A képviselő-testület 10 fő részvételével tartotta meg ülését.
1.) Tájékoztató az elmúlt időszak fontosabb települési eseményeiről és önkormányzati intézkedéseiről
Fábri István polgármester röviden tájékoztatta a képviselő-testületet az elmúlt időszak legfontosabb eseményeiről. (A beszámoló teljes szövege a www. csomor.hu honlapunk Polgármesteri beszámolók menüpontjában olvasható.)
2.) A Gödöllői Rendőrkapitányság 2023. évi beszámolójának megvitatása
Pásztor Sándor, az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnöke ismertette, hogy a Gödöllői Rendőrkapitányság megküldte a Csömör közbiztonságára vonatkozó 2023. évi beszámolóját, amely szerint a településen az ismertté vált bűncselekmények száma kis mértékben nőtt, de ezek a bevásárlóközpont területéhez köthetőek. A közlekedésrendészeti helyzet elfogadható, a balesetek számának alakulásában javulás tapasztalható. A képviselők egyhangúlag elfogadták a rendőrség beszámolóját.
3.) Tájékoztatás átruházott hatáskörben hozott határozatokról
Pásztor Sándor, az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnöke, valamint Sipos Tamás, a bizottság elnök-helyettese beszámolt a bizottság saját hatáskörében hozott döntésekről: a Csendes utca útépítésére a legkedvezőbb árat adó Úttengely Kft-t választották bruttó 23,2 M forintos áron, míg a mezőőri autócserére 3 M forintot forintot különítettek el.
4.) A Csömöri Mátyás Király Általános Iskola körzethatárainak kialakítása
Tormay-Lesták Mária alpolgármester elmondta, hogy a következő tanévre meg kell határozni az általános iskola körzethatárait. A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy élve a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 24. § (1) bekezdésében rögzített véleményezési jogával, a 2025/2026. tanévre vonatkozóan az általános iskolába járó gyermekek tekintetében, a Csömöri Mátyás Király Általános Iskola felvételi körzetének Csömör nagyközség teljes közigazgatási területét jelöli meg.
5.) A Csömöri Krammer Teréz Zenei Alapfokú Művészeti Iskola 2023/2024. évi beszámolójának és a 2024/2025. évi munkatervének elfogadása
Tormay-Lesták Mária alpolgármester tájékoztatta a képviselőket, hogy a Krammer Teréz Zenei Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezetője eljuttatta az önkormányzat részére az idei évben is az intézmény beszámolóját a 2023/2024. évi tanévre vonatkozóan, valamint az Iskola 2024/2025. tanévre szóló munkatervét. A képviselő elmondta, hogy az iskolában folyó pedagógiai munka, az aktuális iskolai helyzet megismerése mindig jó lehetőség, hogy lássák az önkormányzat által támogatott, a település életében jelentős intenzitással részt vevő zeneiskola belső működését, tervezett programjait, személyi állományának helyzetét. A beszámoló tanszakonként taglalja az elmúlt év történéseit, sikereit és nehézségeit, a munkatervben pedig az Iskola jövőbeli terveit, elképzeléseit. A testület egyhangúlag elfogadta a zeneiskola munkatervét.
6.) Lakossági önerős útépítésekről szóló rendelet módosítása
Fábri István polgármester ismertette, hogy Csömörön a lakossági önerős befizetések jelentős mértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy a településen az utcák aszfalt burkolatot kapjanak. Ezt az útépítési érdekeltségi hozzájárulásról szóló 18/2015. (VI.08.) önkormányzati rendelet szabályozza. Ennek alapján a munkálatokat akkor kezdi meg az önkormányzat, ha az érintett ingatlantulajdonosok a beruházás korábban megállapított költségének 75%-t egyösszegben befizetik. Vannak olyan tulajdonosok, akiknek a hozzájárulás egyszerre történő befizetése aránytalanul nagy anyagi terhet jelentene. A rendelet lehetővé teszi azt, hogy a polgármester részletfizetést biztosítson azoknak, akik, ezt kérik. A módosítás alapján a részletfizetést úgy kell tekinteni, mintha az érintett tulajdonos egyösszegben befizette volna a számára megállapított hozzájárulást, így a felújítási munkálatok hamarabb megkezdődhetnek. Ennek megfelelően a képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy az útépítési érdekeltségi hozzájárulásról szóló 18/2015. (VI.08.) önkormányzati rendelet módosítását a fentiek szerint megalkotja.
7.) A Csömöri Községgondnokság Szervezeti és Működési Szabályzatának módosítása a Csötesz Nonprofit Kft. tevékenységi körének változásával összefüggésben – zöldterületvezetői státusz létrehozása
Fábri István polgármester tájékoztatást nyújtott arról, hogy a Községgondnokság üzemeltetését ellátó intézmény szervezeti és működési szabályzatának módosítása vált szükségessé, miután a tervezett intézményi struktúra a 2021. év óta hatályos szabályzattal nem összeegyeztethető. A jelenlegi SZMSZ nem rendelkezik sem a zöldfelület-gazdálkodási vezető státuszáról, sem az intézményvezető helyettesítéséről. A módosításként beterjesztett Szervezeti és Működési Szabályzat elfogadásával a kollégák munkaköri leírása is pontosítható. A Pénzügyi Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság 2024. október 7-i ülésén tárgyalta és egyhangúlag támogatta az előterjesztést. A képviselők 8 igen, 2 tartózkodás mellett támogatták az SZMSZ fentiek szerinti módosítását.
8.) Költségvetési többletforrás biztosítása a külterületi üdülőövezeti utcák útkarbantartási munkáira
Eigler Tamás beruházási tanácsnok ismertette, hogy a település közigazgatási területén a külterületi, üdülő és belterületi földutak állapota folyamatosan romlik. A földutak fenntartása időről időre több erőforrást emészt fel. A földutak szilárdításának egyik alternatívája a martaszfalt burkolat készítése, ennek is egy költséghatékonyabb változata, amikor a martaszfalt gréderrel kerül terítésre. A másik technológia, amikor a mart aszfaltot finisherrel terítik, ami költségesebb, de egyenletesebb felületet biztosít, ami külterületi utakon mérlegelendő szempont. Mind a két technológia anyagában javítható, azaz kis ráfordítással fenntartható. Továbbá kiváló útalap a későbbi aszfaltréteg fogadására, így a jövőben tervezett útfejlesztéseket elősegíti és gazdaságosabbá teszi. Tavasszal, úgynevezett felületzárással, ahol emulziós szórás mellett aprószemű osztályozott bazalt kerül kopóréteggént a felületre, tovább erősíthető. Mindent figyelembevéve a legelőnyösebb ajánlatot az Agro Szilas Kft. adta bruttó 2096,-/m2 korrigált vállalási árral, így kivitelezőként az Agro Szilas Kft. megjelölését javasolta a képviselő. Az árban soron következő ajánlat eltérő technológiára épül; a vállalkozó finisherrel teríti az aszfaltot, így egyenletesebb felületet ígér, ami külterületen jobb megoldást jelent. A Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság tárgyalta az előterjesztést, és a két technológia költség oldalon történő szembeállítását kérte, a megalapozott döntés előkészítése érdekében. A mintegy 5,4 millió forintos költségkeretet a képviselő-testület 8 igen, 1 nem 1 tartózkodás mellett elfogadták, valamint 6 igen és 4 tartózkodás mellett a KM Road Kft-t választották kivitelezőnek, így a külterületi utak stabilabb és hosszabb távon is jól működő felújítása kezdődhet meg.
9.) Közösségi tér- és közterület-fejlesztési program 2023-2027. – II. 2. Útépítések – Fejlesztendő Településrészek – Híd utca és a Knipfer Tibor utca szennyvíz-csatorna kiépítésével összefüggő út stabilizálások
Eigler Tamás beruházási tanácsnok ismertette, hogy néhány utca stabilizálása azért nem történt meg eddig, mert a DMRV-re vártak, hogy az utcák szennyvíz-csatornázását kiépítse. Mivel azonban egyre inkább az látszik, hogy a beruházások nem a közeljövőben fognak megvalósulni, addig is szükség lenne az út stabilizálására, melyet mart aszfalttal, fincheres tenchnológiával terítenének le. A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy ahogy a Knipfer Tibor u. útalapstabilizációs munkáira a legkedvezőbb ajánlattevőt a KM Road Kft-t bízza meg a kivitelezéssel, bruttó 4,1 M forint értékben.
10.) Javaslat a Csötesz Nonprofit Kft. működtetésében lévő, közösségi célú ingatlanok bérleti díjának módosítására
Pásztor Sándor képviselő, a Csötesz Nonprofit Kft. Felügyelő Bizottságának elnöke elmondta, hogy a Csömöri Vendégház 2022. július 01-től a 170/2022.(VI.30.) Kt. számú határozatban meghatározott díjszabás alapján fogadja vendégeit. Csömör 10 km-es vonzáskörzetében található szálláshelyek áraival összehasonlítva a Csömöri Vendégházban alkalmazott szobaárak jelentősen olcsóbbak, különösen az egyszerre több főt befogadó dupla szobára és az apartmanra vonatkozóan. A Csömöri Horgásztó Közösségi Ház a szabadidő eltöltésére, ünnepi alkalmak, családi rendezvények lebonyolítására igen közkedvelt bérleménnyé vált idén a csömöri lakosok körében, főleg a hétvégi időszakokat illetően. A magasabb kihasználtsági mutató elérése érdekében a javaslat tartalmazza a szolgáltatások körének bővítését, a Csömörön kívülről érkező bérlők hétköznapi kedvezményét, valamint a 22 óra utáni (legfeljebb 24 óráig tartó) használat extra díjszabását is. A Természetismereti park bérleti díjainak módosítása során továbbra is nagy hangsúlyt kapott a hely folyamatos, térítésmentes elérhetőségének lehetősége az önkormányzat saját intézményeinek, a nagyközség területén működő oktatási intézményeinek részére, így jellegéből adódóan nem várható el az önfenntartó működés. Ezért a javasolt emelés szinte jelképes és azt a célt szolgálja, hogy a rezsiköltségek jobban megtérüljenek. Az árak felülvizsgálata során felvetődött, hogy a rugalmasabb árképzés és a különös helyzetekben esetlegesen felmerülő egyedi áralkalmazások lehetősége érdekében, az árak megváltoztatásának jogát delegálja a testület a CSÖTESZ – mint az ingatlanok üzemeltetője – vezetőjének hatáskörébe. Természetesen a kontrollt a Felügyelő Bizottság rendszeresen, míg a testület évente, a beszámoló tárgyalása kapcsán gyakorolhatja. A képviselők egyhangúlag elfogadták a díjemelésekre vonatkozó javaslatokat. Az új díjakról a https://csomor.hu/turizmus/berbe-veheto-teruletek-ingatlanok/ oldalon tájékozódhatnak.
11.) Közösségi tér- és közterület-fejlesztési program 2023-2027. – II. 2. Útépítések – Fejlesztendő Településrészek – Körmendi köz vízelvezetési problémáinak megoldása
Tihanyi Ferenc, a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság elnöke tájékoztatást nyújtott arról, hogy a Körmendi köz vízelvezetését és útépítését már régóta tervezi az önkormányzat, ám eddig egy, az utca elején álló kisfeszültségű oszlop miatt erre nem volt lehetőség. Miután az oszlopot az áramszolgáltató irreálisan magas összegért helyezte volna át, az önkormányzat saját költségvetéséből áthelyeztette azt, így lehetőség nyílt az utca felújítására. A képviselő egyhangúlag megszavazták a javaslatot és 20 millió forintot különítettek el Körmendi köz vízelvezetési és útfelújítási munkálataira. A munkálatok felgyorsítása érdekében a testület a kivitelező kiválasztását a pénzügyi bizottság hatáskörébe utalta.
12.) Költségvetési átcsoportosítás a szociális célú pénzügyi keret felhasználásában
Szántóné Hermányos Mária, a Népjóléti és Kulturális Bizottságelnöke elmondta, hogy
az önkormányzat kiemelt célja a magas színvonalú szociális ellátó- és szociális támogatási rendszer fenntartása, működtetése a településen. A szociális ellátórendszer az önkormányzat a Szociális Alapszolgáltatási Központ (SZAK) tevékenysége útján látja el, míg a szociális támogatási rendszert a szociális és gyermekjóléti települési támogatásokról szóló 10/2024. (IV.10.) önkormányzati rendelet alapján működteti, a rendszeres és rendkívüli támogatásokra az önkormányzat minden évben, az adott évi költségvetésében külön költségvetési keretet biztosít. Ez az összeg az utóbbi három évben 29,6 millió forint volt, mely tavaly mintegy 5 millió forint tűzifa támogatással egészült ki. A támogatási keret felhasználásáról a Népjóléti és Kulturális Bizottság a Polgármesteri Hivatalhoz beérkezett kérelmek alapján dönt. A beérkezett kérelmek száma több évre visszamenőleg közel azonos. Az önkormányzat a biztosított támogatásokhoz való szélesebb körű hozzáférést kívánta módosítani azzal, hogy bővítette a támogatásokhoz való hozzáférés lehetőségét (értékhatárok módosítása), illetve a támogatási összegeket is növelte. Mindezek ellenére a gyakorlat azt mutatja, hogy év végén a szociális támogatási soron mind 2022-ben, mind 2023-ban jelentősebb pénzmaradvány keletkezett, mely összeg ez idáig az önkormányzat általános költségvetésébe – fel nem használt költségvetési tételként — került vissza. A bizottság álláspontja szerint az adott évi költségvetés elfogadása során az önkormányzat kimondottan szociális célok megvalósítására szánja az éves keretösszeget, így indokolt lenne az év végén ezen összeg egy részét is erre a célra felhasználni. A javaslat szerint a költségvetés szociális támogatási során az adott év december 1-én megmaradt összeg az alábbiak szerint kerülne felosztásra, s a felosztás részletes feltételeiről és módjáról a Népjóléti és Kulturális Bizottság határozatban foglalna állást. A javaslat szerint a szociális támogatások soron megmaradt pénzeszközből idén 3 millió forint átkerülne a Szociális Alapszolgáltatási Központ részére az alábbiak szerint: 1,2 millió forintot fejlesztési célokra, illetve eszközbeszerzésre, 1,2 millió forint dologi kiadásokra, az évvégi rendezvények, programok bővítésére, 600 ezer forint személyi kiadásokra fordíthatnának. A képviselő-testület egyhangúlag megszavazta a javaslatot.
13.) Csömöri Egészségház magán egészségügyi szolgáltatásainak bővítése
Szántóné Hermányos Mária, a Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke elmondta, hogy az
önkormányzat célja, hogy a településen élők számára magas színvonalú egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférési lehetőségek biztosítson. Erre figyelemmel a kötelező egészségügyi és egészséggel kapcsolatos szolgáltatások mellett a településen már több magánegészségügyi szolgáltatás is igénybe vehető, mint például az egészségházban működő gerincrehabilitációs stúdió is. Perlaki Anikó, a PerlSpine Gerincrehabilitációs Stúdió trénere az önkormányzattól kért hozzájárulást az általa nyújtott szolgáltatás körének bővítéséhez, így a gerincrehabilitáció mellett gyógytornász-fizikoterapeuta is dolgozna a stúdióban, melyet a Népjóléti és Kulturális Bizottság 2024. október 09-én megtartott ülésén egyhangúlag támogatott. A képviselő-testület egyhangúlag megszavazta a javaslatot.
14.) Csömör, Rákóczi utca 4. sz. alatti szolgálati lakás biztosítása nemzetiségi oktatásban részt vevő pedagógus számára
Tormay-Lesták Mária alpolgármester ismertette, hogy az önkormányzat több saját tulajdonú ingatlannal rendelkezik, melyeket szolgálati lakás céljából hasznosít. Az ingatlanokat az önkormányzat olyan személyeknek adja ki, akik az önkormányzattal munkaviszonyban állnak, illetve akik munkájuk során olyan feladatokat és tevékenységeket látnak el, melyek a nagyközség számára jelentős hozzáadott értékkel bírnak: elsősorban az egészségügyi dolgozókat és a nemzetiségi oktatást-nevelést segítik ezzel. Az egyik szolgálati lakás kedvezményes bérleti joga munkahelyváltás miatt ugyan megszűnt, ám a bérlő később egy másik csömöri intézményben helyezkedett el, így ismét jogosulttá vált az ingatlan kedvezményes bérlésére. A testület egyhangúlag megszavazta a javaslatot, mely alapján a Rákóczi u. 4. szám alatti 42,5 nm2 nagyságú önálló lakásra vonatkozóan – munkaviszonyának fennállásáig – bérleti szerződését köt Balázs Mihai Zoltánné- A bérlemény kizárólagos használója az önkormányzat 27/2010.(XII.17.) számú rendelete alapján a szolgálati bérlakásra vonatkozó bérleti díjat köteles fizetni, amely jelenleg 21.250-Ft/hó, azaz huszonegyezer-kettőszázötven forint.
15.) Csömör Nagyközség Önkormányzatának képviselete az önkormányzati társulásokban és szakmai szervezetekben – Fővárosi Agglomerációs Önkormányzati Társulás
– Észak-Kelet Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás– Gödöllői Többcélú Kistérségi Társulás
Fábri István polgármester tájékoztatást adott arról, hogy az önkormányzat több országos, regionális és szakmai szervezetnek is tagja. Ezek mindegyike igen fontos az önkormányzat, illetve a település számára, hiszen a rendszeres önkormányzati kapcsolattartásokon túl számos területen szakmai információkhoz juthatnak, hasznosítható tapasztalatokat szerezhetnek, valamint regionális és országos szinten is lépéseket tudnak tenni a település érdekeinek érvényesítésében. Az új önkormányzati ciklus kezdetekor több társulás is azzal keresete meg az önkormányzatot, hogy Csömör hivatalos részvételét, illetve képviseletét erősítse meg a szervezetekben, válassza meg az önkormányzati delegáltakat. Ez alapesetben, és a törvény szerint is mindig a polgármester, de egyrészt ezt néhány szervezet testületi döntéssel is kérte megerősíteni, másrészt érdemes a polgármester akadályoztatásának, távollétének esetére a helyettesítésről is gondoskodni. A mostani előterjesztés egyelőre három szervezet esetében tesz erre javaslatot, mert a többi részéről nem érkezett ilyen igény. A két legnagyobb hazai önkormányzati érdekképviseleti szervezet, a Magyar Önkormányzatok Országos Szövetsége és a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége nem kér ilyen megerősítést. A további, jelen előterjesztésben szintén megkeresés hiányában nem tárgyalt szervezetek: Klímabarát Települések Szövetsége, Gödöllő és Környéke Turisztikai Egyesület, Gödöllő-Vác Térségi Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Társulat.
A képviselő-testülete egyhangúlag úgy döntött, hogy az Észak-Kelet Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulásban a tagságát fenntartja, a Társulási Tanács ülésein a település delegáltja Fábri István polgármester, akadályoztatása esetén Tormay-Lesták Mária alpolgármester, az ő akadályoztatása esetén pedig a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság elnökeként Tihanyi Ferenc képviselő.
16.) Major úti önkormányzati ingatlan bérbeadása autós szolgáltató tevékenység céljából – ingatlanhasznosítási pályázat kiírása
Fábri István polgármester beszámolt a testületnek arról, hogy a 0184/117és a1401 hrsz. ingatlanok az M0-s autóút és a Major út kereszteződése mellett helyezkednek el. Az ingatlanok szélén korábban fásítást végzett az önkormányzat annak érdekében, hogy valamelyest javítson a sajnos nem túl esztétikus Major úti gazdasági övezet látványán. A szóban forgó ingatlanok nagyobb része ugyanakkor jelenleg kihasználatlan, melyet érdemes hasznosítani. A korábban megfogalmazott önkormányzati elképzelésektől függetlenül az elmúlt években számos vállalkozói érdeklődés is volt az autósok számára nyújtandó szolgáltatások (pl. autómosó, autókereskedés) létesítésére, amelyek széles lakossági igényt elégítenének ki Csömörön és jelenleg hiányzó szolgáltatási területnek számítanak a településen. Más jellegű megkeresések is megfogalmazódtak a területtel kapcsolatban, ám úgy tűnik, hogy az autósok igényeit szolgáló fejlesztésekre lenne a legnagyobb lakossági igény, figyelembe véve a terület elhelyezkedését és nagyságát is. Fontos körülmény, hogy a pályáztatni kívánt ingatlanok állami tulajdonból önkormányzati tulajdonba való átadása még nem zárult le, az hosszú-hosszú évek óta folyik az állami bürokrácia nehézkedései miatt. Mindez az M0-s melletti, hasonló státuszú ingatlanokra is igaz. Egyeztetve a Polgármesteri Hivatal jegyzőjével, az ide vonatkozó törvényi keretekre és az állami tulajdonos korábbi ilyen irányú nyilatkozataira is tekintettel, ezen ingatlanoknak már kezelője a csömöri önkormányzat, és az ingatlanhasznosítási pályázat kiírható. Természetesen ezen felül az önkormányzati érdeket és az önkormányzati jogi biztosítékokat be kell építeni a majdani ingatlanbérleti szerződésbe. Az önkormányzat semmiképpen sem javasolja az ingatlan eladását, csak bérleti hasznosítását ezen a településfejlesztési és a településképi szempontból kiemelt fontosságú területen. Mindezek mellett a polgármester azt javasolta, hogy a leendő ingatlanbérleti-szerződés megkötésekor is mindezen szempontokat hangsúlyosan érvényesítse a képviselő-testület. A Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság a 2024. október 10-i ülésén a pályázat kiírását megtárgyalta és egyhangúlag támogatta az erre vonatkozó elképzelést. A képviselő-testület egyhangúlag támogatta a javaslatot, és a gépjárművel kapcsolatos tevékenység pályázat kiírását a terület bérbeadására.
17.) Önkormányzati tulajdonú nonprofit kft.-k vezetőinek javadalmazási szabályzata
Eigler Tamás, a Pénzügyi- Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság elnöke ismertette, hogy a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló 2009. évi CXXII. törvényben előírt kötelezettségek teljesítése és végrehajtása érdekében a testületnek meg kell alkotnia az önkormányzati tulajdonú nonprofit kft-k vezetőinek javadalmazási szabályzatát.
A képviselő-testület egyhangúlag elfogadta a szabályzatot, és egyúttal kérték az önkormányzati tulajdonú nonprofit Kft-k ügyvezetőit, hogy a kiadmányozást követően 30 napon belül a cégiratok közötti elhelyezésről gondoskodjanak.