Az önkormányzat vezetése – ígéretéhez híven – folytatja az M0-ással kapcsolatos zaj- és levegőszennyezettségi problémák megoldásával kapcsolatos egyeztetéseket.
A Levegő Munkacsoport által ajánlott szakértők február 18-án érkeztek a településre, hogy az önkormányzat képviselőivel megtárgyalják a részleteket. A megbeszélésén Vella Nándor alpolgármester és Maruszki Gábor aljegyző képviselte a település érdekeit.
Berndt Mihály a szakértő cég vezetője olyan zajtérkép készítését javasolta, amely a jelenlegi helyzetre vetítve mutatná be a lakosokat érő zajhatásokat. A törvényi előírások kötelezővé teszik Csömör számára a zajtérkép elkészítését legkésőbb 2012-ig. A szakember szerint a legmodernebb technika felhasználásával készülő munka eredményeként minden egyes érintett csömöri a saját házára vetítve követheti nyomon a változásokat.
– A zajtérkép feladata, – tájékoztatott Berndt Mihály – hogy modellezze a települést érő zajok különböző hatásait. A digitális korszak vívmányainak köszönhetően ez a térkép nem egy merev anyag, hanem segítségével a változások folyamatosan nyomon követhetővé vállnak.
Első lépésként látnunk kell az MO autópálya csömöri szakaszának forgalomszámlálási adatait, mégpedig a személygépjármű, a tehergépjármű és a nehézteher gépjármű (kamionok) kategóriák megosztásában. A kért adatok beszerzését a polgármesteri hivatal vállalta. Ezzel egyidőben ellenőrizni fogjuk, hogy a kivitelező olyan futófelülettel látta-e el az autópályát, mint amelyet a kiadott környezetvédelmi engedély kötelezően előírt erre a szakaszra. Ha pedig a forgalmi adatok azt fogják alátámasztani, hogy indokolt a sebesség korlátozása, akkor ezzel, s egy hangelnyelő útburkolattal már rövid időn belül jelentős zajcsökkenés érhető el, ezért nagyon fontos, hogy ebben a kérdésben is tisztán lássunk.
Továbbá javasoltuk, hogy a zajmérés viszonylag hosszabb időn keresztül történjék, ami azt jelenti, hogy a mérési tevékenységet a nap 24 óráján keresztül, akár egy hét távlatában végeznénk. Ez által kimutathatóvá válik minden, rendszeresen megjelenő zajforrás.
Célunk, hogy pontosan fel tudjuk mérni az M0-ás csömöri szakaszának zaj terhelését és ennek alapján felelősségteljesen tegyük meg további szakmai javaslatainkat. A zajtérkép készítésekor olyan értékeket veszünk figyelembe, amelyek a vonatkozó jogszabályok és szabványok által előre meghatározottak. A munka eredményeként kialakult adatsort a zajtérképen vizuális formában is megjelenítjük, ami látványelemként is demonstrálni tudja a jelenlegi állapotokat.
Mindezek alapján a teljes csömöri nyomvonalon meg tudjuk mondani, hogy hol milyen zajhatás éri a lakosokat. A zajtérkép segítségével arra is pontos javaslatot tudunk tenni, hogy ezek a nem kívánatos akusztikai hatások hol, és milyen módszerekkel csökkenthetők, kezelhetők.
A teljes munka másfél-két hónapon belül elkészül, amelyet leteszünk az önkormányzat asztalára. Ennek segítségével korrekt, szakmailag megalapozott kérésekkel fordulhatnak a település vezetői az illetékes hatóságok, valamint az M0-ást megépítő cég felé.
Vella Nándor alpolgármester bízik abban, hogy a zajtérkép és a szakértők által elkészített javaslatcsomag kellő alapot adhat az eredményes tárgyalásokhoz.
– Bízunk abban, hogy néhány héten belül konkrét tényeket közölhetünk, melyek eredményeként folytatódhat az autópályát övező zajvédő felépítmények, és egyéb létesítmények szükség szerinti bővítése – mondta a település második embere.