A képviselő-testület 10 fő részvételével tartotta meg ülését.
1.) Tájékoztató az elmúlt időszak fontosabb települési eseményeiről és önkormányzati intézkedéseiről
Fábri István polgármester röviden tájékoztatta a képviselő-testületet az elmúlt időszak legfontosabb eseményeiről. (A beszámoló teljes szövege a www. csomor.hu honlapunk Polgármesteri beszámolók menüpontjában olvasható.)
2.) Tájékoztatás az önkormányzatokat érintő aktuális törvényi változásokról
Fábri István polgármester elmondta, hogy az önkormányzatiság jelentős leépítésének legújabb lépése az a tervezet, miszerint a kormányzat el kívánja venni az önkormányzatok saját pénzkezelési jogát azzal, hogy maximum 5%-át tarthatják a saját számlájukon, a települések döntő részét az Államkincstár központi számláján kell vezetniük. Onnan csak külön engedéllyel eszközölhetnek az önkormányzatok kifizetéseket. Sajnos a pénzek után járó kamatbevételektől is eleshetnek a települések. A másik az úgynevezett versenyképes járásoknak nevezett program, melyre hivatkozva még több pénzt vesznek el az önkormányzatoktól. Jelen pillanatban a települések adóbevételeik több mint 30 százalékát elveszi az állam. Idén Csömörtől nagyjából 450 millió forint körüli összeget vesznek el. A Gödöllői járás – amely 15 települést jelent – 250 millió forintra tud majd pályázni. A polgármesterek javaslatot tehetnek majd az összegek felhasználására, de dönteni majd a miniszter fog egyszemélyben! Ez az összeg településenként minimális összeg ahhoz képest, amit elvesznek, Csömör esetében kb. 15 millió Ft, ráadásul mindezt döntően eleve állami feladatokra lehet csak elkölteni. A polgármester egy másik készülőben lévő – az úgynevezett település önazonosságvédelmi törvényről – is beszámolt, melynek egyik pontja az lenne, hogy az önkormányzatok szabályozhatják, hogy hányan és milyen feltételek mellett költözhetnek az adott településre. Ennek részletei még nem ismertek.
3.) Sinka István Községi Könyvtár Szervezeti és Működési Szabályzatának módosítása – beiratkozási díj módosítása
Szántóné Hermányos Mária, a Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke elmondta, hogy az előző évek gyakorlatának megfelelően a Sinka István Községi Könyvtár benyújtotta az önkormányzat részére a 2024. évi tevékenységéről szóló szakmai beszámolóját, valamint a 2025. évre vonatkozó munkatervét. A Népjóléti és Kulturális Bizottság 2025. március 6-ai ülésén a könyvtár beszámolóját és munkatervét megtárgyalta és egyhangúlag elfogadta. A ülésen felmerült, hogy a 2024. év végén módosított beiratkozási díj még így is annyira alacsony, hogy a mai árakat számolva egy darab könyv bekerülési árát sem éri el A bizottság azt javasolta a képviselő területnek, hogy az általános beiratkozás éves díját 2400 forintról emeljék fel 3200 forintra. Az erre vonatkozó javaslatot a bizottság egyhangúlag elfogadta.A képviselő-terület egyhangúlag elfogadták a javaslatot.
4.) Átcsoportosítás a Petőfi Sándor Művelődési Ház költségvetésében energetikai korszerűsítés céljából
Szántóné Hermányos Mária, a Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke ismertette, hogy a Petőfi Sándor Művelődési Ház igazgatója egy légkondicionáló berendezés felszerelését kérte az önkormányzattól, mely a bejárati fogadótér hűtését oldaná meg. Szeltner László intézményvezető elmondta, hogy az érkező vendégek és a recepción dolgozó kollégák munkakörülményeinek javítása érdekében – az egyre melegebbé váló nyári időszak miatt – szükséges lenne a fogadótér hűtésének megoldása.A bekért ajánlatok alapján a légkondicionálás költsége – a meglehetősen nagy légtér miatt – 550 ezer forint. A művelődési háznak 500 ezer forint áll rendelkezésére erre a célra. A képviselő-testület egyhangúlagúgy döntött, hogy a Petőfi Sándor Művelődési Ház költségvetésében a dologi kiadások előirányzatát csökkenti, a felhalmozási kiadások előirányzatát pedig növeli 50 ezer forinttal, így biztosítva a hiányzó forrást a berendezés beszerzésére.
5.) Csömöri Nefelejcs Művészeti Óvoda beiratkozási hirdetményének elfogadása a 2025/2026-os nevelési évre vonatkozóan, valamint az óvodai csoportok számának meghatározása
Tormay-Lesták Mária alpolgármester tájékoztatást nyújtott arról, hogy a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (továbbiakban Nkt.) 83. § (2) bekezdése szerint a fenntartó dönt az óvodába történő jelentkezés módjáról, az óvodai általános felvételi időpontról és meghatározza az adott nevelési évben indítható óvodai csoportok számát.A 2025/2026-os nevelési évre vonatkozóan a Csömöri Nefelejcs Művészeti Óvodába 2025. május 12-15-ig, (hétfőtől szerdáig 900 – 1500, csütörtökön 800 – 1600 óra között) javasolták mindazon gyermekek kötelező beiratkozását, akik 2025. augusztus 31. napjáig betöltik harmadik életévüket, ők óvodakötelesek. Az óvoda folyamatos felvételt biztosító intézmény. Ha a gyermekek az év folyamán a 3. életévük betöltésével a felvételre jogosulttá válnak, a szülő gyermeke óvodai felvételét, átvételét bármikor kérheti.Az Nkt. 83. § (2) bekezdés d) pontja szerint a fenntartó meghatározza az adott nevelési évben indítható óvodai csoportok számát. A Nefelejcs Művészeti Óvoda befogadóképessége 250+25 fő férőhelyes, 10 csoportos. A következő nevelési évre 2025. szeptember 1-jétől Csömöri Nefelejcs Művészeti Óvodában 10 csoportban javasoljuk az óvodai csoportok számának meghatározását. A képviselők egyhangúlag elfogadták a javaslatot.
6.) Személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló önkormányzati rendelet módosítása — térítési díjak éves felülvizsgálata
Szántóné Hermányos Mária, a Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke elmondta, hogy a személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatásokért fizetendő térítés díjakat, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VII. 8.) önkormányzati rendeletében szabályozza. A rendelet szabályozza továbbá a személyes gondoskodást nyújtó ellátások személyi térítési díjaihoz nyújtott kedvezmények, jövedelmi határok mértékét is. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény előírja, hogy a változó jövedelmi viszonyokra tekintettel a térítési díjakat és a térítési díjakhoz rendelt kedvezményeket minden évben felül kell vizsgálni. A Hivatal a SZAK szakembereinek bevonásával a rendelet vonatkozó részének felülvizsgálatát elvégezte. A Népjóléti és Kulturális Bizottság 2025. március 6-án megtárgyalta az előterjesztést, és egyhangúlag javasolták a rendeletmódosítás elfogadását. A képviselő-testület szintén egyhangúlag fogadta el a javaslatot.
7.) Sportközpontban tartott rendezvényekhez kapcsolódó parkolási rendszer megvitatása
Pásztor Sándor, az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnöke ismertette, hogy a sportcsarnokban tartott nagylétszámú rendezvények jelentős parkolási problémákat okoznak a Palotai úton és környékén, amelyet az ott lakók nehezményeztek. Válé Flórián a Csömöri Sport és Szabadidő Nonprofit Kft. ügyvezetője a probléma megoldására nyújtott be javaslatot az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottságnak. E szerint a nagyrendezvényeken meg lehetne állni az iskolai parkolókban, a műfüves pálya melletti részen, illetve egy kicsit ki lehetne szélesíteni a Palotai út elejét. A gépjárművek szabályos parkolását elősegítené a Csömöri Polgárőr Egyesület tagjainak jelenléte is. Ennek alapján a Polgármesteri Hivatal munkatársai helyszíni bejárást tartottak a Palotai úton. Négy parkolót lehetne kijelölni, míg a sportcsarnok parkolójánál, és a Palotai út 8. sz. ingatlan előtt a Jókai utca irányába várakozni tilos táblákat javasolt elhelyezni. A Kft. vezetőinek gondoskodniuk kell a megfelelő létszámú személyzetről, akik a közterületi parkolásban segítenek. Az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság a 2025. március 3-án tartott ülésén négy igen szavazattal támogatta a sportcsarnok környékére vonatkozó parkolási rendről szóló javaslatot. A testület egyhangúlag elfogadta a javaslatot az alábbiak szerint: négy parkolási területet jelölnek ki P1, P2, P3, és P4 jelzéssel. A P1 a sportcsarnok parkolója, P2 a műfüves és a teniszpálya melletti terület, a P3, és a P4 az iskolai parkolók. A sportcsarnok parkolójánál, illetve a Palotai út 8. sz. alatti ingatlan előtt a Jókai utca irányába várakozni tilos táblákat helyeznek el. Mindezek mellett a Csömöri Sport és Szabadidő Nonprofit Kft. vezetőinek gondoskodniuk kell a megfelelő létszámú személyzetről, akik a közterületi parkolásban segíteni fognak.
8.) A fás szárú növények védelméről, kivágásáról és pótlásáról szóló 20/2021. (VII. 12.) önkormányzati rendelet módosítása —közterületi gallyazás szabályozása
Onhausz Erzsébet, a Településfejlesztési, Környezetvédelmi és Sport Bizottság elnökhelyettese ismertette, hogy a fás szárú növények védelméről, kivágásáról és pótlásáról szóló 20/2021 (VII. 12.) önkormányzati rendelet 10. § (3) bekezdése kimondja, hogy a képviselő-testület e rendeletet évente érdemben felülvizsgálja. A rendelet hatályba lépése óta több lakos is gallyazta a közterületi fákat, amely néhány esetben gyakorlatilag a fa csonkolását jelentette. Tekintettel arra, hogy elég nehéz elhatárolni a csonkolást a szabályos gallyazástól, ezért optimális lenne, ha ezt a tevékenységet a Községgondnokság végezné. A módosítás továbbra is lehetőséget ad arra, hogy más szervezet, vagy személy is gallyazhasson, de ezt a Községgondnokság felügyelete alatt kell elvégeznie. Amennyiben a természetes személy, szervezet nem a Községgondnoksággal történt megállapodás szerint, vagy attól eltérően végzi el a gallyazást, az közigazgatási hatósági eljárás lefolytatását eredményezheti. Székely Zsolt erdész tájékoztatása szerint a Községgondnokság alkalmas arra, hogy ezt a területet ellássa. A rendelet módosítását a képviselő-testület a 2024. november 14-én tartott ülésén tárgyalta, de a döntést elnapolta, mivel a rendelet végrehajtásával kapcsolatban aggályok merültek fel. Tekintettel arra, hogy a téli, vegetációs időszak véget ért, így a gallyazások ismét aktuálissá válnak, ezért az elnökhelyettes a módosítási tervezetet változatlan formában a képviselő-testület elé terjesztette. Álláspontja szerint csak így lehet megakadályozni azt, hogy egyes lakosok gallyazás során csonkolják a közterületi fákat. A Településfejlesztési, Környezetvédelmi és Sport Bizottság a 2025. március 4-én tartott ülésén egyhangúan megszavazta a rendelet módosítását. A képviselők egyhangúlag elfogadták a javaslatot.
9.) A helyi közlekedésről, a közterületek rendjéről és használatáról szóló 31/2022 (XII. 15.) önkormányzati rendelet módosításának megtárgyalása – helyi székhelyű és telephelyű vállalkozások számára behajtási díj-kedvezmények meghatározása
Pásztor Sándor, az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnöke tájékoztatást adott arról, hogy az Országgyűlés 2025. január 1-i hatállyal módosította a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényt, amelyben felhatalmazzák az önkormányzatokat a tehergépjárművel történő behajtásesetén a díjak alkalmazására. A képviselő-testület élt ezzel a lehetőséggel és a 2025.január 23-i ülésén elfogadta azt a díjtáblázatot, amely a helyi közlekedésről, a közterületek rendjéről és használatáról szóló 31/2022.(XII. 15.) önkormányzati rendelet 5. mellékletét képezi. A képviselő-testület a 2025. február 20-i ülésén további kedvezményeket biztosított a csömöri vállalkozók és kereskedők részére, illetve a díjak további differenciálásánál a tehergépkocsik össztömegét is figyelembe vette. A rendelet 2. melléklete határozza meg azt, hogy a tehergépjárművek a település útszakaszaira mekkora teherbírással, és milyen célból hajthatnak be. A hatályos rendelet szerint a tehergépjárművek a legtöbb belterületi és üdülőterületi utcába kizárólag csak célforgalommal mehetnek be. Tekintettel arra, hogy a behajtásért díjat kér az önkormányzat, ezért felesleges tovább nehezíteni a tehergépjárművek közlekedését a településen, így ezt a pontot hatályon kívül kell helyezni. A híd állapota miatt a Jókai utcába csak 3,5tonna össztömeg alatti gépjárművek hajthatnak be. A képviselő-testület 7 igen, 3 tartózkodás mellett elfogadta a helyi közlekedésről, a közterületek rendjéről és használatáról szóló 31/2022 (XII. 15.) önkormányzati rendeletmódosítását.
10.) A Bp. XVI. kerületi Csöbör út és a Csömör, Vilma utcai kereszteződés közlekedésbiztonsági fejlesztése— gyalogátkelőhely létesítésére költségkeret meghatározása
Eigler Tamás beruházási tanácsnok ismertette, hogy a Csömöri Önkormányzatot többször megkereste az Összefogás az Egyenlő Esélyekért Nonprofit Közhasznú Kft., valamint az Egyenlő esélyekért! Alapítvány, hogy a Csöbör utcán történő gyalogos közlekedést gyalogos átkelő létesítésével biztonságossá tegye. Az elmúlt időszakban több gyalogos (ott dolgozó megváltozott munkaképességű ember) is balesetet szenvedett az útszakaszon. A Csöbör út Budapest XVI. kerülethez tartozik és az útpálya a Budapest Közút Zrt. kezelésében van. Az önkormányzat készített egy koncepciótervet, amit az említett intézményeknek bemutattak, és közösen elfogadták azt. Budapest XVI. kerülethez, mint a közterület tulajdonosához fordultak és elvi tulajdonosi engedélyét kérték a területükön történő gyalogosátkelő és a buszmegállóhoz csatlakozó járda megvalósításához. Megkeresték a Budapest Közút Zrt-t is, hogy az elvi közútkezelői hozzájárulásukat megkérjék. Mindkét elvi hozzájárulást várják.A gyalogátkelők létesítése szakhatósági építési engedély köteles, azok kialakításához tulajdonosi és közútkezelői hozzájárulás, valamint közlekedési, és közvilágítási szaktervek szükségesek hozzá. Az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság tárgyalta a koncepciót és egyhangúlag támogatta a gyalogosátkelő kiépítését.A 2025 évi költségvetés nem tartalmazza a megvalósításhoz szükséges anyagi keretet, a tervezői és műszaki osztály kalkulációja alapján javasolják a megvalósíthatósághoz szükséges összeg elfogadását. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a Budapest XVI. kerületi Csöbör úton-Vilma utcánál gyalogosátkelő létesítésére 8 millió forintot biztosít a 2025 évi költségvetés tartalék terhére.
11.) Közlekedésbiztonsági fejlesztési javaslat a forgalom lassítása érdekében
Pásztor Sándor Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnöke tájékoztatást nyújtott arról, hogy a képviselő testület tavaly, 3db TraffiBox beszerzéséről, beüzemeléséről döntött bruttó 21.000.000.-Ft-ért a Metalcom Zrt-től, mint egyetlen engedéllyel rendelkező lehetséges beszállítótól. Idő közben kiderült, hogy más cég is jogosult hasonló a rendőrség által elfogadott eszközök forgalmazására. Ez a cég az ARH Informatikai Zrt. akiktől szintén kért be ajánlatot a műszaki osztály, ami mind műszaki, mind ár szempontjából kedvezőbbnek bizonyult a Metalcom Zrt árainál. A fenti információ birtokában, az Ügyrendi Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság tárgyalta az ügyet (18/2025.(III.3) és egyhangú szavazattal javasolta a korábbi testületi határozat módosítását. Ennek alapján a testületi ülésen a képviselők egyhangúlag támogatták 4db TraffiGuard beszerzését az ARH Informatikai Zrt., mint legkedvezőbb árat adó ajánlatában foglaltak szerint, bruttó 9,8 millió forintos , a korábbi a Metalcom Zrt ajánlatával szemben, ami bruttó 12 millió forint volt.
12.) Csömöri Hírmondó és a Légy ott újságok nyomdai árajánlata 2025. évre
Tormay-Lesták Mária alpolgármester tájékoztatta a képviselőket arról, hogy a Csömöri Hírmondó és Légy ott programmagazin 2025. évi példányszámainak nyomdai kivitelezésére három nyomdától kértek be árajánlatot annak érdekében, hogy a lehető legalacsonyabb áron készülhessenek el a kiadványok. Az árajánlatkérésre az Alfa Ventosa Kft. a Stanctenchnik Digital Nyomda Kft., illetve a Visit Nyomdaipari és Kereskedelmi Kft. nyomda adott be árajánlatot, melyből a Visit Kft. ajánlata bizonyult a legalacsonyabbnak.A képviselő-testület 7 igen, 2 nem és 1 tartózkodás mellett a Csömöri Hírmondó, Légy ott magazin 2025. évi megjelenéseinek nyomdai kivitelezésével a legkedvezőbb árat adó Visit Nyomdaipari és Kereskedelmi Kft-t bízta meg.
13.) Pályázat kiírása helyi közétkeztetésre – Gyermekétkeztetési beszerzés ajánlati felhívásának megvitatása
Tormay-Lesták Mária alpolgármester elmondta, hogy jelenleg a D+M Vendéglátó Kft. végzi a gyermekek és szociálisan rászorulók étkeztetését, azonban a cég szerződése idén június végén lejár, így új pályázat kiírása szükséges. A mostani döntés a pályáztatás megindításáról szól, az előterjesztésben öt közétkeztető cég meghívása szerepel, melyek meghívását egyhangúlag elfogadta a testület.
14.) Vörösmarty u. 1. önkormányzati ingatlan (melléképület) hasznosítása – pályázat lezárása
Eigler Tamás, a Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozási bizottság elnöke elmondta, február 1-ig lehetett pályázni az ingatlan bérbevételére. A pályázati időszakban négy érdeklődő tekintette meg az ingatlant, de konkrét ajánlat egyiktől sem érkezett. Azonban a határidőt követően érkezett a hivatal pénzügyi osztályvezetőjéhez egy megkeresés.A képviselő azt javasolta, hogy zárják le a pályáztatást és fogadják be a határidőn túl érkezett javaslatot, mivel ezen kívül más érdemi bérlő nem jelentkezett. A kérelem szerint elsősorban raktározás céljára szolgálna a helység, mely támogatható a hely adottságait tekintve. A Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság a határozati javaslattal egyhangúlag egyet értett. A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött hogy a „Vörösmarty utca 1. száma alatti, önálló, kereskedelmi célú épület (volt Csömör bolt) bérbeadására” kiírt pályázatot lezárja, a Duray-Nagy Anita, Homor Zsófia és Szilágyi Andrea által közösen tett bérleti ajánlatot, 45.000 Ft/hó, bérleti díjjal, a rezsi költségek külön megtérítésével, elfogadja.
15.) Az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletére vonatkozó egyes szabályokról szóló önkormányzati rendelet megalkotása
Szántóné Hermányos Mária Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke elmondta, hogy a lakás és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény vonatkozó rendelkezéseire, valamit az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pont szerinti felhatalmazás alapján Csömör Nagyközség Önkormányzata megalkotta az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletére vonatkozó egyes szabályokról szóló 27/2010. (XII. 17.) önkormányzati rendeletét. A fenti rendeletben került szabályozásra többek között az önkormányzati tulajdonú lakások bérbeadási módja és típusa, a bérlés és bérleti szerződés feltételeinek meghatározása, valamint a bérleti díj megállapításának szabályrendszere. A rendeletet a bérleti összeg változásai miatt az évek során folyamatosan felül kellett vizsgálni. A megalkotástól eltelt hosszú idő miatt a rendelet egyes pontjai már átfogó felülvizsgálatra szorultak. A rendelet felülvizsgálata során a rendelkezések gyakorlati alkalmazhatóságát, a tényleges bérbeadás folyamatot vették alapul, valamint módosításra kerültek a szociális alapú bérbeadás feltételei és jogosultsági összegei is.A fentiek szerint a rendelet felülvizsgálata megtörtént, melynek eredményeként – a változtatások mértéke miatt – egy új rendelet megalkotására tesznek javaslatot, amely már jobban megfelel a jelenleg működő önkormányzati bérbeadási gyakorlatnak.A Népjóléti és Kulturális Bizottság 2025. március 6-án megtartott ülésén az előterjesztést megtárgyalta, és egyhangúlag elfogadásra javasolta azt. A képviselő-testület egyhangúlag elfogadta a javaslatot.
16.) Javaslat a Géza fejedelem u. 3. szám alatti önkormányzati szükség-krízis lakás felújítására
Fábri István polgármester tájékoztatást adott arról, hogy a Géza fejedelem utcai régi, leromlott állagú ingatlan két lakását és a hozzájuk tartozó udvarrészt az önkormányzat az egy éve elkészült Laky-kúria, illetve az abban kialakított bölcsődeberuházás megvalósítása érdekében vásárolta meg azzal a céllal, hogy az előírásoknak megfelelő és a legideálisabb helyen kialakítandó dolgozói és szülői parkolókat megépíthesse (az épület másik oldalán lévő további két lakás magántulajdonban maradt és azokat jelenleg is lakják, osztatlan közös tulajdonú ingatlanként, külön udvarrész használattal). Emellett — mivel a telekhasználathoz szükséges udvarrészt csak a kúria felőli magántulajdonú lakásokkal együtt lehetett megvásárolni — a korábban lakott, ám nagyon rossz állapotú két lakás hasznosítására is több elképzelés született. Ennek első lépéseként a jobb állapotú egyszobás lakást a Csömöri Községgondnokság önkormányzati saját forrásból felújította (mintegy 3 millió Ft összegből); a Szociális Alapszolgáltatási Központ és az önkormányzat munkatársainak koordinálásában többségében használt bútorokkal rendezték be. Az így kialakított egyszobás, külön konyhás és fürdőszobás, kis előteres, összkomfortossá fejlesztett lakást ún. szükség-krízis lakásként használták. Az elmúlt három évben több alkalommal is komoly élethelyzeti válsággal küzdő személyeknek tudtak itt átmeneti lakhatást biztosítani, pl. az elbontott Kossuth utcai szociális lakásból kiköltöztetett csömöri polgár, többgyermekes ukrajnai háborús menekül család, utcára került önkormányzati dolgozó is lakott már itt. Az ingatlan rossz állapotú lakását is fel kell újítani: tetőjavítás, az ereszcsatorna pótlása és a homlokzat teljes felújítása szükséges, ami a lakhatáson és statikai szempontokon túl azért is fontos, mert a bölcsőde közvetlen környezetét is esztétikusabbá, rendezettebbé teszi. A közművek tekintetében a szennyvízcsatorna-bekötés a legfontosabb fejlesztés, ami könnyen megoldható az ingatlanon belüli belső vezetékről. Ugyanakkor a belső helyiségek szigetelését is meg kell oldani, valamint egy kis fürdő és WC helyiség kialakítása is szükséges A várhatóan idén nyárra elkészülő krízis-szükséglakás ugyanakkor kiválthatja a jelenleg ilyen funkciójú másik lakást, így az szociális bérlakássá alakítható át, amire igen komoly igény van a településen. Mindehhez szükséges az önkormányzati lakásrendelet módosítása is. A Népjóléti és Kulturális Bizottság a március 6-án megtartott ülésén megvitatta a javaslatot és egyhangúlag támogatta az ingatlan felújítást 5 millió Ft erejéig. Jelen testületi ülésen, bizottsági javaslatra, ugyanakkor az önkormányzati lakásrendeletről is döntött a képviselő-testület, amelyben a polgármester javaslatára már a szóban forgó lakás szükség-krízis lakásként, míg a mellette lévő ingatlanrész pedig szociális bérlakásként szerepel. A Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság a március 11-én megtartott ülésén szintén megvitatta a javaslatot és egyhangúlag támogatta az ingatlan felújítást 5 millió Ft erejéig. A képviselő-testület egyhangúlag elfogadta a javaslatot.
17.) Regionális alapítványok támogatási kérelmeinek elbírálása
A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a beérkezett támogatási kérelmek elbírálása alapján a Peter Cerny Alapítvány a Beteg Koraszülöttek Gyógyításáért szervezetet 75.000 forinttal támogatja a 2025. évi költségvetés Átadott Pénzeszközök Regionális Alapítványok támogatása sora terhére.
18.) Szándéknyilatkozat – Országos Településvédelmi Szövetséghez történő csatlakozásra, Körzeti Településvédelmi Egyesület létrehozására
Tormay-Lesták Mária alpolgármester tájékoztatást nyújtott arról, hogy március 5-én Szada Nagyközség Polgármesteri Hivatalában térségi egyeztetést tartottak, melyen Mogyoród, Veresegyház, Szada, Csömör, Erdőkertes településvezetői, illetve illetékes szakbizottsági képviselői vettek részt. A tervezett településvédelmi tevékenység összefogja, irányítja, koordinálja a helyi közbiztonsági, bűnmegelőzési és mentő tevékenységeket folytató civil szervezetek feladatellátását. A kezdeményezés elindítói szeretnék minél több település bevonásával elindítani az Országos Településvédelmi Szövetség (OTVSZ) létrehozását. Ezen szerveződés keretein belül segítséget nyújtanának abban, hogy baj esetén legyen egy olyan képességekkel felruházott emberállomány, amelyik képes megoldani az állami szervek megérkezéséig akár a legkomolyabb problémákat is. Önkormányzatunk a szomszédos önkormányzatokkal egy egyesület keretein belül alakítaná ki a közigazgatási területeinken működő állandó járőrszolgálatot. A szolgálat felállítását, szervezését és anyagi forrásait a települések közösen támogatnák, a tervek kidolgozására munkacsoportot hoznának létre. A járőrtevékenységben résztvevő munkatársak képzésben részesülnek és olyan eszközökkel is fel lesznek szerelve, ami kisebb beavatkozások esetén azonnali elhárítást tesz lehetővé. Feladataik közé fog tartozni a bűnmegelőzési járőrszolgálat, a tűzoltókkal való együttműködés és a polgári védelmi önkéntesekkel való aktív kapcsolattartás. Képzést kapnának tűzrendészetből, életmentésből, bűnmegelőző feladatokból és közlekedésrendészeti ismeretekből is. Ezek mellett szivattyúk, vágó berendezések és generátorok kezelését is megtanulnák, így azonnal be tudnának avatkozni a települési körzetükben. A több település részvételével, együttműködésével létrejövő Körzeti Településvédelmi Egyesületek megalakulása után szerveződhet meg az országos egyesület. A településektől előzetesen szándéknyilatkozatot kérnek, amennyiben látnak benne fantáziát,
elkezdődne az operatív előkészítés. A képviselők egyhangúlag elfogadták a javaslatot
19.) Csömör Nagyközség Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatára rendeletmódosítási javaslatok
Ezen a napirenden belül több témát is tárgyalt a testület.
A.)Dr. Katona Péter jegyző tájékoztatást nyújtott arról, hogy Csömör Nagyközség Önkormányzata a 2011. évi CLXXXIX törvény 43. § (3) bekezdése alapján, a törvényi kötelezettségének eleget téve, már felülvizsgálta a választásokat követően a Szervezeti és Működési Szabályzatát. Erre figyelemmel a képviselő-testület új Szervezeti és Működési Szabályzatot alkotott meg 28/2024. (XI.14) önkormányzatirendeletének elfogadásával. Ennek keretei és szabályai között kezdték meg a munkát. Az eddigi működési időszak tapasztalataira és történéseire figyelemmel szükségessé vált néhány módosítás és pontosítás az SZMSZ-ben. A testület egyhangúlag elfogadta az SZMSZ módosítására vonatkozó javaslatot.
B.) Farkas Mihály képviselő egyéni előterjesztését ismertetve elmondta, hogy véleménye szerint jelenlegi formájában a lakosság tájékoztatása az önkormányzati döntések előkészítéséről, megvitatásáról és a döntésekről nem teljeskörű, mert a honlapon nem szerepelnek az előterjesztések. (A Csömöri Hírmondóban minden hónapban részletes beszámolót olvashatnak a lakosok a testületi ülésekről, míg a honlapon a polgármesteri beszámolókat és a testületi ülések részletes beszámolóját is minden hónapban közzéteszi az önkormányzat 15 véve.) A törvény mellett több érv is szól amellett, hogy az önkormányzat anyagai (előterjesztések nyilvános anyagai, jegyzőkönyvek) is megjelenjen az eddig is közöltek mellett. A képviselő javaslata szerint az önkormányzat SZMSZ-e kiegészülne azzal, hogy az önkormányzati döntési folyamat anyagai felkerülnek a település honlapjára. A testület az alábbi döntéseket hozta az előterjesztéssel kapcsolatban.
Egyhangúan elfogadták, hogy a nyilvános ülésen tárgyalandó előterjesztéseket az önkormányzat honlapján) közzé kell tenni, a hozzájuk tartozó nyilvános mellékletekkel együtt. 8 igen és 2 nem mellett elfogadták az SZMSZ (3)-dik bekezdését kiegészítik a következővel „c) elektronikus példányát 15 napon belül elérhetővé kell tenni az önkormányzat honlapján.
7 igen, 2 nem és 1 tartózkodás mellett megszavazták, hogy az SZMSZ az alábbiak szerint módosul: a bizottsági ülésre szóló meghívót és az előterjesztéseket a bizottsági tagok részére a bizottság ülések előtt legalább 3 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót és az előterjesztéseket pedig legalább 1 nappal előbb online formában kell eljuttatni. A bizottsági ülésen tárgyalandó előterjesztések, valamint azok mellékletei nyilvánosságra vonatkozó előírások esetében az általános törvényi rendelkezések az irányadóak.
7 igen és 3 nem mellett elfogadták, hogy az ülésről készült jegyzőkönyvek közzétételével egyidejűleg a honlapon és a Csömöri Hírmondóban megjelenő képviselő-testületi ülés beszámolóban állandó közlemény formájában fel kell hívni a lakosság figyelmét arra, hogy az ülésről készült eredeti hangfelvételhez kérésre minden lakos hozzáférhet a Polgármesteri Hivatalban.
20.) Új Helyi Építési Szabályzat szakági tervezéseire cég kiválasztása
A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a település teljes közigazgatási területére új településtervet készít, a településterv készítéséhez szükséges szakági munkarészek elvégzésére a legkedvezőbb árat adó Terminus Várostervező Iroda Kft.-t választották, bruttó 15,2 millió forint értékben.
21.) Csömöri utánpótlás sportolók támogatása a Csömör KSK szakosztályi keretein kívül
Fábri István polgármester elmondta, hogy az önkormányzat elkötelezett a helyi sportélet és a csömöri sportolók támogatása mellett, melynek alapvetően a Csömör KSK szakosztályai adják meg a szervezeti és költségvetési keretet a Csömöri Sport- és Szabadidő-szervező Nonprofit Kft. részére biztosított éves költségvetési támogatás formájában. Az elmúlt időszakban az önkormányzat létrehozott egy éves keretet, 500-800 ezer forint összeggel, amiből egyedi döntések alapján azon csömöri (vagyis a településen lakó, élő) sportolókat támogatta, akik világversenyeken vettek részt (így kapott például támogatást Tóth Krisztián olimpiai bronzérmes cselgáncsozó, Solti László világbajnoki érmes kajakos, Balaska Márk világbajnoki érmes kajakos és Harnos Kristóf világversenyen első helyezett kerekesszékes testépítő). Egy alkalommal előfordult, hogy utánpótlás versenyző (asztalitenisz) részére biztosítottunk támogatást külföldi versenyen való részvételhez utazási költség finanszírozásával. Ez utóbbi példáját, és egy nemrég beérkezett konkrét kérelmet is figyelembe véve a polgármester javasolta, hogy hozzanak létre egy olyan költségvetési keretet, amelyből azok a Csömörön élő utánpótlás sportolók részesülhetnének támogatásban, akik olyan sportágban versenyeznek, amelyek nem szerepelnek a Csömör KSK szakosztályi palettáján. Javasolta, hogy a támogatási szerződések megkötését, illetve az erre vonatkozó döntéseket a képviselő-testület ruházza át a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság hatáskörébe. Célszerűnek tűnik, ha a támogatási keret felhasználására a Csömöri Sport Nonprofit Kft. egyéni sportokért felelős ügyvezetője, a képviselő-testület tagjai és jelen bizottság tagjai tehessenek javaslatot a jövőben, akár beérkezett lakossági támogatási kérelmek alapján is. A Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport bizottság a javaslatot a 2025. március 4-én megtartott ülésén megtárgyalta és egyhangúlag, támogatta. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogya 2025. évi költségvetésben 500 000 forintos keretet hoz létre a „Csömöri utánpótlás sportolók támogatása” néven azzal a céllal, hogy támogassa azon helyi fiatalok versenyzését, akik olyan sportágat űznek, amelyek nem szerepelnek a Csömör KSK szakosztályi kínálatában. A képviselő-testület az ezen keret terhére történő egyedi támogatási döntésekre vonatkozó jogkört a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság hatáskörébe utalja. A létrehozott támogatási keret felhasználására a képviselő-testület tagjai, a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság külső tagjai és a Csömöri Sport-és Szabadidő-szervező Nonprofit Kft. egyéni sportokért felelős ügyvezetője tehet javaslatot a bizottságnak.
22.) 061/1/1 hrsz.
Dr. Katona Péter jegyző ismertette, hogy a Tinódi utca 061/1 hrsz.-ú ingatlan előtti szakasza (kb. 59 m2 nagyságú terület) a 061/1 hrsz.-ú ingatlanhoz és nem a Tinódi utca ingatlanához tartozik, ez a terület magántulajdonban van, de utcaként van használatban. A tulajdonosok a lakóépületüket bővíteni kívánják a 3459 hrsz.-ú út irányába egy gépkocsitárolóval, mely elhelyezése miatt az a kérésük, hogy az utcai előkert ezen az oldalon 4,0 m-re csökkenjen a jelenlegi 5,0 m helyett, cserébe felajánlották, hogy a Tinódi utca területén lévő kb. 53 m2 nagyságú területet ingyenesen átadják önkormányzatnak. A testület egyhangúan úgy döntött, hogy a kialakításra kerülő Csömör, külterület 061/5 hrsz. alatti „kivett közforgalom elől el nem zárt magánút” megjelölésű 53 m2 területű ingatlan tulajdonjogát telekalakítás/ajándék jogcímen elfogadja.
Zárt ülés
1.) Szociális bérlakásra benyújtott kérelem elbírálása
A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy az önkormányzati tulajdonú, Csömör, Géza fejedelem u. 3. szám alatti ingatlan szociális bérlakása vonatkozásában a kérelmezővel bérleti szerződést köt az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletére vonatkozó egyes szabályokról szóló önkormányzati rendelet rendelkezéseire tekintettel.