társtulajdonosok a meglévő osztatlan közös tulajdonú területünkben, mások nem tulajdonostársai az önkormányzatnak, de inkább a településnek adnák el a tulajdonrészüket, mint a jelenlegi társtulajdonosaiknak. Két társtulajdonossal sikerült megegyezni az ajánlható minimum áron a 012/1 hrsz.-ú területben (Kálvária erdő), illetve az önkormányzat felvette a kapcsolatot a maradék terület tulajdonosával is. A többi felajánlás megvásárlására (025, 023/11, 010/1 hrsz.) még keresi az önkormányzat a megoldást, miután ezeknél nincs elővásárlási joga az önkormányzatnak. A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a 012/1 helyrajzi számú erdő művelési ágú ingatlan 398/1588 tulajdoni hányadának megvásárlására a „Közösségi célú erdővásárlások” keretből 315 ezer forintot különít el.
3.A Helyi Építési Szabályzat módosításának lezárása a Kistarcsai utca 3. szám alatti, 1733/2 hrsz-ú ingatlanra vonatkozóan
A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy Csömör Nagyközség Helyi Építési Szabályzatáról szóló 17/2019. (VII.18.) önkormányzati rendelet módosítását elfogadja.
4.A Helyi Építési Szabályzat módosítás záró szakaszának megkezdése a 0102/15 helyrajzi számú telek vonatkozásában, közösségi-rekreációs célú fejlesztés érdekében
Fábri István polgármester felidézte, hogy a képviselő-testület 160/2024.(VIII.06.) számú határozatával a településrendezési eszközeinek módosítását kezdeményezte a 0102/15 helyrajzi számú telek vonatkozásában közösségi-rekreációs fejlesztés és körpanorámás kilátó megvalósítása érdekében, melyet európai uniós pályázati forrásból építenek meg.
Károlyfi Levente, az önkormányzat főépítésze tájékoztatást nyújtott arról, hogy a módosítási eljárás keretében a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 75.§ szerinti helyi partnerségi egyeztetés lezajlott – a partnerségi felhívás 2024.szeptember 2-án jelent meg a honlapon, 10 napos válaszadási határidővel – ennek során a módosítással kapcsolatos észrevétel nem érkezett. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a településrendezési eszközök módosításának véleményezési szakaszát lezárja, és felkérte a polgármestert, hogy kezdeményezze a módosítási eljárás záró szakaszának megindítását.
5.A Csömöri Községgondnokság költségvetésének módosítása
Eigler Tamás, a Pénzügyi-, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság elnöke tájékoztatást nyújtott arról, hogy
a Csömöri Községgondnokság éves költségvetése az előre nem tervezett kiadások (pl. viharkárok, Ulicska támfal felújítása) miatt kiegészítésre szorul. Erre azért van szükség, mert a rendes gazdálkodást meghaladóan elvégzett közfeladatok az első félévben, nettó 33,5 millió forintot tettek ki, ugyanakkor az őszre tervezett jelentősebb munkákhoz többletforrás szükséges.
Mindezek mellett nehéz megjósolni az őszi/téli időjárást, és az ezzel járó fakivágás/gallyazási, illetve hótakarítási és jégmentesítési feladatokat. Amíg a tavalyi évben 192 lakossági bejelentés alapján 7,2M forintot költöttek favágásra és gallyazásra, addig idén augusztusig 176 bejelentés nyomán 8,5M forintiot költöttek erre. Az erdészeti feladatokkal összefüggő fatelepítéssel és a rendelet alapján előírt fapótlási kötelezettséggel együtt több mint 50 db faültetéssel számolnak, mely átlag 40 000 forint/csemete költséggel számolva ez meghaladja a 2 millió forintot. Tervezik a Vasútsor utca földes szakaszának martaszfaltos burkolását, az őszi programban szerepel és előkészítés alatt áll a régi HÉV híd állagmegóvása is, valamint a gépjárműparkkal kapcsolatban is jelentkeznek költségek (pl. műszaki vizsgák stb). A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a Csömöri Községgondnokság részére 36 millió forintot biztosít dologi kiadásokra, a közfeladatok zavartalan ellátásának érdekében, mely összegből 10 millió forintot az intézménynél megspórolt személyi kiadások fedeznek majd.
6.Szociális Alapszolgáltatási Központ költségvetésének módosítása – idősgondozás részére plusz pénzügyi keret biztosítása
Szántóné Hermányos Mária, a Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke elmondta, hogy a Szociális Alapszolgáltatási Központ (SZAK) vezetője a közelmúltban jelezte az önkormányzat felé, hogy a SZAK által biztosított otthoni ápolás és gondozás területén komoly, elsősorban humán jellegű problémák léptek fel, amelyek az otthonápolás eddig működő rendszerének minőségét veszélyeztetik.
Az önkormányzat elsődleges céljai között kezeli a szociális jellegű gondoskodás magas színvonalú megvalósítását, az ellátási rendszer valamennyi feltételének biztosítását a településen.
A problémákkal kapcsolatban Hegyesiné Nagy Ibolya, a SZAK vezetője elmondta, hogy a humán erőhiány, szakemberhiány elsődleges oka a bérfizetésére államilag biztosított un. normatíva nagyon alacsony összege, így mostanra még a meglévő szakemberek megtartása is kétségessé vált. A SZAK vezetőjének beszámolója alapján indokolttá vált a szociális ellátórendszer ezen területén dolgozóknak (3 fő) önkormányzat általi bérkiegészítés nyújtása, az otthoni idősápolás és gondozás fenntarthatóságának biztosítása érdekében.
A Népjóléti és Kulturális Bizottság, valamint a Pénzügyi-, Ellenőrző és Vállakozói Bizottság is megvitatta az előterjesztést és egyhangúlag támogatta a javaslatot. A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a csömöri Szociális Alapszolgáltatási Központ költségvetését kiegészíti bruttó 1 360 000 forinttal a költségvetési tartalék terhére. Egyúttal úgy döntöttek, hogy a fenti bérkiegészítés fedezetét a 2025. évtől beépíti a Szociális Alapszolgáltatási Központ működési költségeibe. Ez lehetőséget biztosít az intézmény vezetője számára, hogy az otthoni ápolásban a folyamatos ágy melletti gondozást biztosító munkatársak részére bérkiegészítést tudjon biztosítani.
7. A Petőfi Sándor Művelődési Ház költségvetésének módosítása -plusz költségvetési forrás biztosítása
Szántóné Hermányos Mária Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke arról tájékoztatta a testület tagjait, hogy a Petőfi Sándor Művelődési Ház igazgatója 2024. szeptember 2-án kérelemmel fordult az önkormányzathoz, hogy az intézmény részére kiegészítő költségvetési forrásokat biztosítson, dologi, személyi jellegű kiadásokra, illetve eszközbeszerzésre.
A Népjóléti és Kulturális Bizottság 2024. szeptember 4-én megtartott ülésen megvitatta az előterjesztést és egyhangúlag támogatta azt, melyet a Pénzügyi-, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság 2024. szeptember 9-én megtartott ülésén szintén egyhangúlag támogatott. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy Petőfi Sándor Művelődési Ház részére összesen 3,65 millió forint költségvetési forrást biztosít, melyből az 1,3 millió forintot dologi kiadásra, 1,65 milliós forintot személyi jellegű kiadásra, 700 ezer forintot pedig eszközbeszerzésre kell fordítani. A többletköltség biztosítására a költségvetési tartalék ad lehetőséget.
8.Csicsörke Néptánc Egyesület támogatási kérelmének elbírálása
Szántóné Hermányos Mária, Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke ismertette, hogy a Csicsörke Néptánc Egyesület 2024. szeptember 2-án kérelemmel fordult az önkormányzathoz, hogy az egyesület 25 éves jubileumának méltó megünnepléséhez pénzügyi támogatást biztosítson. A kérelmet, amely részletesen tartalmazza a tervezet programot, a fellépőket és ezek pénzügyi fedezeti igényét, a Népjóléti és Kulturális Bizottság 2024. szeptember 4-én megtartott ülésen megvitatta és egyhangúlag támogatta. A képviselők 6 igen, 3 tartózkodás mellett úgy döntöttek, hogy az önkormányzat a Csicsörke Néptánc Egyesület részére 1,5 millió forintot biztosít az egyesület 25 éves jubileumának méltó megünneplésére, a költségvetési tartalék terhére.
9.Külterületi erdők helyi védelembe vételének megtárgyalása
Onhausz Erzsébet környezetvédelmi tanácsnok ismertette, hogy a helyi jelentőségű védett természeti területekről és értékekről szóló 24/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelet szabályozza a helyi védelem alá került területeket, és értékeket. Csömör közigazgatási területén jelentős arányban található időskorú erdőállomány, amely közösségi célból és természetvédelmi szempontból is komoly értéket képvisel. Rekreációs és sportolási céllal is sok látogató keresi fel ezeket a területeket, illetve számos védett növény és állatfaj találja meg itt az élőhelyét. Mivel jellegüknél fogva az országos védettség kritériumainak nem felelnek meg (pl. Natura 2000), így a helyi védettség alá helyezéssel lehet megóvni a területeket. Az önkormányzat a korábbi években is helyi védettség alá helyezett fontos területeket, pl. a Csömöri-patak környékén.
Ugyanakkor lakossági bejelentés érkezett a Polgármesteri Hivatalba arról, hogy a Mókus-patak melletti építkezések során áldatlan állapotok alakultak ki. Ezen problémák hatékony megoldását segítené elő, ha a hivatal, mint helyi természetvédelmi hatóság járna el. Ehhez a rendelet mellékletét kell kiegészíteni. A Polgármesteri Hivatal a területet kimérette, a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság a 2024. február 6-i ülésén egyhangúan úgy döntött, hogy a Csömör, 0200/13, és 2886. hrsz-ú területeket, más néven a Mókus-patakot az önkormányzat nyilvánítsa védetté, és felkérte a hivatalt, rendelje meg a terület ökológiai felmérését. A felkérés alapján a Magyar Biodiverzitás-kutató Társaság megállapította, hogy a területen több védett denevér, és madárfaj található. A védetté nyilvánítás elősegítheti azt, hogy a patak XVI. kerületi folytatását a Bp. XVI. kerületi önkormányzat is védelem alá helyezze.
Mindezek mellett a tarvágások kockázatának csökkentése érdekében további területeket, pl. a Kálvária erdőt is helyi védettség alá lehetne helyezni, egyes különleges vagy magas kataszteri értékű fákkal együtt.
A védelembe vételhez szükség van a helyi jelentőségű védett természeti területekről és értékekről szóló 24/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelet módosításához.
A Településfejlesztési, Környezetvédelmi és Sport Bizottság a 2024. szeptember 3-án tartott ülésén egyhangúan támogatta a rendelet módosítását. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy Csömör a helyi jelentőségű védett természeti területekről és értékekről szóló 24/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelet módosítását elfogadja, és több erdőterületet és fát is helyi védettség alá von.
10. Csömöri patakrézsű rendezése a kistarcsai úti híd fölötti szakaszon – kivitelező kiválasztása
Tihanyi Ferenc, a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság elnöke tájékoztatta a képviselőket arról, hogyaz elmúlt években jelentős beruházásokat végzett az önkormányzat a patak megóvása érdekében. Ugyanakkor egyes szakaszokon – mint a Kistarcsai út elején – a patakmeder állékonysága nem biztosított. A Kistarcsai út 1.sz. alatti épület a patakmeder megcsúszása miatt veszélyeztetett, így a lakos kérte az önkormányzatot , hogy a patak medrének állékonyságát biztosítsa. A patakmeder és a lakóházak védelmének érdekében a területileg illetékes Gödöllő-Vác Térségi Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Társulat megvizsgálta a meder ezen szakaszát és megállapította , hogy rézsűvédelem szükséges.
A képviselő-testület a 167/2024.(VIII.29.)Kt számú határozatában felkérte a Környezetvédelmi , Településfejlesztési és Sport Bizottságot, hogy keressen kivitelezőt a munka elvégzéséhez, az árajánlatkérésre négy cégtől érkezett pályázat. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a Csömöri- patak rendezésének munkálataival a legkedvezőbb árat adó Gödöllő-Vác Térségi Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Társulatot bízza meg bruttó 12, 6 millió forint értékben.
11. Közösségi tér- és közterület-fejlesztési program 2023-2027 I.2. Rekreációs-szabadidős terek – kilátó építése – tervező kiválasztása
Az önkormányzat a „Helyi és térségi turizmus fejlesztés „TOP_PLUSSZ 1.1.3-21-PT1-2022-00005 sz. felhívásra pályázatot adott be, melyet el is nyert még 2022-ben. Az ÁFA -val kapcsolatban az önkormányzat 2023-ban kérte, hogy az is elszámolható legyen, hogy ne kelljen az önkormányzatnak plusz pénzt biztosítania a kilátó megépítéséhez. A kérelmet 2024 -ben a Magyar Államkincstár elfogadta, így az 100%-os támogatásból valósítható meg. A kilátó tervezésé és megvalósításának feladatait az önkormányzat végzi, ennek első lépése a tervező kiválasztása, melyre 5 tervezőirodától kértek be ajánlatot, és végül 3 pályázat érkezett. A képviselő-testület az ülésen 5 igen, 1 nem és 3 tartózkodás mellett a csömöri kilátó tervezési munkáira a legkedvezőbb ajánlattevőt az EKHO Építész Műterem Kft-t bízta meg a tervezéssel, bruttó 10,4 millió forint értékben.
12. Közösségi tér- és közterület-fejlesztési program 2023-2027. – II.2. Útépítések – fejlesztendő településrészek – Panoráma utca utolsó szakaszának aszfaltozása- kivitelező kiválasztása
Rajnai Henrik, a Pénzügyi-, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság elnökhelyettese és a településrész képviselője, elmondta, hogy a Panoráma utca érintett szakasza a település talán legmeredekebb útja, amelyik még nem rendelkezik szilárd aszfalt burkolattal, ám jeges, havas időszakokban szinte járhatatlan. Lakossági megkeresést követően az önkormányzat úgy döntött, hogy a meredek szakaszt (folytatólagosan) felújítja, leburkolja melyre a négy bekért ajánlatból három érvényes pályázat érkezett. A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a munkálatokra a legkedvezőbb ajánlattevőt a KM Road Kft.-t bízzák meg bruttó 4,3 millió forint értékben.
13. Közösségi tér- és közterület-fejlesztési program 2023-2027. – II.2. Útépítések – fejlesztendő településrészek- Csendes utca aszfaltozása- önkormányzati önerő biztosítása
Sipos Tamás településrészi képiviselő tájékoztatást adott arról, hogy a Csendes utca – mely magánútként létesült – lakói átadták az önkormányzat tulajdonába az utat, melyet most szeretnék szilárd burkolttal, ellátni. A beruházás 75 %-os lakossági és 25 %-os önkormányzati önerőből valósul meg, a kivitelező kiválasztását és a munka irányítását az önkormányzat végzi majd a lakosokkal való egyeztetéseket követően. Az ülésen egyhangúlag döntöttek a költségfedezet biztosításáról, melyre 7 millió forintot különítettek el, a kivitelező kiválasztását pedig az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság hatáskörébe utalja annak érdekében, hogy az építkezés mielőbb megkezdődhessen.
14. Együttműködési megállapodás a Dunamenti Regionális Vízművek Zrt-vel a 2024-2026 közötti időszakra vonatkozóan- „Gördülő Fejlesztési Terv 2024-2026”
A Képviselő -testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a DMRV Zrt. „Gördülő Fejlesztési Terv „2024-2026” közötti időszakra vonatkozó megállapodást elfogadja.
15.Pénzügyi keret biztosítása mezőőri gépjármű beszerzésére
Sipos Tamás, az Ügyrendi-, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnökhelyettese ismertette, hogy a település nagy kiterjedésű külterületeinek felügyeletét és ellenőrzését a mezőőr végzi.A jelenleg használt LADA NIVA típusú gépjármű rendkívül elhasznált állapotban van, közel 200.000 km futásteljesítménnyel sűrűn szorul komoly szervizelésre, amely egyre nagyobb kiadást jelent az önkormányzat számára.Ezért indokolttá vált a gépjármű cseréje egy másik, kevesebbet futott szolgálati gépjárműre. Az Ügyrendi-, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság 2024. szeptember 2-án megtartott ülésen tárgyalta a kérdést, és kérte a pénzügyi bizottság állásfoglalását.A Pénzügyi-, Ellenőrző és Vállakozói Bizottság 2024. szeptember 9-én megtartott ülésen megvitatta az előterjesztést, és egyhangúlag támogatta az autó cseréjét.A képviselő-testületegyhangúlag úgy döntött, hogy a mezőőri szolgálati gépjárművet, egy hasonló, de kevesebbet futott gépjárműre cserélik le, melyre bruttó 4 millió forint keretösszeget határozott meg a költségvetési tartalék terhére.
16.Csömör Nagyközség Önkormányzatának 2024. évi költségvetés módosítása (I. félév)
Eigler Tamás, a Pénzügyi Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság elnöke tájékoztatást nyújtott arról, hogy
a 2024. évi költségvetés megalkotását követően többször szükségessé vált a költségvetés módosítása, a korábban elhatározott projektek pénzügyi fedezetének biztosítása érdekében. Ennek érdekében a testület számos határozatot hozott az első negyedév során, melyeknek költségvetésen történő átvezetése most történik meg, ezzel is biztosítva a település és intézményei, az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok stabil működését. A módosítás ezen felül a 2023. évi zárszámadási rendelet elfogadásából következő módosítást is (maradvány tényleges összege) tartalmazza.
A költségvetés-módosítás tervezetét a Pénzügyi Ellenőrző és Vállalkozói Bizottságszeptember 9-i ülésén megtárgyalta, ahol a tervezetet egyhangúlag elfogadásra javasolta. A képviselők egyhangúlag elfogadták az önkormányzat 2024. évi költségvetési rendeletének módosítását.
Zárt ülés
Önkormányzati hatósági ügyben hozott határozat ellen benyújtott fellebbezés elbírálása.
Pásztor Sándor az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnöke tájékoztatta a testületet arról, hogy a 049/11. hrsz-ú ingatlanon munkagépek, konténerek, tehergépjárművek, lakókocsik, építési törmelék található, ugyanakkor a Helyi Építési Szabályzatáról szóló 17/2019. (VII.18.) sz. önkormányzati rendelet (továbbiakban: HÉSZ) a fenti ingatlant a mezőgazdasági övezetbe (Mk/1) sorolta. A HÉSZ 46. § (2) bekezdése szerint az Mk/1 jelű mezőgazdasági rendeltetésű kertes övezetben a kiskertes növénytermesztést kiszolgáló, gyümölcs-, és szőlő gazdálkodáshoz kapcsolódó gazdasági rendeltetésű építmény, építmények helyezhetőek el.
A Polgármesteri Hivatal a 2024. január 11-én kelt, 16-3/2024. sz. határozatában kötelezte a tulajdonost, hogy 60 napon belül távolítsa el a telken tárolt gépjárműveket, lakókocsikat, építési anyagokat, konténereket, munkagépeket. Miután ennek a tulajdonos nem tett eleget, bírságot szabta ki, mely ellen fellebbezést nyújtott be a tulajdonos, melyet az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság 2024. szeptember 2-i ülésén egyhangúan elutasított.
A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy elutasítja a tulajdonos fellebbezését, és a Polgármesteri Hivatal által hozott 16-8/2024. sz. 2024. május 24-én kelt határozatát hatályában megtartja.