A magyarországi iskolák fenntartási és működtetési kérdéseiről 2018. március 6. kedd 10.00 – 15.00 óra között szakmai oktatási fórumot tartanak a Polgármesteri Hivatal tanácstermében, melyen a téma neves szakemberei tartanak előadást.
Az oktatási szakmai fórum célja
A rendszerváltás a hazai közoktatási rendszerben is alapvető változásokat eredményezett az oktatás tartalmi és szerkezeti, valamint a szféra gazdasági-finanszírozási szempontjából egyaránt. A ’90-es évektől rendkívül megnőtt az iskolák helyi társadalmi beágyazottsága, hiszen az intézmények jelentős része önkormányzati fenntartásba került. Mindezzel párhuzamosan számos alternatív oktatási kezdeményezés is életre kelt, amely szerkezeti szinten és fenntartói oldalról is (magán-alapítványi iskolák megjelenése, egyházi intézmények térnyerése, nemzetiségi iskolák működése) színesítette a képzési kínálatot. A fenntartás-működtetés tekintetében igen vegyes oktatási rendszer a mai napig megmaradt, jóllehet a központosítási törekvések részeként született törvényi változás okán 2017. január 1-től éppen a legnagyobb intézményfenntartó, a települési önkormányzat lényegében kikerült a közoktatás rendszeréből.
A szakmai fórum az iskola ügyét a fenntartó szerepe, illetve annak történeti és legújabb kori változása szempontjából kívánja körbejárni oktatási szakemberek, illetve a hazai oktatási rendszerben markáns profillal rendelkező iskolafenntartók képviselőinek segítségével.
Részletes program
09.30–10.10 | Érkezés, regisztráció |
10.10–10.35 | Köszöntés, bevezetés Fábri István Csömör polgármestere, szociológus |
I. rész: | A közoktatási rendszer és az intézményfenntartói oldal |
10.35–10.55 | Oktatásirányítás napjainkban – kérdések és válaszok nemzetközi összehasonlításban Setényi János oktatáskutató, Expanzió Humán Tanácsadó Kft. |
10.55–11.15 | A magán és alapítványi iskolák, valamint az alternatív iskolák működtetésének sajátosságai Dobos Orsolya tagozatvezető, Alapítványi és Magániskolák Egyesülete Alternatív Tagozat |
11.15–11.35 | Éljen a falusi iskola! Szabó Gellért elnök, Faluszövetség, Szentkirály polgármestere |
11.35–11.55 | A szlovákiai magyar iskolák Matus Mónika igazgató, Molnár Albert Alapiskola, Szenc |
11.55-12.15 | Önkormányzati feladatok a köznevelési szolgáltatásokban nemzetközi és történeti kitekintéssel Hoffmann István habilitált egyetemi docens, ELTE ÁJK Közigazgatási Jogi Tanszék |
12.15–12.30 | Kérdések, hozzászólások |
12.30–13.00 | Szendvicsebéd (Polgármesteri Hivatal) |
II. rész: | Iskolafenntartók Magyarországon 2018-ban |
13.00–13.20 | Autonómia és centralizáció. Köznevelési intézmények a Magyarországi Evangélikus Egyházban Varga Márta osztályvezető, Magyarországi Evangélikus Egyház Nevelési és Oktatási Osztály |
13.20–13.40 | Köznevelési intézmények a szlovák nemzetiségi önkormányzatok fenntartásában Kengyelné Matejdesz Mária oktatási referens, Országos Szlovák Önkormányzat |
13.40–14.00 | A Balaton-felvidéki Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Iskola működése Tóthné Vidi Rita kuratóriumi elnök,Pécsely |
14.00–14.20 | Carl Rogers személyközpontú szemléletének megvalósítása az iskola szervezeti működésében és pedagógiai munkájában Lipták Erika igazgató, Rogers Óvoda és Iskola |
14.20–14.40 | Különböző fenntartói modellek a Waldorf-intézményekben. Hogyan működik a Göllner Mária Regionális Waldorf Gimnázium? Jörg Rudolf gazdasági vezető, Göllner Mária Regionális Waldorf Gimnázium |
14.40–15.00 | Kérdések, hozzászólások |
15.00–15.10 | Zárszó |