Search

Üdvözöljük!

Search
Search

Beszámoló Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2024. március 28-ai üléséről

2024 április 02. –
Képviselő-testületi beszámolók

A képviselő-testület 7 fő részvételével tartotta meg ülését.

1.) Tájékoztató az elmúlt időszak fontosabb települési eseményeiről és önkormányzati intézkedéseiről

Fábri István polgármester röviden tájékoztatta a képviselő-testületet az elmúlt időszak legfontosabb eseményeiről. (A beszámoló teljes szövege a www. csomor.hu honlapunk Polgármesteri beszámolók menüpontjában olvasható.)

2.) A Helyi Építési Szabályzat módosítása – Kistarcsai utca 3. szám alatti, 1733/2 hrsz-ú ingatlan telekrendezése
Fábri István polgármester és Károlyfi Levente főépítész ismertette, hogy a képviselő-testület 209/2023.(X.19.) számú határozatával a településrendezési eszközeinek módosítását kezdeményezte. A Képviselő-testület a Helyi Építési Szabályzat 1733/2 és 1533 hrsz-ú ingatlanokra vonatkozó módosítás tárgyában egyhangúlag  úgy döntött, hogy a településrendezési eszközök módosításának véleményezési szakaszát lezárja, és  a véleményezési szakaszban beérkezett véleményekre adott  tervezői válaszokat elfogadja, valamint elindítják a módosítási eljárás záró szakaszát.

3.) A Csömöri Hársfa Önkormányzati Bölcsőde irányításával kapcsolatos önkormányzati intézkedések
Fábri István polgármester elmondta, hogy az új bölcsőde teljes dolgozói létszámmal kezdte meg a működését, azonban az intézményvezető – magánéleti okok miatt – 2024. március 31-i hatállyal bejelentette a felmondását, ezért az önkormányzat számára szükségessé vált számos, az intézmény irányításával kapcsolatos önkormányzati döntések meghozatala.  Erre figyelemmel a Képviselő-testület meghozta 62/2024. (III.13.) számú Kt. határozatát, melyben az intézményvezetői álláshelyre pályázatot írt ki, amely álláshely a kiírás szerint 2024. május 2-től tölthető be. 

Az új pályázat kiírásán túl szükségessé vált ezen átmeneti időszakra – 2024, március 31.-2024. május 2. – rendelkezni az intézmény irányításának megszervezéséről. A képviselő-testülete egyhangúlag úgy döntött, hogy a Csömöri Hársfa Önkormányzati Bölcsőde intézményvezetőjének 2024. március 31-i hatályú felmondására figyelemmel – a Bölcsőde zökkenőmentes működéséhez szükséges feltételek biztosítása érdekében – 2024. március 31.-2024. május 2. közötti időtartamra, Dede Marianna-át – megbízási szerződéssel – megbízza az intézménnyel kapcsolatos szakmai jellegű koordinációs feladatok ellátásával.

4.) Közösségi célú mezőgazdasági és erdő területek vásárlása
Tihanyi Ferenc, a Környezetvédelmi , Településfejlesztési és Sport bizottsági elnöke tájékoztatta a testületet arról, hogy több területet is szeretne az önkormányzat megvásárolni annak érdekében, hogy azok természeti értékeit megőrizzék az utókor számára.

A vételre felajánlott terület nádas művelési ágú, külterületi ingatlan a horgásztó szomszédsága, a csömöri patak védelme és a természetvédelem alatt álló csömöri láp szempontjából az eladásra kínált területek megvásárlása indokolt. Értékbecslés már készült  a területről, melynek megvásárlását a  Környezetvédelmi , Településfejlesztési és Sport Bizottság és a Pénzügyi-, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság  is egyhangúlag javasolta.  A képviselők egyhangúlag úgy döntöttek, a 0151/40 hrsz(3081m2) és 0151/16 hrsz (6311m2) ingatlanok megvásárlásával kapcsolatos döntést elnapolják. 

5.) A Petőfi Sándor Művelődési Ház színpadtechnikájának felújítása  
Eigler Tamás, a Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozási Bizottság elnöke tájékoztatta a képviselő-testületet arról, hogy az önkormányzat  januárban jóváhagyta a 2024. évi költségvetés részeként a művelődési ház színpadának korszerűsítését. A költségvetésbe beállított keretösszeg 2023 novemberében előzetes ajánlatok alapján került meghatározásra.  A művelődési ház által idén bekért konkrét ajánlatokra azonban idén már magasabb összegek érkeztek, így a legkedvezőbb ajánlat is 1,5 millió forinttal magasabb lett, mint az előzetesen betervezett összeg. Ezért az intézmény kérelemmel fordult a fenntartó felé, hogy vagy kapjon többlet fenntartói támogatást a beruházás megvalósítása érdekében vagy kapjon engedélyt a dologi kiadásokra tervezett összegből átcsoportosításra a beruházásokra. 

A kérelmet a Pénzügyi, Vállalkozói és Ellenőrző Bizottság 2023. március 19-i ülésén megtárgyalta. A Bizottság álláspontja, különös tekintettel az esetlegesen felmerülő veszélyhelyzetre és felelősségre, egyértelműen az volt, hogy a beruházást, modernizálást végre kell hajtani. A jelenlegi költségvetési helyzetre tekintettel a bizottság a művelődési ház költségvetésén belüli átcsoportosítást támogatta. A testület egyhangúlag döntött arról, hogy a Petőfi Sándor Művelődési Ház 2024. évi költségvetésében a dologi kiadásokat csökkentik 1 500 000  forinttal, ugyanakkor a beruházásokat megnövelték ugyanezzel az összeggel a színpad felújítása érdekében, valamint az intézmény színpadának felújításával a Színpad- és Emelőtechnika Kft-t bízták meg bruttó 7.620.000 forintos áron. 

Ezen a napirenden belül tárgyalta a testület a tónál lévő állandó büfé üzemeltetéséhez szükséges faház kérdését is. Fábri István polgármester ismertette, hogy jelenleg 2db 4x4m-es faházzal rendelkezik a művelődési ház, melyek felhasználására rendezvények során kerül sor. A faházak egyikét tavaly ideiglenesen a tóhoz helyezték ki kísérleti jelleggel, melyben hétvégenként  büfé   üzemel. A közelgő rendezvényekre való tekintettel, a művelődési ház  azonban a faházra igényt tart. Ezért a tóhoz egy,  a jelenleginél kisebb méretű (pl.: 3x2m-es), de a célnak megfelelő  faház megvásárlása szükséges. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a  Tóbüféként használandó faház beszerzésére bruttó 700.000Ft-ot különít el a közösségi célú ingatlanok fejlesztése keret  terhére. 

6.) A szociális és gyermekvédelmi települési támogatásokról szóló rendelet megalkotása 
Szántóné Hermányos Mária Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke ismertette, hogy a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) rendelkezése alapján a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatoknak a feladata.  A helyi önkormányzatok az Szt.-ben szabályozott ellátásokon túl saját költségvetésük terhére egyéb ellátásokat is megállapíthatnak.  Az Szt., valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) rendelkezéseit figyelembevéve jelenleg Csömör Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális és gyermekvédelmi települési támogatásokról szóló 5/2023. (II 27.) önkormányzati rendelete) tartalmazza többek között az önkormányzat közigazgatási területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen Csömörön élő családok, személyek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokat, támogatásokat.  A jelenlegi gazdasági helyzet, a nagymértékű infláció, és a megemelkedett rezsiköltségek miatt szükségessé vált a rendelet módosítása, de a rendeletben eszközlendő változások olyan jelentős mértékűek, amelyek miatt indokolt a módosítás helyett új rendeletet alkotni.  Az új rendelet szerkezete a jelenleg hatályos rendelet szerkezetét követi. A képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy 10/2024. (IV.10.) számon a szociális és gyermekvédelmi települési támogatásról szóló rendeletet megalkotja és egyúttal a 5/2023. (II.27.) önkormányzati rendeletet hatályon kívül helyezi. 

7.) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VII.  önkormányzati rendelet módosítása – térítési díjak módosítása 

Szántóné Hermányos Mária Népjóléti és Kulturális Bizottság elnöke  elmondta, hogy 

 az önkormányzat és a Diák és Munkahelyi Vendéglátó Kft. 2023. június 30.-án határozott idejű Szolgáltatási Szerződés alapján közétkeztetési feladatokat lát el a Mátyás Király Általános Iskola, a Csömöri Nefelejcs Művészeti Óvoda, Csömöri Hársfa Önkormányzati Bölcsőde és a Szociális Alapszolgáltatási Központ részére. A szolgáltatási szerződés szerint a szolgáltató jogosult az eladási ár részét képező nyersanyagnormát minden évben a Központi Statisztikai Hivatal által az élelmiszer árakra vonatkozóan közzétett, éves infláció mértékével megemelni. A szolgáltató az emelt árat minden év február 1. napjától alkalmazhatja. A képviselő-testület indokolt esetben a fent megnevezett KSH inflációs rátánál magasabb mértékű normarendezést is jóváhagyhat. A szolgáltatási szerződés fenti pontjára figyelemmel a szolgáltató a 2024-es évre 25 %-os emelés jóváhagyását kérte az önkormányzattól, melyet az önkormányzat 45/2024. (II.22.) számú Kt. határozatával elfogadott.  A Képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VII. 8.) önkormányzati rendelet módosítását elfogadja.

8.) A Csömöri Mátyás Király Általános Iskola átszervezésével kapcsolatos önkormányzati véleményezés

A Dunakeszi Tankerületi Központ – fenntartói jogkörben eljárva – márciusi levelében kezdeményezte a Csömöri Mátyás Király Általános Iskola átszervezését a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (továbbiakban: Nkt.) 21. § (3) bekezdése alapján. Az átszervezés indoka: a felvehető maximális létszám csökkentése. Az átszervezéshez az Nkt. 83. § (4) bekezdése alapján Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének – mint a tulajdonosi jogokkal rendelkezőnek – véleményezési joga van. A Képviselő-testület 0 igen, 1 nem, 6 tartózkodás szavazattal nem támogatta a tankerület javaslatát a  helyi általános iskola létszámának csökkentéséről..

9.) Közösségi tér- és közterület-fejlesztési program – Corvina utca aszfaltozása és játszótér felújítása 

Onhausz Erzsébet környezetvédelmi tanácsnok ismertette, hogy a Corvina téri játszótér a 2000-es évek elején épült, az akkori trendnek megfelelően rönkfából készült játékok kerültek kihelyezésre. Sajnos az elmúlt húsz év alatt az eszközök legtöbbje a rendszeres karbantartás és az elvégzett javítások ellenére is elkorhadt, használatuk balesetveszélyessé vált. Az elmúlt hetekben lakossági megkereséssel és petícióval fordultak a környéken lakó kisgyermekes családok a polgármesterhez és Onhausz Erzsébet képviselőhöz is. A játszótéren a balesetveszélyes játszókombinációt mielőbb el kell bontani, ezt már a legutóbbi TÜV vizsgálat során is javasolta a szakértő. A többi, kisebb játszóeszközt a Községgondnokság javítja, használatát a kéréseknek és az előírásoknak megfelelően biztonságossá teszi.  A Corvina téren új játszóeszközök kihelyezésre három ajánlat érkezett be, melyek közül legkedvezőbb a Mindigfa Bt. ajánlata volt. A Képviselő-testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a  Corvina téri játszótér fejlesztésére 9,1 millió forintot különít el a Közösségi terek szabadidősport és rekreációs fejlesztési keret terhére. A beérkezett ajánlatok közül a legkedvezőbb díjat adó Mindigfa Bt.-t bízzák meg a munkával. Mindezek mellett döntés született az út felújításáról is, melynek munkálataira a legkedvezőbb árat adó KM Road Kft.-t bízták meg bruttó 5,7 millió forintos áron.

10.) Közösségi tér- és közterület-fejlesztési program – Zsófia utca aszfaltozása
Az Csömör , Zsófia u. még nem rendelkezik szilárd (aszfalt) burkolattal. Az Önkormányzati útprogram szerint haladva a Csömör , Zsófia u.  útszakasz felújítására idén kerül sor, a kivitelezésre öt cégtől kértek be árajánlatot, közülük egyhangúlag a legkedvezőbb árat adó Stabil Földgép Kft.-t bízták meg mintegy 8,4 millió forint értékben.

11.) Útépítési érdekeltségi hozzájárulási rendelet módosítása
Eigler Tamás Pénzügyi-Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság elnöke  elmondta, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben ,( a megvonásoknak köszönhetően) a lakossági önerős-önkormányzati közös finanszírozású útépítések valósulhatnak meg a leggyorsabban, így tudott megépülni  nemrég a Fekete I. u , Nektár  köz , Árpádföldi utca  és a Tücsökdomb utca aszfaltozása is. A 18/2015.(VI.08.) Az útépítési érdekeltségi hozzájárulásról szóló rendeletet néhány szabványváltozás miatt módosítani kell, melyet a képviselők egyhangúlag támogattak.

12.) Szelektív hulladékgyűjtő edények kiosztása II. ütem
 A szelektív hulladékgyűjtés kapcsán az önkormányzat 2022-ben hirdette meg a kuka-igénylési akciót, melynek során az önkormányzat által beszerzett kukákat kedvezményes áron vásárolhatták meg a lakosok. Az akcióval jelentősen lecsökkent a zsákok gyűjtések száma. Idén újabb 200 db hulladékgyűjtő edényt szerzett be az önkormányzat. A képviselők egyhangúlag döntöttek arról, hogy az edényeket a korábbiaknak megfelelő arányban, azaz, a beszerzési ár 40%-ért , 5000 Ft-ért vásárolhatják meg a lakosok, míg a  szociálisan rászorulók – hulladékszállítási költségekre tekintettel támogatásban részesülők – részére az önkormányzat bruttó 1.700,- forintért biztosították a szelektív gyűjtőedényt.

13.) Névhasználati kérelmek elbírálása 

Ezen a napirenden belül két kérelmet tárgyalt a testület  Pásztor Sándor az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnökének előterjesztésében.  

I.)Felfedezések Alapítvány képviselője Csömör név használatára vonatkozó kérelmet nyújtott be a Polgármesteri Hivatalhoz. Ebben előadta, hogy az alapítvány a Csömör, Rét u. 88. sz. alatti ingatlanban (Bócsy-kastély) működik, ahol hátrányos helyzetű gyermekekkel, egészség megőrzéssel, személyiségfejlesztéssel, kulturális tevékenységek szervezésével foglalkozik. Az alapítvány működése országos szinten zajlik, ezért a csömöri tevékenységüket „Csömöri Édenliget Központ” elnevezéssel szeretnék végezni. A képviselők egyhangúlag úgy döntöttek ,hogy engedélyezik a Csömör név használatát  a„Csömöri Édenliget Központ” elnevezéssel, addig az időpontig, ameddig az alapítvány Csömörön a bírósági kivonatban meghatározott tevékenységét folytatja.
II.) Egy csömöri lakos Erdélyi Magyarok és Székelyek Csömöri Egyesület elnevezéssel egyesületet szeretne létrehozni, amelyben használnák a Csömör nevet. Az egyesület logójában a csömöri címert is megjelenítenék.  A januári bizottsági ülésen a tagok a döntést elnapolták és arra kérték  a lakost,, hogy nyújtson be egyesületi alapító okirati tervezetet, és egy címerhasználati kérelmet, melyet be is nyújtott az önkormányzatnak. Azonban a  helyi címerről, zászlóról, logóról és a Csömör név használatáról szóló önkormányzati rendelet szerint a címer használata csak települési, illetve önkormányzati kiadványokra, rendezvényekre, illetve ügyintézésre engedélyezhető. E rendelet alapján a csömöri címert egyesület logójában nem lehet használni. A képviselő-testület egyhangúlag úgy dönt, hogy  kérelmezőnek engedélyezi a Csömör név használatát azzal a feltétellel, hogy az Erdélyi Magyarok és Székelyek Csömöri Egyesületének alapító okiratát a tervezetben leírt tartalomnak megfelelően nyújtja be a bírósághoz. Az egyesület a bíróság által véglegesített alapító okiratot és a bejegyzésről szóló végzést a kézhezvételtől számított 15 napon belül köteles az önkormányzatnak megküldeni. Amennyiben az egyesület ennek nem tesz eleget vagy a tevékenysége és céljai megváltoznak, illetve nem a véglegesített alapszabálynak megfelelően működnek, és ezt 15 napon belül nem jelzik írásban, akkor az egyesülettől határidő nélkül megvonható a Csömör név használata. Mindezeken túl  a helyi címerről, zászlóról, logóról és a Csömör név használatáról szóló önkormányzati rendeletben foglaltak alapján  a csömöri címer használatára vonatkozó kérelmet  a testület elutasította.

14.) A Közösségi tér- és közterület-fejlesztési programterv (2023—2027. év) módosításai 
A csömöri közutak burkolat festési munkái a Csömöri Községgondnokság feladatai közé tartoznak. Sajnos az elmúlt évben a gondnokság kapacitáshiány miatt nem tudta teljes egészében a szükséges festési munkákat  elkészíttetni., így a munkálatokra három útfestéssel foglalkozó vállalkozástól kértek be árajánlatot. A testület egyhangúlag úgy döntött, hogy a település közútjain lévő burkolatok festési munkáinak elvégzésére a legkedvezőbb árat adó  Útjel Varázs Kft.-t bízzák meg, nettó 9, 1 millió forint értékben.

15.) Defibrillátor berendezések beszerzése

Dr. Kovács Lajos aljegyző ismertette, hogy az önkormányzat hosszú évek óta kiemelt hangsúlyt fektet a településen élők színvonalas egészségügyi ellátásának biztosítására és az ehhez szükséges feltételrendszer elemeinek megteremtésére. Az egészségügyi célt szolgáló berendezések beszerzések előtt az önkormányzat minden esetben kikéri a csömöri egészségház szakértő munkatársainak véleményét, javaslatát. Idén plusz defibrillátor, újraélesztő berendezések beszerzési igénye merült fel. Az egészségház szakemberei felmérték a lehetséges berendezéseket, majd dr. Kakuk Tímea az egészségház szakmai koordinátora a felmérés alapján javaslatot tett egy olyan berendezésre, amely mindenben megfelel a speciális szakmai igényeiknek. Kiemelendő, hogy a javasolt berendezés (CardioAid-1 AED típusú defibrillátor) képes felnőtt és gyermek sürgősségi beavatkozásra is. A javaslat szerint 2024-ben 3 db modern, sürgősségi beavatkozáshoz használható defibrillátort (újraélesztő berendezés) kerül beszerzésre. Ezáltal a sürgősségi jellegű beavatkozások esetében a rendelkezésre álló eszközök elérhetősége, továbbá a beavatkozás lehetősége, gyorsasága és hatékonysága nagymértékben növekszik a településen. A szakemberek úgy ítélik meg, hogy a beszerzést követően – a már meglévő berendezésekkel együtt – Csömör Nagyközség területe az ilyen jellegű berendezésekkel szinte teljesen lefedetté válik. A képviselők egyhangúlag úgy döntöttek, hogy 3 darab CardioAid-1 AED típusú defibrillátor (újraélesztő berendezés és kiegészítői) beszerzésére bruttó 1,8 millió forintot  különítenek el.

16.) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VII. 8.) önkormányzati rendelet módosítása – térítési díjak módosítása

Onhausz Erzsébet, a Népjóléti és Kulturális Bizottság elnökhelyettese tájékoztatta a testületet arról, hogy a gyermekétkeztetés térítési díjait – a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 29. § (1) bekezdése, (2) bekezdés e) pontja és a 151. § (2f) bekezdése alapján – a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VI. 29.) önkormányzati rendeletében szabályozza. Az önkormányzat  és  a Diák és Munkahelyi Vendéglátó Kft. 2023. június 30.-án határozott idejű Szolgáltatási Szerződése alapján közétkeztetési feladatokat lát el a Mátyás Király Általános Iskola, a Csömöri Nefelejcs Művészeti Óvoda, Csömöri Hársfa Önkormányzati Bölcsőde és a Szociális Alapszolgáltatási Központ részére. A szerződés szerint a szolgáltató jogosult az eladási ár részét képező nyersanyagnormát minden évben a Központi Statisztikai Hivatal által az élelmiszer árakra vonatkozóan közzétett, éves infláció mértékével megemelni. A szolgáltató az emelt árat minden év február 1. napjától alkalmazhatja. A Képviselő-testület indokolt esetben a fent megnevezett KSH inflációs rátánál magasabb mértékű normarendezést is jóváhagyhat. A szerződés fenti pontjára figyelemmel a szolgáltató a 2024-es évre 25%-os emelés jóváhagyását kérte az önkormányzattól, melyet az önkormányzat 45/2024. (II.22.) sz. Kt. határozatával elfogadott. A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatásokért térítési díjat kell fizetni, amelyet a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VII. 8.) önkormányzati rendelet szabályoz. Az intézményi térítési díjat – ezen belül a szociális étkeztetést is – az önkormányzati rendelet mellékletei tartalmazza.  A képviselő-testület egyhangúlag  úgy döntött, hogy 12/2024. (IV.10.) számon a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről szóló 16/2019. (VII. 8.) önkormányzati rendelet pontosítását tartalmazó módosításokat, valamint a 25 százalékos emelést, illetve  a 13/2024. (IV.10.) számon a Hársfa Önkormányzati Bölcsödében biztosított ellátásokról, azok igénybevételének módjáról és térítési díjakról szóló 26/2023. (X. 25.) önkormányzati rendelet módosítását elfogadja. 

Megszakítás