November 10-én jelent meg a Magyar Közlönyben, döntött a kormány a budapesti elővárosi gyorsvasúti vonalak (HÉV) fejlesztéséről. Bizakodásra ad okot, hogy nem a BKK tavalyi (Csömör- Cinkota közötti buszos közlekedést javasoló) tanulmányát, hanem a MÁV-HÉV Zrt. fejlesztési koncepcióját tárgyalták, amely a környezetkímélő, kiszámítható kötöttpályás közösségi közlekedést támogatja. Mivel az önkormányzat támogatta a csömöri HÉV-ért kiálló lakossági és civil csoportok kezdeményezését, a most megjelent hírekről Fábri István polgármestert kérdeztük.
– Egyrészt nagyon örülünk, hogy úgy tűnik, a MÁV-HÉV Zrt. kötöttpályás közlekedésfejlesztési koncepciója alapján kezdődik a tervezési folyamat. A társasággal jó, konstruktív a kapcsolatunk, és szeretnénk, ha a tervezés során is szerepet kaphatnánk, hogy minél hatékonyabban tudjuk képviselni a csömöri polgárok érdekeit. De nem lehetünk megnyugodva. Nem szabad ugyanis elfejtenünk, hogy a korábbi időszakban már több olyan központi, nagy koncepció is született, melyből a településünket a végén kihagyták. Az első, amikor 2005-ben a fővárost és az agglomerációt érintő éjszakai tömegközlekedés nagy léptékű fejlesztésénél nagyközségünk azon kevés települések egyike volt, amely nem került be a fejlesztésbe. Ezért kellett nemrég saját erőnkből legalább a hétvégi éjszakai tömegközlekedést megoldanunk. 2007-2008-ban is hasonlóan nem vették figyelembe a csömöriek kérését, bár ígéretek voltak, amikor az M0-s felüljárókat, a lakosság kifejezett kérése ellenére is úgy építették meg, hogy azon csak autóval lehessen közlekedni. Így itt is önerőből vagyunk kénytelenek megépíteni a gyalogos és kerékpáros közlekedsére alkalmas utat. Arról nem beszélve, hogy a közvetlen lehajtó is elmaradt a Major útnál, ezért autózgatunk most két kilométert oda-vissza az M0-s szervizúton.
–A mostani HÉV fejlesztéssel kapcsolatos bejelentés nem tartalmaz konkrétumokat. Ennek ellenére nyugodtan hátradőlhetünk?
– Szó nincs hátradőlésről, hiszen a konkrétumok tervezése még csak most kezdődik, így továbbra is hangot kell adnunk annak, hogy a falunak fontos, hogy megmaradjon a HÉV. Ráadásul a közlekedési koncepciók terén legnagyobb szakmai befolyással bíró VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület), mely a Fővárosi Önkormányzattal is szoros kapcsolatban áll, nem igazán nevezhető a csömöri polgárok barátjának. 2005-ben például amellett érvelt, hogy Csömör, Diósd és a Csepel-szigeti települések felé ne induljon el az éjszakai tömegközlekedés, és így is lett, sajnos. Ez a VEKE volt az is, amely nemrég a csömöri HÉV ügyével kapcsolatban egyértelműen kijelentette, nem csak a hátsó Csömör- Kerepes vonalat nem kell újraindítani, de a Csömör – Cinkota vonal megtartása is felesleges. Ezek után nem meglepő, hogy a tegnap a mostani koncepciót is keményen bírálták a facebook oldalukon.
– Az őszi „Mentsük meg a HÉV!”-et demonstrációhoz nagyon sokan csatlakoztak, tehát úgy tűni, az embereknek fontos a csömöri HÉV ügye. Egyes körök viszont ezt az egész akciót megkérdőjelezték.
– Az önkormányzatnak mindig a település, a településen élők érdekeit kell képviselnie. Ez a dolga. Most van itt az ideje, hogy megpróbáljunk bevonódni a koncepció kialakításába, mert a korábbi időszakban Gödöllő térségében egyetlen települést és lakosságát nem vonták be a döntések előkészítésébe. Az önkormányzat továbbra is minden lehetséges eszközével kiáll a több mint 120 éves csömöri HÉV megmaradása és fejlesztése mellett, és ezt várják el tőlünk a csömöri polgárok is.