Search

Üdvözöljük!

Search
Search

Beszámoló Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2024. február 22-ei üléséről

2024 február 26. –
Képviselő-testületi beszámolók

A képviselő-testület 7 fő részvételével tartotta meg ülését.

1.) Tájékoztató az elmúlt időszak fontosabb települési eseményeiről és önkormányzati intézkedéseiről

Fábri István polgármester röviden tájékoztatta a képviselő-testületet az elmúlt időszak legfontosabb eseményeiről. (A beszámoló teljes szövege a www. csomor.hu honlapunk Polgármesteri beszámolók menüpontjában olvasható.)

2.) A Helyi Építési Szabályzat részterületekre vonatkozó módosítása

Károlyfi Levente főépítész ismertette, hogy a testület 2019-ben fogadta el hatályos településrendezési eszközeit, úgymint a 190/2019.(VII.04.) Kt. határozattal elfogadott településszerkezeti tervét, valamint a Csömör nagyközség helyi építési szabályzatáról szóló Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2019. (VII.18.) önkormányzati rendeletét (továbbiakban: HÉSZ). Az építési szabályzat elfogadása óta eltelt időben a jogszabályi, a gazdasági környezet megváltozott, ezért, valamint lakossági észrevételek alapján az építési előírások módosításának igénye merült fel. A Képviselő-testület 246/2023.(X.24.) számú határozatában úgy döntött, hogy „egyszerűsített eljárás” keretében módosítja a község hatályos településrendezési eszközeit. A módosítás célja a szabályozási vonalak felülvizsgálata, valamint egyes önkormányzati, vagy az önkormányzat által támogatott beruházások előkészítése. Jelen módosítás nem a HÉSZ teljeskörű felülvizsgálata, így nem érinti különösen a mezőgazdasági területekre vonatkozó előírások, valamint a beépítésre szánt területeken elhelyezhető lakó rendeltetések számának felülvizsgálatát sem. A testület egyhangúlag elfogadta a megalapozó vizsgálat és alátámasztó javaslat tartalmára vonatkozó települési főépítészi feljegyzést, valamint az az alapján készült partnerségi egyeztetési dokumentációt. A község hatályos településrendezési eszközeinek módosítását „egyszerűsített eljárás” szabályai szerint kezdik meg.

3.) Közterület rendezése a Mókus utca és a Csömöri utca által határolt területen

Fábri István polgármester elmondta, hogy 2021-ben képviselő-testületi döntés született arról, hogy a Csömör, 3304 hrsz.-ú ingatlan Mókus-pataktól Budapest felé eső részén az ingatlan szélessége 12 méterre csökkenjen úgy, hogy az önkormányzat értékesíti a 3333/2-4hrsz.-ú ingatlanok előtti területeket átminősítés után, azzal, hogy a telekalakítások intézését és költségeit, a tereprendezést és a kerítések építését az új telekhatárra az ingatlantulajdonosok vállalják.  Boros Gábor műszaki osztályvezető tájékoztatta a testületet arról, hogy a telekalakítások és a HÉSZ módosítása megtörtént, így az adásvételi szerződések megköthetőek. Értékbecslést készíttettek a területre vonatkozóan, a jelenleg tárgyalt adás-vételi szerződések a 3333/2 és a 3333/3 helyrajzi számú ingatlan tulajdonosokkal köthetőek meg. A telekalakításokat és az ezzel kapcsolatos adás-vételeket a testület egyhangúlag mellett elfogadta.

4.) A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatásról szóló 16/20017 (v.26.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése

Tihanyi Ferenc a Településfejlesztési, Környezetvédelmi és Sport Bizottság elnöke ismertette, hogy a hulladékról szóló törvény és az ehhez kapcsolódó végrehajtási rendeletek alapján az állam 2023. július 1-től 35 évre koncesszióba adta a hulladékgazdálkodási tevékenységet a MOL Nyrt-nek, így a települési szilárd hulladék szállítását a MOL által létrehozott MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. végzi az alvállalkozók igénybevételével. Az önkormányzat kötelező feladatai közül kikerült a hulladékgazdálkodás, ezért a DTKH-val kötött közszolgáltatási szerződés is megszűnt. A MOHU MOL Zrt tájékoztatása szerint a változás a lakossági hulladékszállítást nem érinti. A fenti indokok alapján szükségessé vált a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatásról szóló rendelet hatályon kívül helyezése.  A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatásról szóló 16/2017 (V. 26.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezését elfogadja.

5.) A Pest megyei központi ügyeleti rendszerben érintett orvosokkal kapcsolatos önkormányzati döntések

Szántóné Hermányos Mária Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke elmondta, hogy 2024. február 1-én indult az új ügyeleti ellátási rendszer Pest megyében, – így Csömörön is – az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) látja el az ügyeleti alapellátást. Ezen kötelezettségek, valamint az új rendszer várható kezdeti nehézségei és problémái, továbbá az érintett lakosság „átállási idejére” az új rendszerhez kapcsolódóan néhány döntést meg kell hozni. A módosítások során az önkormányzat kiemelt célja volt a csömöri lakosok egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférési lehetőség és a megfelelő színvonalú ellátás biztosítása úgy, hogy- az eddig megszokott módon – minden nap legalább 17.30-ig biztosítva legyen a helyi háziorvosi ügyelet, mindezt az új központi ügyeleti szabályok figyelembevétele mellett, bár az új szabályok szerint a háziorvosok csupán naponta 16 óráig rendelnének, ezt követően a központi ügyeleti rendszerben kell ügyeletet vállalniuk, vagy akár helyszínre is vezényelhetőek. Az orvosokkal egyeztetve és egyetértve – a háziorvosi rendelési és ügyeleti rendszer módosítására tettek most javaslatot, melyet a képviselők egyhangúlag elfogadtak.

6.) Csömör Nagyközség Önkormányzata és a Csömöri Egészségház közötti kapcsolattartás szabályozása

Fábri István polgármester ismertette, hogy az egészségházban jelenleg közel harminc munkatárs dolgozik, döntően az önkormányzat alkalmazásában. Az elmúlt évek egészségügyi átszervezései és a járványhelyzet is megmutatta, hogy egyre többször van szükség az önkormányzat és az orvosok közötti hatékony kommunikációra, így például a feladatok ellátásához szükséges döntések  meghozatala szinte napi szintű egyeztetéseket igényel. Éppen ezért szükséges egy koordinátor kijelölése. Az információcsere elősegítése érdekében idén március 1-jétől a képviselő-testület  egyhangúlag dr. Kakuk Tímea háziorvost bízta meg a feladatok ellátásával.

7.) A Csömöri Nefelejcs Művészeti Óvoda beiratkozási hirdetménye a 2024/25-ös nevelési évre vonatkozóan, valamint az óvodai csoportok számának meghatározása

Tormay-Lesták Mária alpolgármester elmondta, hogy a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (továbbiakban Nkt.) 83. § (2) bekezdése szerint a fenntartó dönt az óvodába történő jelentkezés módjáról, az óvodai általános felvételi időpontról és meghatározza az adott nevelési évben indítható óvodai csoportok számát. A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 20. §-a rendelkezik az óvodai beiratkozás szabályairól és időpontjáról. A rendelet 20. § (1) bekezdés kimondja, hogy az óvodai beiratkozásra a tárgyév április 20-a és május 20-a között kerül sor. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a Csömöri Nefelejcs Művészeti Óvodában, a 2024/2025-ös nevelési évre vonatkozóan az önkormányzati fenntartású óvodát választó szülőknek az óvodai beiratkozás időpontja 2024. május 6-9-ig (hétfőtől szerdáig 09.00 15.00, csütörtökön 08.00 -17.00 óra között) tart, a nevelési évben 10 csoport indítható.

8.) A Petőfi Sándor Művelődési Ház 2023. évi beszámolójának, valamint a 2024. évi munkatervének és szolgáltatási tervének elfogadása

Szántóné Hermányos Mária Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke tájékoztatta a testületet, Csömör  életében kiemelt szerepet tölt be a Petőfi Sándor Művelődési Ház sokrétű tevékenysége, az általuk szervezett számos színvonalas program és rendezvény. A művelődési ház ezen szerepét kiemelkedő módon látja el, ezt bizonyítja az általuk már többször, így idén is  elnyert „Minősített Közművelődési Intézmény Cím” szakmai minősítési díj is, melyről lapunk februári számában számoltunk be. A közművelődési alapszolgáltatások, valamint a közművelődési intézmények és közösségi terek követelményeiről szóló 20/20018. (VII.9.) EMI rendelet 3. §-a (6) bekezdése értelmében az intézmény által elkészített közművelődési munkatervet és szolgáltatási munkatervet, az önkormányzatnak el kell fogadnia, jóvá kell hagynia. A Népjóléti és Kulturális Bizottság 2024. február 8-ai ülésén, egyhangúlag támogatta az intézmény munkatervének elfogadását. A képviselő-testület a művelődési ház tavalyi szakmai munkájáról szóló  beszámolóját, valamint az idei munkatervét egyhangúlag elfogadta.

9.) Regionális alapítványok támogatási kérelmeinek elbírálása

Szántóné Hermányos Mária Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke elmondta, hogy az elmúlt években az önkormányzathoz számos – döntően szociális és egészségügyi jellegű – támogatási kérelem érkezett be, különböző regionális alapítványoktól. Az önkormányzat – lehetőségeihez mérten – mindig is támogatta a hasonló kérelmeket, kiemelten fontosnak tartotta az ezirányú tevékenységet végző szervezetek, intézmények segítését, támogatását. 2024-ben a Medicopter Alapítvány, és a Segítő szívvel, jó szándékkal Közhasznú Alapítvány Vakok Óvodája részére érkezett be támogatási kérelem. A Népjóléti és Kulturális Bizottság 2024. február 08-ai ülésén, egyhangúlag támogatta a beérkező igényeket, így 50-50 ezer forint támogatást javasolnak. Tormay-Lesták Mária alpolgármester hozzászólásában elmondta, hogy évek óta 50 ezer forintot adnak a külső alapítványok támogatására, ezért javasolta az összeg felemelését 80 ezer forintra. A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy az előbbi módosítást elfogadja, így a beérkezett támogatási kérelmek alapján mindkét alapítvány számára 80-80 ezer forint támogatást nyújt, melyre az „átadott pénzeszközök regionális alapítványok támogatása” költségvetési sorra tervezett összeg nyújt fedezetet. 

10.) Javaslat Csömör Nagyközség Önkormányzata és az általa fenntartott intézmények kegyeleti gondoskodására vonatkozó szabályrendszer módosítására

Fábri István polgármester tájékoztatta a testületet arról, hogy a Polgármesteri Hivatalban dolgozó munkavállalók jogviszonyával és juttatásaival kapcsolatban az eseti juttatásokat a Köszszolgálati szabályzat 1/2022. (VIII. 31.) számon kiadott jegyzői utasítás, valamint a munkavállalók részére adható juttatásokról szóló 1/2022. (VIII. 31.) számon kiadott polgármesteri utasítás szabályozza. A szabályozási körbe tartozik a munkavállalókat megillető szociális támogatások közül a temetési segélyről és a kegyeleti gondoskodásról szóló támogatás is, melyben egyszeri, 80.000. forint összeg szerepel. Az elmúlt időszak sajnálatos eseményei miatt, valamint az utasítások áttekintése során módosítási javaslatként felmerült, hogy ezen támogatást indokolt a hivatalon túl valamennyi önkormányzat által fenntartott intézmény munkavállalóira is kiterjeszteni, valamint a temetési költségek növekedése miatt indokolt a támogatás összegét 80 ezer forintról, 100 ezer forintra növelni. A képviselők egyhangúlag úgy döntöttek, hogy 2024. március 10-ig az önkormányzati intézmények saját szabályzataikba beemelik a százezer forintos kegyeleti gondoskodásról szóló támogatást, úgy, hogy a 2024. január 1-től felmerülő esetekben is igénybe lehessen azt venni.

11.) A Csömöri Településszolgáltató Nonprofit Kft. megváltozott feladatkörével összefüggő költségvetési átcsoportosítások megvitatása

Fábri István polgármester tájékoztatást adott arról, hogy a testület múlt év decemberében döntött a Csömöri Községgondnokság és a Csömöri Településszolgáltató Nonprofit Kft.  (CSÖTESZ) feladatainak átszervezéséről. A 2024. január 1-től a zöldterületi feladatokat is ellátó Községgondnokság költségvetését már a kibővült feladatkörök figyelembevételével alkotta meg a képviselő-testület. A Csötesz Nonprofit Kft. új feladatkörét azonban csak a januári testületi üléseken határozták meg, így az ahhoz kapcsolódó költségvetési tételek elfogadását most kell megtenni lehetőleg úgy, hogy az március 1-től — amikortól a kinevezett új ügyvezető is munkába áll — biztosítsa megváltozott feladatkörök ellátását. A CSÖTESZ feladatkörébe fognak tartozni az eddig közvetlenül az önkormányzat szervezetéhez kapcsolt ingatlan kezelési, hasznosítási feladatok, de ide tartozik a Csömöri Vendégház dolgozói és az Egészségháznál alkalmazott nem egészségügyi dolgozók CSÖTESZ alá sorolása is. 

A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a Csömöri Településszolgáltató Nonprofit Kft. 2024. március 1-től megváltozó feladatkörével összefüggésben az önkormányzat költségvetésében a személyi jellegű kiadások előirányzatát 20,97 millió forinttal, a munkaadót terhelő adók és járulékok előirányzatát csökkenti 2, 7 millió forinttal, a dologi kiadások előirányzatát 8,3 millió forinttal csökkenti. Az önkormányzat költségvetésében a bevételi előirányzatok közül a szolgáltatási bevételeket csökkenti 11,3 millió forinttal, a tulajdonosi bevételeket pedig 452 ezer forinttal csökkenti.

A testület külön határozatban, egyhangúlag döntött arról is, hogy a Csömöri Településszolgáltató Nonprofit Kft. (CSÖTESZ) 2024. március 1-től megváltozó feladatkörével összefüggésben a CSÖTESZ Kft. 2024. évi működési támogatását növeli 20,57 millió forinttal, míg az új ügyvezető munkájához szükséges eszközök beszerzésére a felhalmozási célú támogatásokat 220 ezer forinttal megnöveli.

12.) Csömör Nagyközség Önkormányzata 2024 évi költségvetéséhez kapcsolódó kiegészítő döntések – fejlesztések, közétkeztetés, bérkorrekció

Ezen a napirenden belül több költségvetést érintő témát is megtárgyalt a testület. Fábri István polgármester emlékeztetőül elmondta, hogy 2024. január 18-i ülésén a képviselő-testület elfogadta a 2024 évi költségvetési rendeletet, mely a január 30-i ülésen korrigálásra került – többek között – a SZAK személyi jellegű előirányzatai is. A SZAK dolgozóit tájékoztattuk a végrehajtott önkormányzati bérfejlesztésről. A SZAK vezetője jelezte, hogy a 2023. évi „bérstop” érvényesítése okán néhány munkavállaló elesett a korábban egy álláshely megszüntetése kapcsán vállalt, többlet feladatért kapott munkáltatói döntésen alapuló bértől. Mindezt Rajnai Henrik képviselő is jelezte az előző testületi ülésen. Az önkormányzat alapelveivel nem összeegyeztethető, hogy rendszeres többletfeladatot várjunk el tisztességes ellentételezés (bér) nélkül, ráadásul a jelenlegi gazdasági környezetben különösen fontos az elesettekkel, szociálisan rászorultakkal való foglalkozás, róluk történő gondoskodás, amit a SZAK dolgozói végeznek. Ezért a polgármester azt javasolta, hogy a helyzet rendezése érdekében biztosítson a képviselő-testület, a szűkösen rendelkezésre álló forrásokból, havi bruttó 300 ezer forint keretet, melyet az intézményvezető a többletfeladatokat ellátó dolgozók között saját mérlegelése alapján oszthat el. A javaslatot a Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság a 2024. február 12-i ülésén megtárgyalta és egyhangúlag támogatta. A Képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a Szociális Alapszolgáltató Központ részére további 3.000.000 Ft-ot, biztosít személyi jellegű kiadásokra és további 390.000 Ft-ot a munkaadókat terhelő adók, járulékokra a költségvetési tartalék terhére.

Tormay-Lesták Mária alpolgármester ismertette, hogy a településen 2021-ben pályáztatás eredményeként megválasztott közétkeztetési szolgáltatást végző Diák és Munkahelyi Vendéglátó Kft.-vel a pályázatban foglaltak szerint 1+1 éves opcionális szerződést kötöttek azzal a feltétellel, hogy év közben értékelve a beszállítót döntenek arról, további egy évre meghosszabbítják-e a vele való együttműködést. 2023. márciusában a szerződés hosszabbításáról döntöttek, mely 2025 júniusában lejár. A szolgáltatásról elmondható, hogy az ételek minősége jó, a felmerülő problémákra esetleges hiányosságokra pedig kellő rugalmassággal, igyekezettel reagál a cég. Ugyanakkor a beszállító cég 2023 novemberében kérte az alkalmazott árak 25 %-os emelését. Az élelmiszeripari infláció az elmúlt időszakra vetítve ezzel legalább azonos mértékű, ezért az alpolgármester elmondta, hogy a beszállító kérése nem túlzó, csak a rentábilis működésének fenntartásához szükséges mértékű. A Pénzügyi, Vállalkozó és Ellenőrző Bizottság 2024. február 15-i ülésén a kérelmet tárgyalta és egyhangúlag támogatta a díjemelésre vonatkozó kérelmet. A Képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a Diák és Munkahelyi Vendéglátó Kft.-vel meglévő közétkeztetési szerződésekben alkalmazott árakra – a vállalkozó kérésére – a 25 %-os emelést 2024. február 1-i hatállyal elfogadja.

Boros Gábor műszaki osztályvezető ismertette, hogy a Nektár köz aszfaltozása 75 %-os lakossági és 25%-os önkormányzati önerővel tavaly elkészült, azonban a vízelvezetési munkák idén készültek el, melyeket az önkormányzat finanszíroz, így erre 2,2 millió forint költséget kell biztosítani. A képviselők egyhangúlag elfogadták a költségkeret biztosítását.

13.) A Közösségi tér-és közterület-fejlesztési programterv (2023-2027. év) módosításai

A testület több fejlesztés költségvetésben való biztosításáról döntött, melyben útfelújítások, útépítések, parkosítási, akadálymentesítési, valamint közbiztonsági, közlekedésbiztonsági és egyháztámogatási tételek is szerepelnek. Az aktuális fejlesztésekről a Csömöri Hírmondó havilapunk állandó rovatában, valamint a www.csomor.hu oldalon is beszámolunk majd.

Zárt ülés

1.)A 8367-2/2021. számú határozattal kapcsolatban benyújtott fellebbezés elbírálása

A képviselő-testület úgy dönt, hogy egy, a Dezsőfia utcában élő lakos által benyújtott útépítési hozzájárulással kapcsolatos fellebbezését elutasítja, és a 8367-2/2021. számon 2021. június 9-én kelt határozatot a hatályában fenntartja.  Egyúttal úgy döntött, – mivel a panaszost a késedelem miatt, semmilyen kár nem érheti -, hogy a késedelem miatti kellemetlenségért az előírt fizetési kötelezettségre semminemű késedelmi díjat nem számol fel, illetve egy hosszútávú -1 éves – részletfizetési lehetőséget biztosít a panaszos számára.

Megszakítás